Cercetarea realizată de Institutul pentru cercetare în domeniul politicilor publice (IPPR) a analizat emisiile din transporturi în funcție de venit, sex, locație, etnie și vârstă. Studiul a împărțit emisiile din transporturi în zboruri internaționale și interne, transport rutier privat și transport public.
Cei mai bogați 0,1% din Marea Britanie emit de 22 de ori mai multe emisii din transporturi decât persoanele cu venituri mici și de 12 ori mai mult decât media. Datele arată că venitul este direct legat de nivelul de mobilitate, persoanele care câștigă peste 100.000 de lire sterline călătorind în medie de cel puțin două ori mai mult în fiecare an decât cele cu venituri sub 30.000 de lire sterline.
Persoanele care fac parte din categoria celor mai defavorizate 10% sunt de departe responsabile de cele mai puține emisii, deși deplasarea cu avionul reprezintă totuși mai mult de jumătate din totalul emisiilor lor.
Bărbații sunt responsabili pentru mult mai multe emisii provenite din transporturi decât femeile.
Conform datelor, emisiile generate de zborurile cu avionul ating cote maxime între 25 și 35 de ani, iar persoanele de peste 65 de ani sunt cele care zboară cel mai puțin. Transportul rutier privat atinge vârstele maxime la vârsta mijlocie, iar cele mai multe emisii anuale sunt produse de persoanele cu vârste cuprinse între 49 și 65 de ani. Emisiile generate de transportul public sunt cele mai ridicate în rândul tinerilor și scad cu cât îmbătrânesc mai mult.
Persoanele care locuiesc în zonele rurale tind să emită mai mult decât cele din zonele urbane. Acestea emit mai mult din cauza condusului auto, ceea ce reflectă probabil dependența de transportul privat în multe zone rurale, care sunt adesea mai puțin bine deservite de autobuze și trenuri.
Studiul a împărțit emisiile între „britanicii albi” și „britanicii care nu sunt albi” și a constatat că, pe cap de locuitor, albii au avut tendința de a emite mai mult prin intermediul zborurilor și al transportului privat și puțin mai puțin prin intermediul transportului public decât non-albii.
În Regatul Unit, transportul este în prezent cea mai mare sursă de emisii, iar raportul solicită guvernului să îmbunătățească rapid transportul public, să stimuleze deplasările active și să accelereze tranziția către vehiculele electrice. De asemenea, se solicită noi taxe pentru avioanele private și reintroducerea interdicției din 2030 privind vehiculele pe benzină și motorină.
Maya Singer Hobbs, cercetător senior la IPPR, a declarat: „Reducerea emisiilor poate aborda de fapt o parte din această nedreptate, dacă se face în mod corect. Dar, deși nu toată lumea trebuie să facă aceleași schimbări, cei care au cea mai bună situație financiară trebuie să facă cel mai mult”.
Stephen Frost, cercetător principal la IPPR, a declarat că studiul a demonstrat cine este cel mai bine plasat pentru a-și reduce emisiile și cum să abordeze „nedreptatea care stă la baza pentru cine funcționează în prezent sistemul de transport”.
„Acum nu este momentul să încetinim eforturile noastre de a ajunge la zero net, făcând acest lucru nu face decât să alimenteze inegalitățile existente în domeniul transporturilor. Următorul guvern britanic trebuie să accelereze ritmul prin prezentarea unui plan credibil, echitabil și axat pe oameni pentru călătorii mai durabile.”
(sursa: Mediafax)