x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Sistemul finlandez de azi, în școlile românești de acum 100 de ani

0
Autor: Diana Scarlat 01 Dec 2020 - 08:39
Sistemul finlandez de azi, în școlile românești de acum 100 de ani
Vezi galeria foto

După Marea Unire de la 1918, una dintre cele mai importante provocări pentru români a fost refacerea sistemului de învățământ. Existau diferențe majore între regiunile istorice, mai exact, patru sisteme diferite de educație. În 1920 mai coexistau cele patru sisteme de educație, uniformizarea producându-se după 1922, prin eliminarea modelelor austriac și maghiar, care funcționau în Transilvania și în Bucovina. Un rol important în acest proces de reformă a învățământului l-a avut ministrul instrucțiunii publice Constantin Angelescu. Acesta a optat pentru preluarea și extinderea modelul lui Spiru Haret, pe toată suprafața României Mari. Școala românească avea ceva din sistemul finlandez de astăzi.

 

 

O particularitate a sistemului de învățământ de la 1920, care s-a păstrat până în anul 1941, era diferența esențială între tipul de educație care se adresa copiilor din zonele rurale și cea pentru copiii din mediul urban. Școala se adapta la nevoia de forță de muncă din fiecare zonă – ceea ce astăzi se propune, în sistemul finlandez. Diferențele erau atât de mari, încât elevii din școlile rurale care se transferau în cele urbane erau nevoiți să repete mai mulți ani de studiu. În plus, cu un secol în urmă, existau școli de băieți și școli de fete, cu diferențe mari între programele de studiu. Conform regulilor introduse de Spiru Haret, în 1898, învăţământul secundar pentru băieţi s-a organizat în gimnazii şi licee, iar cel pentru fete, în şcoli secundare de gradul I (5 ani) şi II (4 ani) – cu studii speciale necesare femeilor – precum creşterea copiilor, igienă, farmacie etc. Denumirea „România Mare” („România Întregită”) a intrat în uz după Tratatul de la Versailles din 1920, atunci când a-nceput, de facto, și ceea ce se poate numi marea unire a Școlii românești, pe modelul lui Spiru Haret. 

 

În ce consta sistemul lui Spiru Haret

 

Marele reformator al școlii românești a fost Spiru Haret, care a introdus noi reguli, începând cu legea educației din 1898: a prelungit durata învăţământului secundar de la șapte la opt ani, împărţindu-l în două cicluri, inferior (gimnaziu) şi superior (liceu) – cu în trei secţii, Real (ştiinţe), Modern (limbi străine) şi Clasic (limbi străine, latină şi greacă). Spiru Haret a sprijinit dezvoltarea învăţământului în mediul rural, ținta fiind să existe o şcoală primară în fiecare sat. Astfel, imediat după adoptarea noii legi a educației au fost înfiinţate peste 1.200 de şcoli rurale. Tot de atunci a-nceput să se dezvolte latura practică al învăţământului. „Pretutindeni se cere ca profesorii să nu facă apel la memoria şcolarilor decât atunci când învăţământul nu-i poate ţine locul. Peste tot se impune a se face aplicaţii şi a se dezbrăca învăţământul cât mai mult posibil de caracterul abstract şi pur teoretic”, spunea Spiru Haret (Operele lui Spiru C. Haret, vol. II, p. 312). 

 

Modelele europene ale vremii

 

Cel mai important lucru este adaptarea școlii românești, prin reforma lui Spiru Haret, la modelele europene ale vremii. „Haret se interferează, în unele dintre ideile sale, cu concepția maioresciană despre învãțământ, pe care o dezvoltă în unele laturi. El a înfăptuit cerința maioresciană și eminesciană de a prelua forme reale ale civilizației moderne din Occident și nu surogatele acesteia sau imitația unor forme secunde. Structurile instituționale adoptate din exterior nu răspundeau nevoilor reale ale contextului în care ele încercau să funcționeze, situație subliniată de el” (Operele lui Spiru C. Haret, vol. I, p. 24). Haret a sprijinit activităţile extraşcolare – serbarea în şcoli a zilei de 10 mai (Ziua Regelui) şi de 24 ianuarie (Ziua Unirii). Tot de la el a pornit educaţia fizică în şcoli, sub dictonul „mens sana in corpore sano”, care a inclus gimnastica şcolară. Tot de atunci s-au înfiinţat cantinele şcolare şi internatele și s-au introdus facilităţi de transport pentru elevii care locuiau la distanțe mari de școală. Tot el a reorganizat învăţământul universitar, instituit în timpul domnitorului A.I. Cuza, a mărit numărul facultăţilor și activităţile practice, pentru care au fost create condiţii în cadrul laboratoarelor universitare. Toate acestea au fost preluate în noul sistem unitar de educație al României Mari, după 1918.

 

 

 

La recensământul din 1899, procentul ştiutorilor de carte era de 22% din populaţia ţării, iar în 1912, ajunsese la 39,36% – aproape dublu, după măsurile introduse de Spiru Haret. 

 

Sistemul de educație al României Mari a preluat, cu un secol în urmă, modelul lui Spiru Haret, eliminând, după 1918, sistemele de educație care funcționau în Transilvania și Bucovina.

 

 

Influența studiilor asupra gândirii critice

 

La 1920, în cele mai multe școli din România Mare se dădea examenul de admitere în învăţământul secundar, pentru absolvenţii claselor primare, introdus prin reforma lui Spiru Haret. De asemenea, exista examenul de capacitate - de absolvire a gimnaziului. La absolvirea studiilor liceale se susținea un examen general care consta într-o lucrare scrisă la limba română, o traducere dintr-o limbă străină, probleme de rezolvat la matematică şi o disertaţie orală. Elevii aveau voie să consulte dicţionare şi diferite studii – așa cum arată Constantin Dinu, în lucrarea „Spiru Haret” (Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1970, p. 74). Scopul examenului de absolvire a liceului „nu era ca absolvenţii să dovedească gradul cunoştinţelor, ci să demonstreze influenţa studiilor efectuate asupra formării şi devoltării gândirii lor”, explică Manuela Tăbăcilă, în lucrarea „Spiru Haret – personalitate de prestigiu a ştiinţei şi învăţământului românesc”.

Citeşte mai multe despre:   România acum 100 de ani

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 




VIDEO Preşedintele Iohannis a început vizita de stat în Estonia

VIDEO Preşedintele Iohannis a început vizita de stat în Estonia
Preşedintele Klaus Iohannis a fost primit, miercuri, la Palatul Kadriorg, de omologul eston, Kersti Kaljulaid, cu ocazia vizitei de stat pe care o efectuează în Estonia. Preşedintele Klaus Iohannis efectuează,...

Guvernul a stabilit cum se va deconta naveta elevilor

Guvernul a stabilit cum se va deconta naveta elevilor
Naveta elevilor va fi decontată în sume stabilite, miercuri, prin ordonanță de Guvern, valoarea medie a unui abonament fiind de 770 de lei per elev pentru 34 de săptămâni. Pentru prima dată în România, va fi...

Întâlnirea bilaterală dintre Biden şi Putin s-a încheiat

Întâlnirea bilaterală dintre Biden şi Putin s-a încheiat
Prima sesiune a întâlnirii dintre preşedinţii Statelor Unite şi Rusiei, Joseph Biden şi Vladimir Putin, s-a încheiat, iar summitul va continua cu reuniunea în format extins, alături de toţi membrii...

Educaţia sexuală în şcoli, proiect dezbătut în plenul Senatului

Educaţia sexuală în şcoli, proiect dezbătut în plenul Senatului
Propunerile referitoare la educaţia sexuală în şcoli au fost dezbătute intens, miercuri, în plenul Senatului, după ce Comisia pentru muncă a întocmit raport suplimentar de admitere asupra Legii privind...

Comisia Europeană a aprobat primul PNRR, cel al Portugaliei

Comisia Europeană a aprobat primul PNRR, cel al Portugaliei
Comisia Europeană a aprobat miercuri primul plan naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), cel al Portugaliei, ţara care deţine preşedinţia semestrială a Consiliului UE şi a dorit să dea un exemplu, fiind...

PSD: Emiterea unei ordonanţe de urgenţă pentru anularea majorării alocaţiilor de la 1 iulie contravine Constituţiei

PSD: Emiterea unei ordonanţe de urgenţă pentru anularea majorării alocaţiilor de la 1 iulie contravine Constituţiei
PSD a atras atenția, miercuri, că Guvernul că nu are dreptul să emită o ordonanţă de urgenţă pe tema alocaţiilor pentru copii, întrucât un proiect de lege cu un conţinut similar se află în prezent în...

Orban: Până la sfârşitul sesiunii parlamentare vom numi un nou Avocat al Poporului

Orban: Până la sfârşitul sesiunii parlamentare vom numi un nou Avocat al Poporului
Revocarea Renatei Weber din funcţia de Avocat al Poporului a fost făcută în conformitate cu procedurile constituţionale, urmând ca până la sfârşitul sesiunii parlamentare să fie numită o nouă persoană în...

48.000 doze de vaccin Johnson&Johnson sosesc joi în România

48.000 doze de vaccin Johnson&Johnson sosesc joi în România
48.00 doze de vaccin Janssen, de la compania farmaceutică Johnson&Johnson vor ajunge la Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Medico-Militară „Cantacuzino”. Transportul celor 48.000 de doze de vaccin...

Simonis: Nu există niciun element care să justifice revocarea Renatei Weber.Vom ataca la CCR votul

Simonis: Nu există niciun element care să justifice revocarea Renatei Weber.Vom ataca la CCR votul
Liderul PSD, Alfred Simonis, susține că nu există niciun element care să justifice revocarea Avocatului Poporului şi a precizat că social-democraţii vor ataca la Curtea Constituţională decizia Parlamentului în...

Un elev din Constanța reclamă că a fost bătut în pauza dintre ore de un bărbat

Un elev din Constanța reclamă că a fost bătut în pauza dintre ore de un bărbat
Un elev în vârstă de 15 ani, de la Colegiul Tehnologic Tomis, din Constanța, a sunat la 112, miercuri, și a spus că a fost agresat, în pauza dintre ore, de un bărbat de 35 de ani. Polițiștii au început o...

Renate Weber, Avocatul Poporului, a fost revocată

Renate Weber, Avocatul Poporului, a fost revocată
Galerie Foto Renate Weber a fost revocată, miercuri, din funcția de Avocat al Poporului, după ce plenul Parlamentului a aprobat sesizarea formulată de PNL, USR PLUS și UDMR. În favoarea revocării au votat 247 parlamentari,...

Program prelungit la paşapoarte în perioada vacanţei

Program prelungit la paşapoarte în perioada vacanţei
Direcţia Generală de Paşapoarte a anunțat prelungirea programului de lucru în perioada de vară, pentru a preveni aglomerările.. Astfel, în perioada 15 iunie-13 septembrie 2021, la nivelul seviciilor publice...

Doi angajați reținuți în cazul tragediei din TIR-ul ATI de la Spitalul Victor Babeș din Capitală

Doi angajați reținuți în cazul tragediei din TIR-ul ATI de la Spitalul Victor Babeș din Capitală
Doi angajați ai Spitalului Victor Babeș din Capitală, un instalator și un inginer-șef din Serviciului Tehnic, au fost reținuți de procurori în cazul tragediei produse în luna aprilie, când trei pacienți au...

Scandal la Consiliul Local Focșani. Ședința a fost suspendată și a fost chemată Poliția

Scandal la Consiliul Local Focșani. Ședința a fost suspendată și a fost chemată Poliția
Ședința Consiliului Local Focșani a fost suspendată și a fost chemată Poliția în urma unui scandal care a izbucnit între reprezentanții PSD și cei ai PNL și USR PLUS. În sală au intrat și angajații...

Coplata în sănătate, readusă pe ordinea de zi a Guvernului

Coplata în sănătate, readusă pe ordinea de zi a Guvernului
Legea coplăţii în sănătate, adusă în discuţie în 2019, însă amânată în urma criticilor din partea specialiştilor din sistemul sanitar, este pe ordinea de proiecte care vor fi dezbătute miercuri de...
Serviciul de email marketing furnizat de