„Uniunea Europeană ar putea interzice popularele uscătoare de păr, fierbătoare şi smartphone-uri, din dorinţa sa de a încetini schimbările climatice prin reducerea consumului de energie”, cam asta titrează, alarmist, presa de tip tabloid, mai puţin familiarizată cu politicile europene sau eurosceptică de-a binelea. „Această măsură urmează deciziei de a interzice aspiratoarele cu motoare de peste 1.600 de waţi, care a intrat în vigoare începând cu 1 septembrie anul curent”, continuă articolele de presă.
Tot acest tam-tam pe tema „interdicţiei” se referă, în fapt, la un lucru destul de interesant. Tabloidele decretează: ”Acum, fierbătoarele se confruntă cu interdicţia UE: Bruxelles-ul lansează un nou atac la adresa modului nostru de viaţă”. De fapt, nu este vorba despre o „interdicţie” a aspiratoarelor puternice, a fierbătoarelor de apă, a uscătoarelor de păr sau a altora din această categorie. Ceea ce Bruxelles-ul încearcă să facă, în virtutea directivei sale privind conceptul eco 2009/125, este de a-i încuraja pe fabricanţi să creeze aparate electrocasnice care să necesite mai puţină electricitate pentru a produce o performanţă mai eficientă.
Toate produsele au impact asupra mediului de-a lungul ciclului lor de viaţă, iar peste 80% din acest impact este determinat de etapa creării produsului.
Directiva EcoDesign 2009/125/CE defineşte un cadru coerent şi integrat, având de exemplu măsuri care stabilesc o limită legală maximă pentru consumul de energie pentru aparatele electrice şi electronice de uz domestic, sau cantităţile minime de materiale reciclate.
Directiva se aplică principalelor caracteristici ale produselor având o notorietate comercială în UE.
Nu este vorba despre o interdicţie propriu-zisă, produsele urmând să coexiste, ca şi în prezent în cazul becurilor sau al unora deja îmbunătăţite la capitolul consum energetic, faţă de cele actuale.
Există deja pe piaţă maşini de spălat care şi-au diminuat consumul de energie cu 75%, sunt cu 45% mai ieftine şi chiar spală mai bine. Totul face, deci, parte, dintr-un efort de promovare a „gestionării cererii”, punând la punct mijloace de a reduce cererea de electricitate, fără a reduce performanţele produsului.