30 de secunde – atat a lipsit pentru ca soarta Titanicului si a celor 1.500 de pasageri sa fie alta. Cand ofiterul de serviciu a fost avertizat ca a fost vazut un aisberg in apropierea navei, acesta a asteptat 30 de secunde – care s-au dovedit a fi fatale – inainte sa ia decizia de a schimba cursul de navigatie. Daca William Murdoch ar fi actionat imediat, 1.496 de vieti ar fi fost salvate. Descoperirea a fost facuta in cadrul unui nou studiu care va fi finalizat anul viitor, cand se vor implini 100 de ani de la catastrofa.
Noul verdict al oamenilor de stiinta contrazice ancheta originala, conform careia Murdoch a actionat imediat pentru a evita catastrofa, insa aisbergul ar fi fost observat prea tarziu pentru ca vaporul sa mai poata fi salvat. Cercetatorii cred ca motivul pentru care ofiterul a ezitat sa comande schimbarea de directie a fost pentru ca a crezut ca Titanicul poate trece in siguranta peste obstacol. Potrivit anchetei din 1912, aisbergul a fost vazut la o departare de circa 500 de metri de Titanic, iar coliziunea s-a produs 37 de secunde mai tarziu. Aceeasi ancheta arata ca directia navei a fost schimbata aproape instantaneu dupa ce marinarul de pe punte a batut de trei ori clopotul si a telefonat imediat catre puntea de comanda pentru a anunta prezenta ghetarului. Pana acum, aceasta a fost explicatia pentru catastrofa, iar scena a fost prezentata intocmai in filmul "Titanic", ce i-a avut ca protagonisti pe Leonardo DiCaprio si pe Kate Winslet. Totusi, ultimele cercetari au reusit sa stabileasca cu exactitate timpul care a trecut intre observarea ghetarului si coliziune, dar si distanta dintre nava si obstacolul ce avea sa-i fie fatal. Astfel, aisbergul a fost vazut la o distanta de circa 610 metri de transatlantic, respectiv cu un minut inainte de impact, iar nava nu si-a schimbat cursul decat dupa 30 de secunde. Dupa coliziune, Murdoch (39 de ani) a evacuat pasagerii si se crede ca ar fi ajutat la lansarea celor 10 barci de salvare.