Jurnalul.ro Ştiri Externe NASA anunţă că în viitorul apropiat vom avea certitudinea existenţei vieţii pe alte planete

de Agerpres    |    15 Iul 2014   •   23:04

NASA şi-a prezentat luni, la Washington, foaia de parcurs pentru acţiunile privind descoperirea vieţii pe alte planete, informează un comunicat publicat de Agenţia Spaţială Americană, care precizează că planul implică atât telescoape orbitale actuale, cât şi dezvoltarea unora aflate încă în fază de proiect. Până când omenirea va dispune de capacitatea tehnologică de a detecta existenţa vieţii pe alte planete vor mai trece, probabil, câţiva ani, conform comunicatului NASA.

Conform astronomilor, este foarte probabil ca viaţa să fi apărut şi să se dezvolte pe măcar o parte dintre miliardele de planete aflate doar în galaxia noastră, Calea Lactee, una dintre miliardele de galaxii din Univers. Întrebarea firească, dacă suntem singuri în Univers, va primi în viitorul apropiat un răspuns. NASA a prezentat care sunt paşii de urmat pentru a ajunge la acest răspuns.

Citește și 13 Apocalipse pe care le-am ratat și încă una, care va veni

"Cândva, în viitorul apropiat, oamenii vor putea să arate spre o stea şi să spună că acel astru are pe orbita sa o planetă similară Pământului", a comentat Sara Seager, profesor de ştiinţe planetare şi fizică la Institutul Tehnologic din Massachusetts, (MIT). "Astronomii sunt de părere că este foarte probabil ca fiecare stea din Calea Lactee să aibă pe orbita ei cel puţin o planetă", a mai adăugat ea.

Misiunea asumată de NASA de a studia sistemele planetare din jurul altor stele a început cu observaţii realizate cu ajutorul telescoapelor terestre şi apoi s-a mutat în spaţiu, pe orbita circumterestră, unde au fost amplasate telescoapele spaţiale Hubble, Spitzer şi Kepler. Aceste telescoape pot identifica planetele aflate pe orbita unor stele îndepărtate. Mai mult decât atât, ele pot identifica dacă o astfel de planetă se află în aşa-numita "zonă de aur" - la distanţa potrivită faţă de steaua în jurul căreia gravitează pentru ca apa să poată exista în stare lichidă la suprafaţa sa (prea departe faţă de stea şi apa îngheaţă, prea aproape şi se evaporă).

Foaia de parcurs a NASA prevede lansarea satelitului TESS (Transiting Exoplanet Surveying Satellite) în 2017, a telescopului orbital James Webb în 2018 şi apoi, probabil, cu proiectul construcţiei şi lansării telescopului în spectrul infraroşu WFIRST-AFTA (Wide Field Infrared Survey Telescope - Astrophysics Focused Telescope Assets) la începutul deceniului următor. Aceste noi telescoape vor descoperi o pleiadă de noi exoplanete (planete din afara sistemului nostru solar) şi ne vor oferi noi date despre diversitatea şi caracteristicile acestor lumi.

La baza acestei "vânători" de exoplanete se vor afla telescoapele James Webb şi WFIRST-AFTA, telescoape capabile să identifice şi prezenţa apei pe alte planete, fie sub formă de oceane, fie în atmosferă, sub formă de vapori.

"Tehnologia de care avem nevoie pentru a explora (de la distanţă) exoplanete există deja", susţine şi John Grunsfeld, astronaut şi administrator asociat pentru NASA Science Mission Directorate din Washington. "Telescopul Spaţial James Webb şi alte viitoare proiecte sunt în derulare încă de acum. Nu este vorba despre nişte visuri, este ceea ce facem noi la NASA", spune el.

De la lansarea sa pe orbită în 2009, telescopul Kepler a modificat radical ceea ce ştiam despre exoplanete. Acest telescop a identificat peste 5.000 de potenţiale alte lumi, dintre care a fost confirmată existenţa a mai mult de 1.700. Observaţiile realizate cu ajutorul lui Kepler au condus la formularea unor estimări conform cărora, doar în galaxia noastră ar exista miliarde de planete. De asemenea, aceste observaţii au indicat că majoritatea exoplanetelor aflate la mai puţin de 1 UA (unitate astronomică = unitate de măsură a distanţei corespunzând distanţei de la Pământ la Soare) una de alta au diametrul de cel mult trei ori mai mare decât al Terrei. Kepler a descoperit şi prima exoplanetă telurică, cu diametrul apropiat de al Pământului, aflată la distanţa potrivită faţă de steaua sa pentru a putea susţine la suprafaţă apă în stare lichidă.

"Ceea ce nu ştiam acum cinci ani este că probabil 10% - 20% din stelele din jurul nostru au planete de tipul Pământului în zona de aur", susţine Matt Mountain, de la Space Telescope Science Institute din Baltimore. "Ne stă în putinţă să realizăm nişte descoperiri care vor schimba lumea pentru totdeauna", a mai adăugat el.

În această decadă au fost descoperite numeroase planete telurice mai mari decât Pământul. Identificarea acelor planete telurice mai mici, din categoria Pământului, este mai dificilă. În prezent cercetătorii dezvoltă noi tehnologii, pentru viitoare generaţii de telescoape, care să identifice aceste planete.

Subiecte în articol: nasa exoplanete