Când fotbalistul Bojan Krkic a fost transferat de la Barcelona la AS Roma, în 2011, a fost sfătuit să-şi cumpere un câine pentru a trece mai uşor peste dorul de casă. Nici măcar căţeluşa Nina nu a putut să-l facă pe jucătorul crescut de Barcelona de la vârsta de nouă ani să se simtă mai bine, aşa că după un sezon a părăsit clubul.
Astfel de cazuri nu sunt rare, motiv pentru care, în campionatul Angliei, s-a inventat o nouă slujbă: ofiţerii pentru relaţia cu jucătorul.
Aceşti angajaţi au sarcina de a se ocupa de fotbalist din momentul în care coboară din avion, pentru a negocia cu noul club şi până când reziliază contractul. Ofiţerul pentru relaţia cu jucătorul îi găseşte acestuia o casă, o maşină, îi spune unde să parcheze, dacă nu cunoaşte stadionul unde are meci, are grijă de peştii lui, dacă i se cere şi îi slujeşte şi ca prieten sau psiholog.
Gavin Fleig, angajat de clubul Manchester City pentru a analiza performanţele jucătorilor, spune că este nevoie de un an pentru ca un fotbalist străin să se acomodeze cu ţara şi campionatul în care a ajuns.
Învăţarea limbii este primul obstacol. Diferenţele culturale sunt alte piedici. Apoi mai este şi problema dietei.
Când portarul David De Gea s-a transferat de la Atletico Madrid la Manchester United, acesta s-a arătat surprins că aici nu se doarme de două sau trei ori pe zi şi că obiceiul său de a mânca taco, în special noaptea, nu este agreat de nutriţionist.
Potrivit ofiţerului pentru relaţia cu jucătorul de la Aston Villa, Lorna McClelland, chiar şi zgomotul unui nou oraş se poate dovedi a fi prea mult pentru un jucător venit din altă ţară.
"Am avut un jucător african care s-a transferat la noi acum câţiva ani şi care nu mai ieşise din Africa până atunci, decât pentru două zile. Când a ieşit din aeroportul din Birmingham stătea în maşină şi se ţinea cu mâinile de urechi. Spunea că nu suportă zgomotul traficului şi al vocilor. Nu era obişnuit cu aşa ceva".
Un ofiţer pentru relaţia cu jucătorul trebuie să fie o persoană descurcăreaţă şi să ştie să rezolve şi cereri mai neobişnuite.
Când jucătorul Les Ferdinand juca la Bolton, l-a însărcinat pe ofiţerul pentru relaţia cu jucătorii să-i construiască un heliport pentru a putea face naveta cu elicopterul de la Londra.
Ofiţerul pentru relaţia cu jucătorul de la Fulham a fost sunat, la un moment dat, de fotbalistul Alain Goma, care era îngrijorat că peştii săi de acvariu înoată prea dezordonat.
Ray Haughan, ofiţerul pentru relaţia cu jucătorul de la Liverpool spune, însă, că, în mare, fotbaliştii de top sunt oameni cu probleme care oricare altul.
"Lumea crede că fotbaliştii sunt primadone. Însă majoritatea duc o viaţă normală şi doar au o slujbă care îi face să fie foarte urmăriţi".
Lorna McClelland, ofiţer pentru relaţia cu jucătorii la Aston Villa, spune că de-a lungul timpului a mers cu fotbaliştii în supermarket pentru a le explica ce produse găsesc, dar le-a stat şi alături când au pierdut pe cineva drag. O mare parte a slujbei constă în a explica jucătorilor diferenţele culturale dintre ţări.
Când mijlocaşul francez Yacouba Sylla s-a transferat la Aston Villa, în 2013, acestuia i-a venit cu greu să creadă că în Anglia jucătorii nu se îmbrăţişează sau măcar dau mâna, când se întâlnesc în vestiar, aşa cum se întâmplă în Franţa.