x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Pour l’amour du ciel…

Pour l’amour du ciel…

de Marinela Nardin    |    08 Oct 2008   •   00:00
Pour l’amour du ciel…

Începând cu acest weekend, cel mai vestit bulevard din lume, Champs Elysées, găzduieşte o expoziţie fără precedent: cu ocazia centenarului industriei aerospaţiale franceze, cele mai importante realizări aeronautice din Hexagon sunt aliniate de-a lungul bulevardului parizian. Noaptea, un feeric joc de lumini transformă Champs Elysées într-o uriaşă pistă de aterizare. Un spectacol istoric şi tehnologic de care parizienii şi turiştii se pot bucura în voie până la 12 octombrie.



Începând cu acest weekend, cel mai vestit bulevard din lume, Champs Elysées, găzduieşte o expoziţie fără precedent: cu ocazia centenarului industriei aerospaţiale franceze, cele mai importante realizări aeronautice din Hexagon sunt aliniate de-a lungul bulevardului parizian. Noaptea, un feeric joc de lumini transformă Champs Elysées într-o uriaşă pistă de aterizare. Un spectacol istoric şi tehnologic de care parizienii şi turiştii se pot bucura în voie până la 12 octombrie.

Paris. Duminică. În ciuda unei dimineţi ploioase şi a vântului puternic, parizienii şi turiştii se înghesuie în jurul pieţei Place de la Concorde. Cei mai mulţi poposesc în faţa celebrului "Rafale”, avionul de vânătoare construit de Dassault Aviation. Copii înfofoliţi, căţăraţi pe umerii adulţilor, vor să ştie dacă "asta e avionul pe care îl vedem pe cerul parizian de 14 Iulie, Ziua Franţei”, iar adulţii vor să pipăie şi să vadă de aproape singurul avion de luptă omnirol din lume. Asta înseamnă că aparatul nu are nevoie să revină la bază pentru a asigura o misiune diferită de cea care i-a fost desemnată iniţial, o dată ce şi-a luat zborul, el poate ataca, apăra sau realiza misiuni de recunoaştere. Însă din păcate pentru constructorul său, avionul nu găseşte alt cumpărător decât Armata franceză şi asta în ciuda calităţilor cu care se laudă. Pe piaţa internaţională însă trebuie să înfrunte concurenţa americanilor, mai ieftini, dar şi a altor industrii europene, ca Eurofighter Typhoon, rodul unei cooperări între britanici, nemţi, italieni şi spanioli, ba chiar şi a suedezului Saab (JAS 39 Gripen "Griffon”). Aşa se face că azi francezii aşteaptă nerăbdători confirmarea comenzii lansate de...colonelul Kadhafi. Libia va zbura oare în "Rafale” franceze, în următorii ani?

La câţiva paşi de avionul Rafale se află predecesorul său, Mirage III, care însă a cunoscut vremuri mai bune. În timpul războiului de Şase Zile (1967), este avionul care va oferi Israelului o superioritate aeriană incontestabilă, câştigând bătălia în faţa Mig-urilor 21 ale beligeranţilor arabi. O extraordinară carte de vizită de care a ştiut să profite industria de război a Franţei.

Cel de-al treilea aparat expus la picioarele obeliscului din Place de la Concorde este adăpostit de intemperii sub un plastic transparent. Are nevoie de protecţie, căci este vorba despre strămoşul avioanelor de azi, un aparat cu elice, Spad XIII, un remarcabil biplan construit în 1917. Au existat 8.000 de exemplare în lume, însă numai unul a rezistat până azi, cel care poate fi contemplat azi în piaţa pariziană.

"Tata, de ce nu e aici nici un avion din al doilea război mondial?” Băieţelul care îl apostrofează astfel pe tatăl lui atinge fără să vrea un punct sensibil al istoriei aeriene franceze. Expoziţia trece direct de la Mirage-ul anilor 50, la Spad-ul începutului de secol, fără nici o tranziţie între cele două.

Şi asta, pentru că, în ciuda celor 1.400 de avioane angajate în luptă, aviaţia franceză nu a rezistat între 1939 şi 1940 teribilului compresor nazist de la Luftwaffe.

Un al patrulea aparat zburător atrage privirile: sub o formă neagră, misterioasă, asemănătoare unei pisici de mare, se ascunde avionul viitorului inaugurând era avionului de vânătoare fără pilot. Este nEUROn-ul, construit de acelaşi Dassault şi rezultatul unei intense cooperări europene.

Expozişia continuă dincolo de piaţa La Concorde, pe bulevardul Champs Elysées : de o parte sunt expuse avioanele civile, la loc de cinste printre ele se află bineinţeles celebrul gigant Airbus A380. Pentru că un asemenea imens aparat nu ar fi putut ajunge pe aici, este expus în...piese detaşate. Însă chiar şi acestea dau o idee despre ordinul de mărime, doar botul avionului este un cub cu latura de 5 metri, care cântăreşte mai mult de o tonă.

Pe partea opusă a bulevardului sunt aparatele militare, Eurocopterul Tigre HAD îşi expune fără rezerve încărcătura de rachete. Poate că din această cauză simpatia publicului se îndreaptă mai degrabă spre drone, aparate mici, fără pilot, căţărate pe o rampă, ea însăşi transportată de un camion. Cel al Sagemului se numeşte "Sperwer”, ceea ce înseamnă "uliu” în olandeză şi este utilizat, se pare cu mare succes, în Afganistan. Iar Orka, fabricat de EADS, este un minielicopter de unde şi numele de "helidron”. Acesta poate decola aproape de oriunde, cu condiţia să fie un spaţiu cât de cât degajat, nu are nevoie nici de pistă, nici de rampă de lansare. Însă comenzile pentru acest aparat fiind foarte recente, probabil că ceea ce pot admira trecătorii parizieni este doar o machetă.

În sensul giratoriu de pe Champs Elysées, în apropierea micului palat se înalţă ca un semn de exclamare, racheta Ariane, aceasta marcând în acelaşi timp şi sfârşitul expoziţiei. Sub privirile statuii lui Charles de Gaulle, lansatorul spaţial european aminteşte eforturile comune întreprinse de mai bine de 30 de ani pentru a garanta independenţa continentului nostru în faţa celorlalte puteri spaţiale. La vremea respectivă se dorea să se găsească o "a treia cale” între serviciile NASA şi celor datorate tehnologiei sovietice. Însă azi, când şi China intră în rândul cercului de naţiuni capabile de a profita de explorarea spaţiului, se poate concluziona că această strategie a fost cât se poate de pertinentă.
Site oficial: www.gifas.asso.fr

×
Subiecte în articol: externe