Agenţia bulgară de presă novinite.com critică autorităţile de la Sofia că au pierdut încă o bătălie în "războiul de tranziţie" a gazului, după ce România a încheiat, săptămâna trecută, un acord cu Azebaidjanul şi Georgia.
Acordul, care priveşte tranzitul gazului lichefiat de la Marea Caspică spre Europa via Marea Neagră, a trecut neobservat atât de opinia publică bulgară, cât şi de autorităţi, potrivit novinite.com. Gazoductul va fi funcţional înaintea conductei petroliere Nabucco şi, deşi va avea o capacitate mult mai mică decât acesta, va face ca "România să joace un rol important în furnizarea de gaze naturale spre Europa". Or, autorul articolului critică faptul că Bulgaria nu face nimic pentru a atinge o astfel de ţintă.
Orientarea către gazul lichefiat se impune mai ales după ce Bulgaria a fost lovită puternic, în plină iarnă, de criza gazului din 2009 izbucnită ca urmare a disputei dintre Rusia şi Ucraina. Acum, după acordul româno-azero-georgian, Bulgaria va fi nevoită să importe gaz lichefiat din România prin terminalul de la Constanţa. "Este acelaşi lucru cu a avea bunuri produse în Belgrad, importate la Sofia via Bucureşti. Ca să nu mai menţionez eşecul de a materializa mult anticipatul rol al Bulgariei ca ax logistic al Balcanilor pentru tranzitul energiei", comenta novinite.
Autorul critică, de asemenea, faptul că "bulgarii vorbesc mult", în timp ce românii se pun pe treabă. El dă drept exemplu canalul Dunăre-Marea Neagră, finalizat în anii 1980, spre deosebire de canalul bulgăresc Marea Neagră-Dunăre, legând Varna de Ruse, despre care se vorbea încă din prima jumătate a secolului al IX-lea.
Alt exemplu este acela că "România are un singur port maritim decent - Constanţa -, dar acesta este utilizat la capacitate şi este unul dintre cele mai mari din Europa". Novinite subliniază că Portul Constanţa este mai mare decât porturile bulgăreşti Varna şi Burgas la un loc.
Autorul recunoaşte: "Sigur, România este o ţară mai mare şi o piaţă mai mare, dar se pare că are o strategie proprie în ceea ce priveşte folosirea a ceea ce deţine".
Bulgaria nu a reuşit să profite de poziţia sa la întretăierea drumurilor. Novinite regretă că, "în loc să devină un adevărat ax de tranzit şi transport pentru comerţul celor trei continente, Bulgaria - o ţară ai cărei lideri nu au fost în stare să termine o singură autostradă în 30 de ani" - îi lasă pe vecini să profite şi să atragă traficul pe rutele lor care funcţionează mai bine.
"Pur şi simplu, Bulgaria nu reprezintă o concurenţă pentru români - şi nici pentru ceilalţi din Balcani - în privinţa transportului şi tranzitului", concluzionează novinite.com.