x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Produse "made in France"? Boicotaţi!

Produse "made in France"? Boicotaţi!

de Marinela Nardin    |    18 Apr 2008   •   00:00

Corepondenţă din Paris
De cîteva zile site-urile şi forumurile de discuţii chinezeşti se întrec în apeluri la boicotul mărcilor din Franţa. Se semnează petiţii, se trimit SMS-uri în care chinezii sînt invitaţi să nu-şi mai facă piaţa la Carrefour sau să nu mai cumpere genţi Louis Vuitton şi rochii Dior. "



Corepondenţă din Paris
De cîteva zile site-urile şi forumurile de discuţii chinezeşti se întrec în apeluri la boicotul mărcilor din Franţa. Se semnează petiţii, se trimit SMS-uri în care chinezii sînt invitaţi să nu-şi mai facă piaţa la Carrefour sau să nu mai cumpere genţi Louis Vuitton şi rochii Dior. "Poporul francez şi guvernanţii lui au tratat cu dispreţ flacăra olimpică şi poporul chinez. China nu poate fi insultată", scriu site-urile şi blogurile chinezeşti. În plus, preşedintele Nicolas Sarkozy a condiţionat prezenţa sa la ceremonia de deschidere a JO de reluarea unui dialog sino-tibetan, fapt care a displăcut autorităţilor chineze şi nu numai.


PARTIDUL E DE ACORD. Opinia oficială a partidului nu s-a lăsat aşteptată. Jiang Yu, purtătorul de cuvînt al Ministerului Afacerilor Externe, pare să susţină apelurile la boicot: "Recent, chinezii şi-au exprimat opinia şi sentimentele. Toate aceste lucruri au o cauză", declară Jiang Yu. Şi mai adaugă: "Sperăm că partea franceză e capabilă să asculte vocea poporului chinez şi să adopte o poziţie obiectivă".

Partidul unic comunist, care în general are grijă să cenzureze majoritatea opiniilor exprimate de către cetăţenii republicii populare, i-a lasat de data aceasta să-şi dezlănţuie sentimentele antifranceze.


INTERESELE. Nu întîmplător, ci pentru că deocamdată acest fapt le serveşte interesele. Slăbit de o inflaţie galopantă şi potenţial creatoare de tensiuni sociale, regimul de la Beijing utilizează propaganda naţionalistă pentru a suda populaţia în jurul lui.

În realitate însă locuitorii republicii populare sînt mai degrabă dezorientaţi de această cacofonie politică, iar boicotul virtual întîrzie să se materializeze în practică tot aţa cum s-a întîmplat şi cu un an în urmă cu produsele japoneze.

Tabăra întreprinderilor franceze nu se nelinişteşte deocamdată. Conform unui articol din Le Figaro, China reprezintă 9% din cifra de afaceri globală a grupului Carrefour. În acelaşi timp, Carrefour precizează că 98% dintre cei 40.000 de salariaţi sînt chinezi, iar 80% dintre mărfuri provin de la furnizori locali. Acelaşi discurs îl au şi celelalte firme, LVMH, Suez sau Sanofi Aventis.

Boicotul riscă să devină însă reciproc şi să răcească şi mai mult relaţiile diplomatice franco-chineze. Depotatul de centru Jean-Christophe Lagarde şi-a apelat şi el concetăţenii la boicotul mărfurilor fabricate în China. Alţii sînt însă mai moderaţi în aprecieri, purtătorul de cuvînt al Ministerului Afacerilor Externe, Pascale Andréani, a cerut Chinei să facă din JO un moment de "deschidere şi toleranţă".

Poate ca nu intamplator, intr-un sondaj publicat de Financial Times europenii plaseaza China pe primul loc ca "cea mai mare amenintare a stabilitatii mondiale"...

×
Subiecte în articol: externe