Un nou impozit progresiv pe comerţul cu amănuntul, botezat "impozit pe supermarketuri", şi care a fost criticat drept discriminatoriu şi xenofob de principalele lanţuri de distribuţie, va introdus de la 1 septembrie în Polonia, potrivit unei legi promulgată sâmbătă de preşedintele conservator Andrzej Duda, transmite AFP.
Noua taxă va fi de 0,8% pe cifra de afaceri a companiilor cu o cifră de afaceri lunară mai mică de 170 milioane zloţi (38,3 milioane euro) şi de 1,4% pentru societăţile care realizează o cifră de afaceri mai mare decât suma menţionată. În schimb, societăţile de distribuţie care realizează o cifră de afaceri lunară mai mică de 17 milioane zloţi sunt scutite de la plata noii taxe.
Conform guvernului condus de Partidul Lege şi Justiţie (PiS), noul impozit va garanta "egalitatea de drepturi şi de şanse a micilor comercianţi polonezi în raport cu marii jucători din sectorul distribuţiei", respectiv marile lanţuri străine care au o prezenţă puternică în Polonia.
Organizaţia companiilor poloneze din sectorul comerţului şi distribuţiei (POHiD), care reprezintă interesele companiilor de distribuţie în special a grupurilor franceze Auchan, Carrefour, Castorama, E. Leclerc, a companiilor germane Kaufland, Lidl şi Metro, a grupului portughez Jeronimo Martins sau a celui britanic Tesco, a anunţat că va recurge la toate mijloacele juridice şi instituţionale pentru a denunţa noua măsură fiscală. Potrivit POHiD, un număr de zece grupuri de distribuţie cu capital străin ar urma să verse 80% din sumele colectate de fiscul polonez din sectorul de distribuţie. În consecinţă, POHiD crede că noua măsură fiscală este o dovadă a xenofobiei faţă de un sector care a investit 50 de milioane de euro în Polonia şi a creat 200.000 de locuri de muncă.
Sumele generate de nou impozit ar urma să permită guvernului de la Varşovia să-şi finanţeze o parte din promisiunile făcute în timpul campaniei electorale printre care şi acordarea unei alocaţii de 50 de zloţi (112 euro) pe lungă familiilor cu cel puţin doi copii.
În România, Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, luni, 11 iulie 2016, legea prin care magazinele mari vor fi obligate să se aprovizioneze cu produse alimentare de provenienţă autohtonă, pe lanţul scurt, iar supermarketurile vor funcţiona în continuare şi în week-end. Potrivit actului normativ, "comercianţii - persoane juridice autorizate au obligaţia ca pentru categoriile carne, ouă, fructe, legume, miere de albine, produse lactate şi de panificaţie să achiziţioneze aceste produse în proporţie de cel puţin 51% din volum de marfă pe raft, corespunzător fiecărei categorii de produse, provenite din lanţul scurt de aprovizionare". Actul normativ stipulează faptul că de la noile prevederi vor fi exceptaţi comercianţii a căror cifră de afacere este de până la 2 milioane de euro, echivalentă în lei. AGERPRES