Zborurile din întreaga lume au fost suspendate de pandemia de COVID-19, în încercarea disperată de a opri răspândirea virusului ucigaș. Industria aviatică a încasat o lovitură fără precedent, iar viitorul călătoriilor cu avionul pare sumbru pentru buzunarele clienților tuturor companiilor aeriene. Pentru a zbura cu aparatele pe jumătate goale, cum o vor cere foarte probabil normele de distanțare socială, companiile ar putea crește brusc prețul biletelor, cu până la 50%.
Companiile aeriene de pretutindeni se zbat să supraviețuiască, în timp ce pandemia continuă să țină la sol majoritatea aparatelor de zbor, punând la pământ industria călătoriilor pentru o perioadă încă imposibil de anticipat. Multe dintre aceste companii au fost nevoite să ceară ajutorul propriilor guverne, iar altele au trecut la disponibilizări în rândul personalului, în încercarea de a-și minimiza costurile cu orice preț. În aceste condiții, experții sunt de părere că atunci când companiile aeriene își vor relua activitatea, prețul biletelor de călătorie va exploda, putând să coste cu până la 50% mai mult. Principalul motiv al acestui salt brusc este faptul că, la momentul respectiv, companiile se vor confrunta, la rândul lor, cu cheltuieli de exploatare mult mai mari. Citat de „Daily Express”, directorul general al Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), Alexandre de Juniac, a avertizat că guvernele din întreaga lume vor impune liniilor aeriene noi reguli, la sfârșitul pandemiei. El susține că atunci când industria aviatică își va relua activitatea, autoritățile de sănătate și majoritatea guvernelor vor introduce un set de norme stricte, în încercarea de a preveni, în viitor, o nouă răspândire a COVID-19. De Juniac spune că liniile aeriene sunt confruntate cu două noi concepte majore, care, probabil, le vor afecta financiar. Unul dintre concepte se numește „reducerea densității” și înseamnă obligativitatea companiilor aeriene de a micșora numărul pasagerilor pentru a menține regulile de distanțare socială în aparatele de zbor. Cel de-al doilea concept este „neutralizarea”, care prevede că anumite locuri din avion trebuie să rămână neocupate. Șeful executiv al IATA consideră că aceste concepte vor modifica din temelie modelul de afaceri al companiilor aeriene. „Dacă va fi solicitată de administrația civilă de aviație și de autoritățile de sănătate, «reducerea densității» va fi realizată prin «neutralizarea» unui loc din fiecare rând, din cele două rânduri de scaune ale unui avion care călătorește pe distanțe mici”, a declarat Alexandre de Juniac, citat de „The Independent”.
Mult mai puțini pasageri
Un zbor „Ryanair”, care, în mod normal, transportă 189 de pasageri, va mai putea avea doar 126, calculează „Daily Mail”, precizând că locurile din mijloc vor rămâne goale pentru a asigura distanța corespunzătoare între oameni. Dacă aceste concepte vor intra în vigoare, iar numărul pasagerilor va scădea cu o treime, atunci costul călătoriei poate crește cu până la 50%, mai scrie publicația. Prețul biletelor de zbor va depinde, de altfel, de cerere și ofertă. Compania americană „Alaska Airlines” a decis deja să implementeze propria strategie de distanțare socială, lăsând libere locurile din mijloc la avioanele mari și locurile din dreptul culoarelor în cazul aparatelor de zbor de dimensiuni mici. Și Autoritatea Aeriană Civilă britanică a impus un set de reguli. Toaletele trebuie curățate după fiecare a zecea folosire, iar liniile aeriene nu pot pune în vânzare ultimele trei rânduri, în cazul curselor internaționale.
„Dacă în ziua zborului nu sunteți mulțumiți de distanța dintre dvs. și ceilalți pasageri, vă putem reprograma călătoria sau vă rambursăm prețul ei”.
„Alaska Airlines”