Un "desert rutier si feroviar " desparte actualii membri ai Uniunii Europene (UE) de statele din Europa de Est care urmeaza sa i se alature si va fi nevoie de 100 de miliarde de euro pentru a moderniza reteaua de transport.
Estimarile facute de oficialii europeni arata ca starea jalnica a rutelor din aceste tari poate pune in pericol cresterea economica a Uniunii Europene extinse. Europa Centrala si de Est are nevoie, potrivit calculelor facute de expertii de la Bruxelles, de cai de transport rutier si feroviar cu o lungime de 20.000 de kilometri, respectiv 30.000 de kilometri. Cifrele includ necesitatile din Bulgaria si Romania, tari care ar urma sa devina membri ai Uniunii in 2007.BETE-N... ROTI. Problemele existente in reteaua de transport ameninta sa compromita rezultatele economice din ce in ce mai bune ale tarilor din Europa Centrala si de Est, se arata intr-un comentariu al Agentiei France Presse. Fluxul masiv de marfuri catre Vest, care a rezultat din cresterea economica, nu poate fi sustinut pe termen lung daca infrastructura de transport nu va fi imbunatatita.
EXEMPLE. In Polonia,
tara aproape la fel de mare ca
Franta, exista mai putin de
500 de kilometri de autostrada,
adica echivalentul traseului
dintre orasele franceze
Paris si Lyon. Reteaua sa
"arhaica" de cai ferate nu permite
rularea cu viteze mai
mari de 100 de kilometri pe
ora decat pe cateva tronsoane.
Aceasta problema a
descurajat deja cativa investitori
straini care ar fi dorit sa isi
stabileasca centre de afaceri
in aceasta tara. Cat despre
Cehia, lipsa unei autostrazi
care sa faca legatura dintre
Praga si Viena a fost una din
cauzele care au condus
la esecul candidaturii comune
austriaco-cehe pentru organizarea
Campionatului European
de Fotbal din 2000. Cele
doua capitale, despartite de
350 de kilometri, nu sunt legate
de o cale rutiera directa.
( IRINA CRISTEA
)