x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Capsula „SpaceX” începe turismul spațial

Capsula „SpaceX” începe turismul spațial

de Şerban Mihăilă    |    04 Aug 2020   •   11:27
Capsula „SpaceX” începe turismul spațial
Sursa foto: NASA/Bill Ingalls/(NASA/Bill Ingalls)

Doi astronauți ai NASA au revenit spectaculos pe Pământ, în prima amerizare din ultimii 45 de ani realizată de agenția spațială americană. Doug Hurley și Bob Behnken au finalizat astfel cu succes misiunea primei capsule spațiale comerciale construite pentru a transporta oameni pe și dinspre orbită, aterizând pe apă, duminică, în Golful Mexic. Lansarea misiunii „Demo-2”, la 30 mai, a reprezentat și primul zbor orbital cu oameni la bord efectuat de pe teritoriul SUA în ultimul deceniu.

 

„Demo-2” a avut obiectivul de a legitima capsula spațială „Crew Dragon”, produsă de „SpaceX”, compania excentricului antreprenor Elon Musk, în vederea realizării unor misiuni regulate pentru transportul astronauților pe Stația Spațială Internațională (ISS). În același timp, zborul, lansat în luna mai de la Centrul Spațial Kennedy, din Florida, cu ajutorul unei rachete „Falcon 9”, produsă tot de „SpaceX”, a pus capăt dependenței de rachetele rusești „Soyuz”, care îi duceau pe astronauții americani pe ISS, la un cost de peste 70 de milioane de dolari pentru un loc. Din 2011, astronauții americani au ajuns pe ISS doar cu ajutorul rachetelor rusești lansate din Kazahstan. Amerizarea, încheiată cu succes în Golful Mexic, deschide astfel calea pentru lansarea unui nou echipaj la bordul capsulei realizate de „SpaceX”, cel mai probabil luna viitoare, precum și a unor posibile zboruri turistice, începând de anul viitor. NASA a devenit astfel primul client pentru serviciile de „taxi spațial” oferite de „SpaceX”. „Astăzi am obținut o mare victorie. Este însă doar începutul”, a declarat administratorul NASA, Jim Bridenstine, imediat după amerizare. „Intrăm într-o nouă eră a zborurilor spaţiale cu echipaj uman, în care NASA nu mai este singurul organism care achiziţionează, deţine şi operează toată tehnologia. Vom fi un client, unul dintre numeroşii clienţi pe o piaţă foarte robustă pentru transportul astronauţilor pe orbita terestră”, a adăugat el, citat de Space.com.

 

Musk i-a luat fața lui „Boeing”

 

Deși „SpaceX” a întârziat cu peste doi ani „Demo-2”, compania lui Musk a întrecut „Boeing”. În 2014, NASA a acordat două contracte, unul companiei „Boeing”, în valoare de 4,2 miliarde de dolari și un altul, pentru „SpaceX”, de 2,6 miliarde de dolari. Cele două companii s-au angajat să transporte oameni în spațiu, până în 2017, la bordul unor capsule spațiale, numite „Starliner”, respectiv „Crew Dragon”. Potrivit contractului, „SpaceX” trebuie să furnizeze Agenției Naționale Spațiale a SUA șase astfel de zboruri. Capsula produsă de „Boeing” nu este însă pregătită nici acum să transporte astronauți. Vehiculul spațial conceput de compania americană a întâmpinat probleme tehnice, în decembrie 2019, în timpul „Demo-1”. „Boeing” va trebui să reprogrameze misiunea de testare fără echipaj, înainte de a îmbarca astronauți în „Starliner”.

 

Turism spațial și… spre Marte!

 

NASA nu este însă singurul client pentru capsula construită de „SpaceX”. O companie cu sediul în Houston, „Axiom Space”, a rezervat o călătorie spre ISS cu „Crew Dragon”, pentru anul viitor. Concomitent, compania americană de turism spaţial „Space Adventures” a anunțat că vrea să trimită patru pasageri la bordul capsulei, în 2021 sau 2022. Această misiune nu are ca destinaţie staţia spaţială, ci va urca pe o orbită superioară acesteia timp de cinci zile, după care va reveni la sol. Până atunci însă, „SpaceX” pregătește prima sa misiune operativă, „Crew-1”, care va transporta un echipaj de patru astronauți pe ISS, unde va sta timp de șase luni, informează AP. Zborul va avea loc cel mai probabil la sfârșitul lunii septembrie, deoarece compania lui Musk are nevoie de șase săptămâni pentru a examina datele generate de misiunea „Demo-2” înainte de lansarea următorului echipaj. Concomitent, „SpaceX” a anunțat că testează deja prototipuri pentru un nou mijloc de transport în spaţiu, „Starship”, care va fi conceput pentru a transporta astronauţi pe Lună, pe Marte şi dincolo de Planeta Roşie. Colonizarea lui Marte rămâne, de altfel, principalul obiectiv al „SpaceX”, după cum a declarat Musk în 2002, atunci când a pus bazele companiei sale. Și, după succesul „Demo-2”, „Starship” ar putea fi sistemul de asolizare ales de NASA în cadrul programului său de aselenizare a doi astronauți, până în 2024. Agenția spațială americană consideră Luna prima bornă în drumul spre Marte, unde a anunțat că vrea să trimită un prim echipaj, după 2030.  

 

„Crew Dragon” poate transporta șapte pasageri spre și din direcția orbitei terestre, precum și dincolo de aceasta. Capsula are de jur-împrejur patru metri, o înălțime de opt metri și poate duce o greutate de șase tone.

 

×