x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Acuzaţii grave la adresa copilotului zborului MH370

Acuzaţii grave la adresa copilotului zborului MH370

de Istvan Deak    |    12 Mar 2014   •   15:35
Acuzaţii grave la adresa copilotului zborului MH370

O televiziune din Australia a prezentat marţi seara imagini compromiţătoare cu copilotul zborului MH370 al companiei Malaysia Airlines dispărut fără urmă de mai bine de patru zile. De la atac terorist până la eroare de pilotaj sau defecţiune tehnică, anchetatorii iau în calcul orice variantă.

Ei încearcă să adune cât mai multe date inclusiv despre cei doi piloţi, în special despre modul în care îşi desfăşurau activitatea profesională. Imaginile prezentate marţi seara de emisiunea Current Affair de la o televiziune australiană îl incriminează pe copilotul Fariq ab Hamid. Două turiste, care au călătorit la bordul unei aeronave a Malaysian Airlines pilotate de el, susţin pe baza unor imagini foto că acesta încălca grav regulamentele. Conform mărturiei acestora, în momentul îmbarcării la bordul avionului, ele au fost abordate de Farid care le-a invitat să îl acompanieze pe tot parcursul zborului în cabina avionului, o încălcare flagrantă a legislaţiei în vigoare.

Jonti Roos susţine că a ales să iasă în faţă în acest moment fiindcă se cunosc atât de puţine lucruri despre tragedia din jurul zborului MH370 încât orice informaţie ar putea fi de folos anchetatorilor în tentativa de elucidare a misterului dispariţiei.

Zborul incriminat de Jonti Roos a avut loc în decembrie 2011, cu decolare de pe aeroportul Phuket din Thailanda, cu destinaţia Kuala Lumpur. Ea afirmă că a petrecut toată durata zborului alături de cei doi piloţi şi o prietenă în cabină. Mai mult, ea a dezvăluit că Hamid a fumat alături de ele, s-a pozat şi chiar a flirtat cu ele. “Cei doi piloţi au fumat pe tot parcursul zborului, nu cred că au voie”, a declarat Jonti Roos televiziunii Channel 9. “Aproape tot zborul au dialogat cu noi şi nici nu erau atenţi la zbor, fiind activat pilotul automat. Stewardezele nu au fost mirate, ba chiar ne-au ajutat să ne instalăm în scaunele din cabină. Cei doi piloţi ne-au invitat să cinăm împreună la Kuala Lumpur, lucru care mi s-a părut uşor deplasat”, mai spune ea.

Deşi, după evenimentele din septembrie 2001, prezenţa civililor în cabina de zbor este strict interzisă, ea susţine că nu i-a trecut prin minte asta. “Nu am ieşit public ca să îl incriminez pe copilot că ar fi făcut ceva rău. Nu m-am simţit nici un moment ameninţată sau în nesiguranţă. Piloţii au fost chiar amabili, iar Hamid mi-a urat pe Facebook să am un zbor plăcut spre casă”, adaugă Jonti Roos.

Compania se apără

Copilotul Fariq el Hamid (27 de ani) este din 2007 prim-ofiţer la compania aeriană Malaysia Airlines şi are la activ aproape 2.800 de ore de zbor. Căpitanul Zaharie Ahmad Shah (53 de ani) este angajatul companiei încă din 1981, având peste 18.000 de ore de zbor. Confruntată cu aceste acuzaţii, Malaysia Airlines s-a arătat şocată de imaginile prezentate. “Malaysia Airlines a luat cunoştinţă de acuzaţiile care i se aduc ofiţerului Fariq Ab Hamid şi le va trata cu maximă seriozitate”, se arată într-un comunicat al companiei, care pune însă la îndoială veridicitatea pozelor şi a imaginilor video. “Ne aflăm în mijlocul unei crize şi vrem să ne focalizăm atenţia doar pe asta. Rugăm presa şi opinia publică să respecte sfera privată a familiilor colegilor şi pasagerilor”, se mai arată în comunicatul amintit. Conform Die Welt, pagina de Facebook a tânărului copilot a fost invadată de mesaje în timpul emisiunii, ea fiind inactivă în acest moment.

Telefoanele continuă să sune

Washington Post continuă să informeze despre misterul din jurul telefoanelor pasagerilor zborului MH370 care continuă să sune chiar şi la patru zile de la dispariţia avionului. Hugh Dunleavy, angajat al Malaysian Airlines, a declarat pe Straits Times din Singapore că inclusiv telefoanele mobile ale membrilor echipajului continuă să sune. Chiar şi aşa nu s-a reuşit localizarea lor.

Controverse pe axa China-Vietnam-Malaysia

Avionul companiei Malaysia Airlines MH370 este dat dispărut încă de sâmbătă. Acesta decolase din Kuala Lumpur cu 239 de oameni la bord, se îndrepta spre Beijing şi a dispărut de pe radar înainte de Vietnam. Căutările continuă în zona de unde s-a recepţionat ultimul semnal. Avioane şi vapoare chineze de căutare se alătură de miercuri căutărilor. Autorităţile din Vietnam vor să se retragă din operaţiunile de căutate. “Noi ne vom diminua activităţile de căutare”, a anunţat un purtător de cuvânt al serviciului de căutare şi salvare din Vietnam. Motivul ar fi informaţiile apărute în presă că avionul ar fi ieşit cu câteva sute de kilometri de pe cursul obişnuit. “Vietnamul va aştepta informaţiile oficiale din Malaezia”, a mai declarat purtătorul de cuvânt.

Conform Straits Times, ambasadorul Malaeziei la Beijing a anunţat în cadrul unei întâlniri cu rudele persoanelor chineze din avionul dispărut că ultimul mesaj recepţionat de turn de la echipaj a fost “Este ok, noapte bună”. Mesajul ar fi fost rostit de pilot la trecerea din spaţiul aerian malaezian în cel vietnamez. Diplomatul nu a dorit să răspundă la întrebarea dacă armata malaeziană a urmărit pe radar cursul zborului MH370 şi dacă informaţiile au fost predate anchetatorilor. Familiile persoanelor dispărute acuză pasivitatea guvernului chinez în soluţionarea acestei crize. Guvernul chinez se apără dând vina pe “cumulul mare de informaţii haotice”.

Ministerul de Externe al Indiei a confirmat că, la solicitarea Guvernului malaezian, India s-a alăturat căutărilor avionului Boeing 777. Ministrul Transporturilor din Vietnam, Pham Quy Tieu, a confirmat că autorităţile vietnameze au ştiut încă de sâmbătă că avionul şi-a schimbat cursul spre vest şi au informat imediat autorităţile din Malaezia, “însă acestea nu au reacţionat”. Şeful Marinei malaeziene a mărturisit motivul pentru care nu sunt folosite submarine în operaţiunile de căutare: “Acestea detectează doar obiecte în mişcare sau zgomote ale motoarele. În acest caz ar fi complet ineficiente”.


)


×
Subiecte în articol: malaysia airlines avion copilot