x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Educatie Industria meditațiilor, principala cauză a dezastrului de la examene. Părinții cer evaluarea cadrelor didactice

Industria meditațiilor, principala cauză a dezastrului de la examene. Părinții cer evaluarea cadrelor didactice

de Diana Scarlat    |    27 Feb 2024   •   08:00
Industria meditațiilor, principala cauză a dezastrului de la examene. Părinții cer evaluarea cadrelor didactice

Ministerul Educației face o evaluare a dezastrului care s-a înregistrat la simularea Evaluării Naționale a elevilor de clasa a VIII-a.

Rezultate slabe au fost și în anii anteriori, inclusiv la examene, dar la actuala simulare sunt cele mai mici note din ultimii 5 ani. Sunt discuții aprinse și în grupurile sau asociațiile de elevi, părinți și profesori, pentru a se stabili care e cauza și ce ar trebui să se schimbe. Până în prezent, concluzia ar fi că „vinovatul principal” e „industria meditațiilor”, în special obișnuința profesorilor de a da lecții particulare elevilor de la clasele la care predau. Fenomenul a fost semnalat, în ultimii ani, la nivelul întregii țări, generând modificări legislative pentru interzicerea acestor practici, dar legea nu se aplică. Practic, elevii nu învață nici la școală, nici la lecțiile private, în afara programului. Procesul de evaluare va fi de lungă durată și se așteaptă un pachet de măsuri din partea ministerului.

Dezastrul din școlile românești s-a văzut după ce Ministerul Educației a prezentat sinteza rezultatelor la simularea Evaluării Naționale 2024. Problemele cele mai grave sunt la matematică, pentru că doar 42,37% dintre elevi au obținut nota 5 sau peste 5 și doar 91 de elevi au luat nota 10. La limba română, 73,98% dintre elevi au obținut nota 5 sau peste 5, dar numai 44 de elevi au luat nota 10.

Chiar dacă pot intra la o școală profesională sau chiar la un liceu, având medii sub 5 la Evaluarea Națională, elevii care obțin note foarte mici sunt în risc de abandon școlar, iar mulți dintre cei care totuși termină studiile se regăsesc în procentele liceelor cu rate foarte scăzute de promovare la Bacalaureat.

Întregul sistem de educație are de suferit din cauza slabei pregătiri a elevilor în școala generală, de unde pornesc toate problemele. Cel mai nociv fenomen din sistem ar fi meditațiile pe care profesorii de la clasă le oferă contra cost, fără a da o garanție a calității pentru orele suplimentare, predate în particular, pe banii părinților.

„Este o vină comună”

Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, a explicat, pentru Jurnalul, că fenomenul s-ar putea stopa doar prin crearea posibilității de a se da meditații la școală, plătite de stat, pentru că legea care le interzice profesorilor să ia copiii de la clasă la meditații în privat se va putea încălca în continuare, cu complicitatea tuturor.

„După această simulare vedem fața nefardată a sistemului național de educație. În calitatea pe care o am, știam care este situația, dar acum se pune problema că trebuie să ne asumăm cu toții aceste rezultate. Este o vină comună. Așteptăm rezultatul analizei pe care o face Ministerul Educației, pe care îl felicit pentru această inițiativă. Analiza trebuie să fie făcută la nivel de sistem, apoi să existe politici publice care să schimbe situația. Concret, este recomandabil să faci performanță cu profesorul de la clasă, dacă ești un elev bun, dar pentru asta, profesorul ar putea fi plătit de școală, pentru ore suplimentare. Există cadrul legal pentru implementarea unui astfel de sistem. Profesorul ar trebui să stea 8 ore la școală, unde să poată face toate aceste lucruri, în programul „școală după școală”. Dar fenomenul acesta al meditațiilor pornește de la after-school, unde învățătoarele iau copiii și-i duc într-un spațiu privat pentru care le iau banii părinților”, spune președintele federației.

Complicitatea părinților susține fenomenul

Acesta mai spune că nu crede în puterea legii actuale a stopa acest fenomen, pentru că părinții sunt, de cele mai multe ori, cei care acceptă și încurajează această situație. Meditațiile nu reprezintă un fenomen nou sau rușinos, însă este foarte mare diferența între calitatea pregătirii în privat, cu un singur elev, așa cum se făcea chiar și cu un secol în urmă, și obligarea elevilor de la clasă să meargă în grupuri mari la lecții private, unde înțeleg, de obicei, la fel de puțin ca în clasă. 

Dacă meditațiile făceau diferența între pregătirea din sistemul de educație și cea pe care fiecare familie o putea oferi copiilor, în funcție de puterea financiară, acum se pune problema unui eșec în masă, chiar dacă părinții plătesc suplimentar pentru pregătirea copiilor lor.

Teoretic, profesorii ar trebui să fie cercetați disciplinar, potrivit noii Legi a Educației, dacă iau la meditații elevii de la clasele la care predau. Tot teoretic, oricine poate face o sesizare la secretariatul școlii. Practic, părinții preferă să-și dea copiii la meditații chiar cu profesorii de la clasă, fie pentru că nu găsesc profesori, mai ales în mediul rural și în orașele mici, fie pentru că în acest fel primesc o garanție pentru notele copiilor la clasă.

Declarații de interese, la registrul școlii

Până în decembrie ar trebui să fie înființat Registrul de interese în fiecare școală, iar profesorii să dea declarații pe propria răspundere că nu oferă lecții particulare elevilor din clasele la care predau, însă sistemul a fost creat prin lege în așa fel încât profesorul să răspundă pentru faptele sale abia după mai multe etape de evaluare, pornind de la sancțiuni minore, cu un simplu avertisment sau reducerea salariului pe o perioadă scurtă, până la desfacerea contractului de muncă și interdicția de a mai preda în următorii trei ani, dacă profesorul încalcă a treia oară prevederile legale și este dovedită fapta.

În cadrul asociațiilor de părinți s-a mai discutat, în ultimii ani, despre valoarea meditațiilor, pentru că indiferent câte eforturi ar face statul, ar fi imposibil să poată plăti ore suplimentare la același nivel cu prețurile meditațiilor. S-a discutat inclusiv posibilitatea de pregătire la școală, profesorii urmând să fie remunerați în sistemul de plată cu ora, dar diferența ar fi foarte mare între banii pe care cadrele didactice i-ar obține meditând toată clasa (cu 70 de lei pe oră) și suma de 100-150 de lei pe care o primesc de la fiecare elev care merge în privat la pregătire.

Și elevii analizează situația dezastruoasă de la simularea Evaluării Naționale. Consiliul Elevilor, reprezentat de Alexandru Pau, caută răspunsuri și eventuale soluții, dar încă nu s-a ajuns la o concluzie. Președintele asociației a declarat, pentru Jurnalul, că industria meditațiilor cu grupuri mari de elevi, care nu îmbunătățește calitatea procesului de învățare, poate fi considerată unul dintre factorii principali care au dus la rezultatele foarte slabe. 

Salariile cresc, profesorii rămân aceiași

Asociațiile părinților așteaptă de la Ministerul Educației și o evaluare a cadrelor didactice. Iulian Cristache, preşedintele FNAP, spune că părinții elevilor își doresc o adevărată reformă a sistemului de educație, eventual cu reevaluarea planurilor-cadru, astfel încât să nu mai fie stabilit numărul de ore la fiecare materie în funcție de normele didactice ale profesorilor, ci în funcție de interesele elevilor. De asemenea, părinții consideră că se cunosc problemele care au distrus sistemul de educație din România în ultimii 30 de ani, iar o evaluare corectă a fiecărui cadru didactic este absolut necesară.

În primul rând, din învățământ au ieșit la pensie aproape toți profesorii care erau la catedră în 1990 și care aveau o pregătire de bună calitate, chiar dacă despre mulți se spune că foloseau metode didactice învechite. În locul lor, în ultimele 3 decenii au intrat în școli profesori din ce în ce mai slab pregătiți, mai ales pentru că absolvenții de facultate care au terminat cu medii mari au refuzat, în general, salariile de mizerie din sistemul de educație. Astfel, chiar dacă acum au crescut salariile, posturile sunt ocupate de profesorii care au ales să lucreze în învățământ în condițiile anterioare - în general fiind cei mai slab pregătiți din fiecare generație de absolvenți.

Pentru examenul de titularizare s-au scos la concurs foarte puține locuri, în fiecare an, iar pentru anul acesta, chiar dacă se aștepta un număr mai mare de posturi în fiecare județ, după ce Ministerul Educației a lansat posibilitatea de a se da concurs și pentru catedre incomplete, posturile sunt la fel de puține. 

Cele mai multe catedre, mai ales în mediul rural și în orașele mici, se ocupă prin concursul de titularizare la nivel de școală, înainte de începerea fiecărui an școlar - ceea ce înseamnă că profesorii intrați astfel în sistem vor fi permanent la mâna directorilor de școli, care sunt, la rândul lor, la mâna factorului politic local, iar de aici apare politizarea și corupția.

Tocmai de aceea este așteptată o evaluare a tuturor profesorilor, în cel mai scurt timp, deși această evaluare ar putea fi la fel de viciată, dacă se va face cu persoane numite politic, din Inspectoratele Școlare Județene.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×