Primul zbor privat spre Statia Spatiala Internationala (ISS), care urma sa fie efectuat de compania americana SpaceX, a fost amanat pentru a patra oara, din cauza unei defectiuni tehnice, iar urmatoarea tentativa ar putea avea loc marti.
Zborul - prevazut cu o capsula Dragon, care urma sa fie transportata in spatiu cu o racheta Falcon 9 - era programat sambata, ora 08.55 GMT, de la baza aeriana Cape Canaveral din apropiere de Centrul spatial Kennedy din Florida.
Dar motoarele rachetei au fost oprite chiar cu putin timp inainte de lansare. Computerele de la bordul capsulei indicau faptul ca unul dintre motoarele rachetei nu functiona la capacitatea maxima, informeaza bbc.co.uk.
In cazul acestui zbor, nu exista o fereastra de lansare, ci doar un moment precis pentru lansare. SpaceX va putea efectua o a doua tentativa marti, la ora 07.44 GMT.
SpaceX incearca sa devina prima companie privata care trimite un vehicul spatial spre ISS, de obicei misiunile spatiale fara echipaj uman la bord fiind efectuate de agentiile guvernamentale.
Capsula Dragon - care are o greutate de sase tone, o lungime de 5,2 metri si un diametru de 3,6 metri - va deveni, daca totul se va desfasura conform planurilor, primul vehicul spatial privat care se va conecta cu ISS. Pentru aceasta prima conectare, astronautii de la bordul ISS vor folosi un brat robotizat al statiei pentru a prinde capsula Dragon.
Inainte de lansarea programata sambata, patronul companiei SpaceX, Elon Musk, in varsta de 40 de ani, un american de origine sud-americana, s-a declarat increzator in succesul misiunii capsulei Dragon, ce va fi lansata de racheta purtatoare Falcon 9. "NASA este increzatoare, iar noi ne simtim la randul nostru increzatori", afirma Elon Musk, considerand ca "sansele de reusita sunt de peste 50%" si promitand ca va incerca din nou in caz de esec.
"Atentia provocata de aceasta misiune creeaza asteptari foarte mari si, desi va fi doar un zbor de testare, consecintele unui esec ar putea fi considerabile", afirma si John Logsdon, fostul director al Space Policy Institute de la Universitatea George Washington, colaborator apropiat al NASA.
NASA pariaza mult pe succesul SpaceX, intrucat agentia spatiala americana conteaza pe sectorul privat - cu care a incheiat parteneriate pentru a prelua stafeta dupa retragerea din circulatie a navetelor spatiale americane, in iulie 2011 - pentru a transporta inca din acest an si la costuri mai mici materiale si provizii la bordul ISS si, ulterior, astronauti, incepand din 2015.
In prezent, NASA depinde exclusiv de capsulele rusesti Soyuz - care au trei locuri - pentru a-si trimite astonautii la bordul ISS si plateste Rusiei suma de 50 de milioane de dolari pentru un loc la bordul acestor vehicule.
In ceea ce priveste misiunile de aprovizionare, ISS depinde de vehiculele automatizate de tip cargo rusesti Progress, europene (ATV) si japoneze (HTV), care sunt create pentru a fi folosite o singura data si care se autodistrug arzand la reintrarea in atmosfera terestra, la finalul misiunii.
Capsula americana Dragon, care poate transporta pe ISS o incarcatura utila de sase tone, se poate intoarce pe Terra cu o incarcatura de trei tone si are costuri de operare mult mai mici, intrucat este reutilizabila.
In virtutea unui contract de 1,6 miliarde de dolari incheiat cu NASA, compania SpaceX va efectua 12 misiuni de aprovizionare a ISS pe parcursul a patru ani.
NASA a incheiat si un contract de 1,9 miliarde de dolari cu Orbital Sciences Corporation, pentru opt misiuni de reaprovizionare a ISS prin intermediul lansatorului Antares si a capsulei Cygnus, care ar putea zbura pentru prima data in spatiu in vara sau in toamna acestui an.
NASA a distribuit, totodata, 270 de milioane de dolari unor companii considerate ca fiind promitatoare in domeniul transportarii astronautilor la bordul ISS. Este vorba, in afara de SpaceX, de companiile Boeing, Sierra Nevada si Blue Origin.
ISS este un proiect spatial in valoare de 100 de miliarde de dolari, finantat in principal de Statele Unite ale Americii si la realizarea caruia participa 16 tari. Statia este ocupata in permanenta, din noiembrie 2000, de echipaje comune.
ISS se afla pe orbita terestra la o altitudine de 350 de kilometri, efectuand o rotatie completa in jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigand cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ ora. Cantarind peste 408 tone, ISS ofera un spatiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.