x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Cearta pe canal

Cearta pe canal

03 Iun 2004   •   00:00

Inceperea de catre Ucraina a construirii unui canal navigabil care ameninta protectia mediului din Delta Dunarii preocupa si presa din alte state riverane. Despre gestul autoritatilor de la Kiev, publicatia ungara Heti Világgazdaság scrie ca risca sa devina un urias scandal international.

LAVINIA TUDORAN

Ucraina nu prea are pe nimeni de partea sa. Inca din 2000 tot planuieste sa inceapa constructia unei cai navigabile pe Bratul Bistroe. Atunci a fost data dispozitia pentru elaborarea unui plan pentru asa-numitul "Culoar 7" chiar de catre presedintele Leonid Kucima. Ucraina nu renunta nici in ruptul capului la decizia de a-si face un canal propriu pana la Marea Neagra, pentru a nu mai folosi contra cost bratul Sulina.

ALIATII. Romania, care se opune acestei contructii, inceputa deja la 11 mai, este sustinuta de numeroase organizatii ecologice internationale, dar, foarte important, de Statele Unite ale Americii. Bucurestiul si aliatii sai reclama ca noul canal, care, practic, traverseaza Delta ucraineana, va avea consecinte dezastruoase asupra mediului. Nici Romania nu va renunta la lupta. Dimpotriva, scrie publicatia ungara Heti Világgazdaság, citata de Rador. Bucurandu-se de o pozitie de monopol in transportul naval dintre Dunare si Marea Neagra, Romania este gata sa intreprinda totul pentru a impiedica sau cel putin pentru a incetini constructia canalului de catre ucraineni. Aceasta poate duce la o noua acutizare a tensiunii intre cele doua tari, care se afla deja intr-o disputa datorita apartenentei Insulei Serpilor, aflate in fata Deltei, noteaza Heti Világgazdaság.

Exista interese economica importante

In afara de disensiunile cu autoritatile de la Kiev, legate de protectia mediului in urma darii in folosinta a noului canal navigabil ucrainean, la mijloc sunt si interese economice importante, sustin gazetarii ungari. In acest moment, ucrainenii pot ajunge la Marea Neagra doar prin apele teritoriale romanesti si platesc pentru folosirea bratului Sulina o taxa anuala de aproximativ 120 milioane de dolari. Noul drum navigabil nu i-ar mai obliga pe ucraineni la plata acestei taxe si le-ar aduce un venit direct de minimum 50 milioane de dolari.
×
Subiecte în articol: externe