x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Milionarii renunţă la produse de lux în favoarea experienţelor sufleteşti

Milionarii renunţă la produse de lux în favoarea experienţelor sufleteşti

de Anca Aldea    |    29 Iun 2011   •   21:00
Milionarii renunţă la produse de lux în favoarea experienţelor sufleteşti

Despre lux, numai de bine, afirma specialistii. Jurnalista Lucia Van Der Post, fost redactor-sef al revistei How to Spend It, sustine ca, in urmatorii zece ani, 'conexiunile emotionale ale consumatorilor' vor determina trendul pe piata produselor si serviciilor de lux. Intr-un discurs sustinut in fata unui numeros auditoriu, format numai din producatori de sam­panie, jurnalista a vorbit despre evo­lutia acestei piete in ultimele dece­nii – de la bijuteriile scumpe la ju­ca­riile dintre cele mai de soi si pana la experiente de amploare care hra­nesc sufletul.

Aaron Simpson, co­fon­dator al clubului Quintessentially (a ca­rui 'filosofie' consta in teza ca viata este prea scurta pentru a o parcuge cu second-hand-uri si mi­zilicuri), este de acord cu Van Der Post: 'Astazi, oa­menii vor sa se simta atinsi emo­­tio­nal de propriile experiente, de aceea si-au stabilit prioritati noi, cum ar fi preocuparile pentru eti­ca si durabi­litate. Oamenii isi do­resc sa aiba parte de experiente unice, pe care sa le sim­ta din toate incheietu­rile si de care sa-si amin­teasca me­reu cu placere. Asa cum s-a in­tam­plat, de exemplu, in Australia, unde un tanar indragostit a reusit sa obtina o autorizatie de inchidere a podului din Portul Sydney pentru a se urca pe un stalp si a-si cere iubita in ca­satorie'.

Luxul a fost si va ramane o afacere extraordinara. Potrivit analistilor citati intr-o emisiune difuzata de BBC, previziunile arata ca aceasta piata va creste, in cursul lui 2011, cu 8% fata de anul precedent, iar in luna decembrie va ajunge la 164 de mili­arde de lire sterline. Specialistii spun ca, in momentul de fata, aceasta piata este puternic sustinuta de China, unde numarul milionarilor poate ca a depasit in aceasta clipa 500.000 si de unde bogatasii isi comanda, din strainatate, 12% din produsele de lux existente la nivel global. Pe de alta parte, studiile de specialitate arata ca, pana in 2020, chinezii vor cum­para mult mai multe produse de lux decat toti consumatorii globali ai acestei piete.

E drept ca gusturile s-au schimbat dramatic de-a lungul istoriei. Modestia nu mai e ce-a fost, iar nevoile sunt altele. In Antichitate, luxul desemna un produs extrem de rar. De exemplu, in Grecia, doar un anumit segment de populatie consuma carne – acela care-si permitea sa o cumpere. De altfel, timp de mii de ani, dieta omului de rand a fost formata din fructe, legume si cereale, deoarece, pentru el, carnea, inclusiv pestele, era o raritate, aminteste dr Michael Scott, profesor de istorie, citat de BBC.

In orasul-stat Atena din secolul al V-lea Inainte de Christos, o persoana din inalta societate era judecata dupa carnea de peste pe care o consuma – tiranii mancau specii rare si extrem de scumpe, la care nu avea acces oricine, iar cei decenti optau pentru preparate marine mai putin costisitoare. De aceea, in respectiva perioada, a aparut o patura aparte – 'iubitorul de peste', pe care oamenii de rand il dispretuiau pentru ca il considerau corupt din punct de vedere moral si foarte lacom, sustine dr Scott. 'Era o chestiune politica cantarita la cel mai inalt nivel, deoarece atenienii credeau ca, daca nu te poti abtine de la ceva, nu te poti abtine de la nimic', a explicat ex­pertul.

In Anglia Evului Mediu, condimentele erau la foarte mare cautare. Iar de preturi nu se putea atinge oricine. Pentru ca mirodeniile cele scumpe erau aduse din tari inde­par­tate, iar costurile se ridicau pe ma­sura. Biserica le considera, alaturi de branzeturi si vinuri, ca fiind semne ale pacatului, care-l puteau induce pe om in stari euforice, si impunea, in consecinta, ca ele sa fie consumate in anumite zile.
In acele vremuri, ca si acum, de altfel, luxul insemna 'stimularea simturilor', afirma profesorul Miri Rubin de la Universitatea din Londra. 'Exista credinte foarte vechi, conform carora simtul, corpul si mintea conlucreaza pentru a hrani omul cu lucruri placute vazului, auzului, gustului. De aceea, luxul si poftele carnale sunt interconectate', a adaugat Rubin.

Schimbari majore in urmatorii zece ani
La sfarsitul anului trecut au aparut primele semne ca piata luxului urma sa-si revina din criza economica globala. Recent, expertii au anuntat ca, in urmatorii zece ani, luxul va suporta un soi de metamorfoza – consumatorii de pe aceasta piata vor opta din ce in ce mai mult pentru experiente unice cu care 'sa-si infrupte' sufletul si mai putin pentru iahturi costisitoare, posete unicat sau ceasuri de firma. 'Este chiar impresionant modul in care clientii si-au schimbat atitudinea fata de aceste achizitii, in special in Statele Unite si in Europa. Marea surpriza a ultimilor cativa ani o reprezinta chinezii. Acum sunt vizibili in Europa si in SUA. Calatoresc peste tot in lume', declara, anul trecut, Claudia D'Arpizio, expert in cadrul firmei de consultanta Bain&Co. De altfel, Asia a devenit o forta majora pe piata luxului – pentru prima data in istorie, milionarii asiatici (3,3 milioane de bogatasi) au ajuns sa fie mult mai numerosi fata de cei europeni.

Turismul spatial, un trend de lux?
Fiecare poate interpreta, pana la urma, luxul in functie de scara sa de valori. De exemplu, bogatasii care trec prin Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite) se pot alimenta, de la un automat ca acela de la care tu iti iei in fiecare zi cafeaua, cu lingouri adevarate de aur pur. Poate ca tu nu-ti permiti lucrul asta, dar, daca faci economii un an, doi, trei, ti-ai putea cumpara o geanta Luis Vuitton, nu? E mult mai dificil sa pui bani la saltea pentru o calatorie pe orbita Terrei. Pana la urma, 200.000 de euro nu sunt de ici, de colo, chiar daca fiecare cent justifica aventura de cateva minute pe orbita terestra, de unde poti admira Pamantul in toata splendoarea lui.

Aceasta este, pentru majoritatea dintre noi, o calatorie de lux, pe care nu ne-o permitem. La fel cum pentru numerosi milionari un zbor pe Statia Spatiala Internationala ar putea fi doar un vis. Deoarece Agentia Spatiala Rusa, care asigura transportul pe ISS la bordul navetelor Soyuz, pretinde sume greu de conceput – intre 20 si 35 de milioane de dolari – pentru o vizita pe ISS. Rusia a oprit temporar, in 2010, programul destinat turismului spatial, insa a anuntat ca-l va putea relua in 2012 sau in 2013.

×
Subiecte în articol: fun milionarii lumii