Cinci fragmente din meteoritul din Urali au fost găsite în jurul lacului Cebarkul

Autor: Anca Aldea 18 Feb 2013 - 15:42
Cinci fragmente din meteoritul din Urali au fost găsite  în jurul lacului Cebarkul
Mai mulţi cercetători de la Universitatea publică Ural din Ekaterinburg, capitala regiunii Sverdlovsk, au găsit fragmentele în jurul lacului Cebarkul, punând astfel capăt diferitelor teorii conspirative enunţate la finalul săptămânii trecute, scrie cotidianul francez Le Figaro.

Scafandrii trimişi de Ministerul rus pentru Situaţii de Urgenţă examinaseră sâmbătă lacul, fără să găsească rămăşiţele corpului ceresc, acesta fiind unul dintre motivele pentru care autorităţile au decis duminică încetarea operaţiunii de căutare.

Reacţiile nu au întârziat să apară. Vladimir Jirinovski, liderul naţionaliştilor ruşi, a declarat, într-o conferinţă de presă susţinută la Moscova, că “nu a fost vorba despre un meteorit, ci despre o nouă armă testată de americani”.

Pe de altă parte, mitropolitul regiunii Celiabinsk a descris explozia meteoritului ca fiind “o intervenţie divină”, un semn de la Dumnezeu “care ne aminteşte că trăim într-o lume fragilă şi imprevizibilă”. Societatea civilă nu s-a lăsat nici ea mai prejos, un militant pentru drepturile omului afirmând că incidentul “este mai degrabă o chestiune militară”. Însă demersul independent al oamenilor de ştiinţă a dovedit contrariul: cinci fragmente au fost găsite pe malurile lacului.

Clasa Condrit

Şeful grupului de cercetători, Viktor Grokovski, a declarat că obiectul cosmic face parte din clasa Condrit şi că resturile găsite sunt formate din fier în proporţie de 10%. El a precizat totodată că principalul fragment al meteoritului – din care s-au desprins cele cinci bucăţi – s-ar putea afla pe fundul lacului. Potrivit site-urilor de specialitate, cei mai mulţi meteoriţi fac parte din această clasă şi sunt similari, ca şi compoziţie, cu mantaua şi crustele planetelor terestriale.
Prăbuşirea şi dezintegrarea meteoritului la sfârşitul săptămânii trecute s-a soldat cu peste 1.200 de răniţi în oraşul industrial Celiabinsk şi împrejurimi, un bilanţ nemaintâlnit până acum în istoria omenirii faţă cu evenimentele cosmice, scrie Le Figaro. Înainte să intre în atmosferă şi să se dezintegreze la o altitudine 30-50 de km, la o viteză de cel puţin 54.000 km/h, bolidul ar fi avut mărimea unui camion sau a unui autobuz, potrivit cercetătorilor ruşi.

Agenţia Spaţială Americană (NASA) a anunţat că meteoritul avea, înainte de dezintegrare, un diametru de 15 metri şi o masă de circa 7.000 de tone, explozia provocată fiind echivalentă cu cea produsă de sute de mii de tone de TNT.

Undă de şoc

Astronomul francez Jérémie Vaubaillon a declarat pentru Le Figaro că meteoritul a provocat o undă de şoc extrem de puternică care a spart geamuri şi a smuls uşi din balamale. “Între 10.000 şi 100.000 de tone de obiecte provenite din sistemul solar intră, în fiecare an, în atmosfera terestră”, spune, la rândul său, Patrick Michel, cercetător la Observatorul de la Nisa. Într-o declaraţie citată de Le Figaro, el aminteşte de un studiu realizat pe baza datelor primite de la “sateliţii americani de spionaj, care arată că, în fiecare an, un meteorit explodează în atmosferă, degajând energie comparabilă cu cea a bombei atomice lansate de americani la Hiroshima. Dar, cum Terra este acoperită în proporţie de peste două treimi de oceane şi mare parte din regiunile Globului sunt puţin populate, astfel de explozii trec deseori neobservate”.

Alan Harris, cercetător la Centrul Aerospaţial din Berlin, precizează că un meteorit similar cu cel căzut în Urali a fost observat în 2008 în atmosfera terestră. Acesta a explodat deasupra Sudanului. Cel mai mare meteorit cunoscut în timpurile noastre a cauzat aşa-numitul “Eveniment de la Tunguska” – aproximativ 80.000.000 de copaci de pe o suprafață de 2.150 de km2 au fost spulberați în explozia foarte puternică, cu o forță echivalentă cu cea a 20 de bombe atomice, în iunie 1908. Nu au existat pierderi de vieţi omeneşti sau răniţi. Oamenii de ştiinţă cred că cel mai mare meteorit care a lovit Planeta a fost responsabil de extincţia dinozaurilor. Evenimentul s-a produs în urmă cu circa 66 de milioane de ani în regiunea care astăzi poartă numele de Peninsula Yucatan, în Mexic.
Forme de viaţă într-un meteorit de clasă similară

În urmă cu aproximativ o jumătate de an, un astrobiolog de la NASA anunţa descoperirea, în mai multe fragmente de meteoriţi din clasa Condrit carbonat, a unor forme de viaţă extraterestră - era vorba de fosilele mai multor bacterii. Richard B. Hoover, de la Centrul Spaţial Marshall, a publicat un studiu detaliat în revista Journal of Cosmology, unde a arătat că cei zece meteoriţi aparţinând acestei clase pe care i-a studiat au relevat fosilele unor microorganisme – unele similare cu forme de viaţă de pe Terra, altele necunoscute pe Pământ. Părerile astronomilor sunt însă împărţite – mulţi dintre ei susţin că descoperirea lui Hoover ar trebui probată de organisme independente.

Vânătorii de comori

Evenimentul din Rusia i-a pus pe drumuri şi pe vânătorii de comori, mânaţi de gândul că, pe piaţa neagră, meteoriţii pot fi extrem de scumpi – potrivit unor cifre date publicităţii anterior, un gram de rocă spaţială poate fi vândut şi cu 670 de dolari, amintesc televiziunile americane. Preţurile sunt stabilite în funcţie de mai mulţi factori, de exemplu de originea şi compoziţia obiectului spaţial.

Citeşte mai multe despre:   meteorit,   fragmente,   urali