În plus, li se va suspenda permisul între 6 luni și un an.
Dar noul Cod Rutier, care ar trebui să intre în vigoare de Crăciun, vine cu multe alte schimbări importante pentru șoferi. Cei care folosesc telefonul la volan rămân o săptămână fără permis dacă au între 10-20 puncte, 15 zile fără permis dacă au sub 10 puncte, primesc amenzi între 250-1.697 euro la prima abatere, plus suspendare 15 zile - 2 luni, iar la recidivă: 350-2.588 euro amendă și suspendare 1-3 luni.
Noul Cod Rutier aduce sancțiuni aspre pentru cei care se urcă băuți la volan. Totul depinde de cantitatea de alcool găsită în sânge.
Pentru șoferii cu alcoolemia între 0,5 și 0,8 grame pe litru, legea prevede o amendă cuprinsă între 573 și 2.170 de euro. În plus, acești șoferi rămân fără permis de conducere pentru o perioadă între trei și șase luni.
Situația devine mult mai gravă când alcoolemia se situează între 0,8 și 1,5 grame pe litru. În acest caz, șoferul poate ajunge după gratii până la șase luni, primește o amendă între 800 și 3.200 de euro și rămâne fără permis pentru o perioadă cuprinsă între șase luni și un an.
Cele mai dure pedepse sunt rezervate șoferilor cu alcoolemia peste 1,5 grame pe litru. Aceștia vor sta la închisoare între șase luni și un an, vor plăti o amendă între 1.500 și 6.000 de euro și vor rămâne fără permis pentru o perioadă între unu și doi ani.
Din permisul de conducere se scad automat 10 puncte în toate cazurile de conducere sub influența alcoolului. Dacă șoferul băut provoacă și un accident, numărul punctelor scăzute se dublează.
O noutate importantă este introducerea sistemului de blocare a alcoolului - un dispozitiv asemănător unui alcooltest care va fi obligatoriu pentru șoferii recidiviști. Mașina nu va putea fi pornită dacă acest dispozitiv detectează alcool în aerul expirat de șofer.
Șoferii trebuie să păstreze o distanță de cel puțin un metru și jumătate când depășesc o bicicletă, dacă condițiile de trafic permit acest lucru. Pentru bicicletele electrice, legea stabilește limite clare: puterea maximă nu poate depăși 250 de wați, iar viteza trebuie să se oprească la 30 de kilometri pe oră.
În ceea ce privește trotinetele electrice, noile reguli sunt și mai stricte. Fiecare trotinetă trebuie să aibă o plăcuță de înmatriculare care nu poate fi detașată. Semnalizatoarele devin obligatorii, iar cei care nu le au riscă amenzi între 200 și 800 de euro. Toți utilizatorii, indiferent de vârstă, trebuie să poarte cască de protecție. Asigurarea devine și ea obligatorie pentru trotinete - cine circulă fără ea riscă amenzi între 100 și 400 de euro. Se interzice parcarea haotică, circulația pe pistele pentru bicicliști și pe zonele pietonale. Mai mult, noile modele de trotinete vor trebui să aibă un sistem automat care să le blocheze dacă părăsesc zonele urbane unde au voie să circule, iar viteza nu poate depăși 50 de kilometri pe oră.
Experții atrag atenția că pistele pentru bicicliști trebuie construite în condiții de siguranță reală, nu doar trasând o simplă linie albă pe asfalt.
Avocatul Domenico Musicco, președintele Comitetului pentru victimele accidentelor rutiere, consideră că deși legea aduce îmbunătățiri, mai ales la capitolul alcool și droguri, încă lipsesc măsuri importante precum educația rutieră obligatorie în școli și mai multe controale în trafic.
(sursa: Mediafax)