x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Mafia ucraineană a maşinilor de lux mână în mână cu Smirnov

Mafia ucraineană a maşinilor de lux mână în mână cu Smirnov

de Vitalie Calugareanu    |    11 Ian 2008   •   00:00

Corepondenţă din Chişinău
Kievul ignoră un demers al autorităţilor moldovene prin care au solicitat interzicerea intrării pe teritoriul Ucrainei, de la 1 ianuarie curent, a unităţilor de transport cu plăcuţe transnistrene de înmatriculare. Chişinăul s-a văzut nevoit să restricţioneze circulaţia maşinilor cu numere transnistrene după ce a constatat că până şi moldovenii din dreapta Nistrului preferau să-şi înmatriculeze în Transnistria autoturismele proaspăt importate, deoarece taxele vamale sunt de trei ori mai mici decât cele percepute de Chişinău.



Corepondenţă din Chişinău
Kievul ignoră un demers al autorităţilor moldovene prin care au solicitat interzicerea intrării pe teritoriul Ucrainei, de la 1 ianuarie curent, a unităţilor de transport cu plăcuţe transnistrene de înmatriculare. Chişinăul s-a văzut nevoit să restricţioneze circulaţia maşinilor cu numere transnistrene după ce a constatat că până şi moldovenii din dreapta Nistrului preferau să-şi înmatriculeze în Transnistria autoturismele proaspăt importate, deoarece taxele vamale sunt de trei ori mai mici decât cele percepute de Chişinău.


Deşi plăcuţele transnistrene de înmatriculare nu sunt recunoscute în plan internaţional, posesorii unităţilor de transport înmatriculate în Transnistria circulă, de 15 ani, fără probleme aproape în tot spaţiul ex-sovietic. România şi UE nu au admis niciodată intrarea maşinilor transnistrene pe teritoriul lor.


În a doua jumătate a anului trecut, Guvernul de la Chişinău a aprobat o hotărâre care prevede scoaterea din circulaţie a maşinilor cu plăcuţe transnistrene. La prima etapă, automobilelor înmatriculate ilegal în Transnistria urma să le fie interzisă ieşirea din Republica Moldova. Această măsură trebuia să fie implementată în comun cu autorităţile vamale ucrainene. Numai că Guvernul de la Chişinău a uitat sa-şi publice propria hotărâre, iar Kievul susţine că nu poate da curs unui demers al autorităţilor moldovene care se bazează pe o hotărâre de Guvern inexistentă.


Cunoscute fiind, însă, legăturile strânse care există între anumite grupări politico-economice ucrainene şi autorităţile separatiste transnistrene, se presupune că adevăratul motiv ce a determinat Kievul să ignore demersul restrictiv al Chişinăului este altul. Recent, şeful Misiunii Uniunii Europene de asistenţă la graniţa moldo-ucraineană, Ferenz Banfi, a acuzat autorităţile autoproclamatei republici transnistrene de transportare ilegală a automobilelor scumpe din Transnistria în Ucraina. Potrivit lui, „acest lucru poate fi observat atunci când cetăţenii ucraineni, folosind vize false de şedere pe teritoriul Transnistriei, transportă ilegal automobile din această regiune în Ucraina, evitând plata unor taxe la graniţă, ceea ce provoacă mari pierderi la bugetul ucrainean”. Potrivit oficialului european, numai în primele luni ale anului trecut, în Ucraina au fost transportate ilegal peste 400 de automobile de lux, care provin din regiunea transnistreană.


Pe de altă parte, exponenţii puterii secesioniste de la Tiraspol nu au întârziat să mediatizeze abundent eşecul Chişinăului de a restricţiona circulaţia automobilelor cu plăcuţe transnistrene în special în presa din Chişinău, sperând că-i vor convinge astfel pe importatorii moldoveni de automobile la mâna a doua să reia cât mai repede cotizarea la bugetul Transnistriei.


×
Subiecte în articol: externe transnistrene