Jurnalul.ro Ştiri Externe Romani scapati din Iad - Repatrierile au inceput pe aeroportul "Henri Coanda"

Romani scapati din Iad - Repatrierile au inceput pe aeroportul "Henri Coanda"

de Alexandru Boariu    |    19 Iul 2006   •   00:00

Autoritatile romane au reusit sa scoata din "infernul" din Liban si sa aduca in tara, prin Siria, peste 300 de persoane, cetateni romani si rezidenti, in majoritate femei si copii. Cele trei aeronave Tarom au plecat luni noapte de la Aleppo si au aterizat cu bine marti dimineata la Bucuresti. Prietenii si rudele celor plecati din Liban au facut o noapte alba pe Aeroportul "Henri Coanda", dar chinuitoarea asteptare a meritat.

Prima aeronava Tarom, cu 104 din cei peste 300 de romani evacuati din Liban, prin Siria, a sosit pe Aeroportul "Henri Coanda" din Bucuresti marti, la ora 1:40, cu o intarziere de peste trei ore fata de ora anuntata luni de purtatorul de cuvant al Presedintiei, Adriana Saftoiu. De altfel, toate cele trei aeronave care i-au adus pe refugiati au sosit cu mare intarziere, ceea ce a facut asteptarea si mai grea pentru rudele celor care venisera la aeroport.

Oamenii erau ingrijorati pentru ca nu mai aveau vesti de la cei din Liban, nu mai vorbisera cu ei la telefon de luni dimineata, cand acestia plecasera de la Ambasada Romaniei din Beirut, intr-un convoi de opt autocare, spre Aeroportul Aleppo, din Siria.

ASTEPTARE CHINUITOARE. Emotiile celor care asteptau sunt greu de descris. Unii isi asteptau copiii, unii sotii, altii fratii, surorile sau nepotii, pe care urmau sa-i vada pentru prima oara. "Fata mea e plecata de cinci ani din tara, s-a casatorit acolo, dar inca nu i-am vazut nici copiii, nici sotul, am vorbit cu ei doar la telefon. Daca ar fi dupa mine, nu i-as mai lasa sa plece" - spune o bucuresteanca intre doua varste. "Nu mai am nici o veste de la sora mea de azi-dimineata, de cand a plecat spre Siria" - spune un alt bucurestean aflat la aeroport inca de la orele noua seara. Timpul trece mai greu ca oricand. De cate ori suna telefonul, omul spera sa fie sora sa.

Intr-o situatie grea se afla un tanar din Ramnicu-Valcea, venit sa-si intampine o verisoara. "Zilele trecute, acestei verisoare i-a murit tatal, de ciroza, si ea inca nu stie, va trebui sa-i spunem acum. O sa incerc s-o pregatesc psihologic pe drum, pana ajungem acasa, dar mi-e groaza, pentru ca nu stiu cum o sa reactioneze, dupa tot ce a vazut acolo, in Liban" - spune tanarul.
CATEGORII. Romanii reveniti din Liban sunt fie rezidenti, fie turisti

AU SOSIT. In sfarsit, cu prima cursa sosesc femeile si copiii. Unele mame au doi, trei sau chiar patru copii, pe care-i tin cu greu alaturi. Sunt si doi-trei adolescenti, precum si cativa barbati. La iesirea din terminal ii asteapta cei dragi, veniti sa-i intampine. Imbratisari, lacrimi de bucurie... Pe altii insa nu-i asteapta nimeni din familie. N-au avut timp sa ajunga, locuiesc departe de Bucuresti. Sunt indrumati de reprezentantii Ministerului de Externe spre autobuzele care-i vor duce in oras, la hotel sau la gara. Ziaristii, prezenti in numar mare, incearca sa afle de la ei amanunte despre conditiile in care au calatorit si mai ales despre situatia din Liban. "Acolo nu am avut prea multe informatii despre razboi, despre mersul evenimentelor. Inclusiv despre faptul ca Ambasada Romaniei de la Beirut organizeaza evacuarea noastra, am aflat mai multe de la sotul meu, de aici din Romania, care ma tinea la curent prin telefon" - spune o femeie cu o fetita-n brate.

HAOS. Despre haosul din Liban povesteste ziaristilor chiar un libanez, Hussein Zanoui, venit impreuna cu sotia sa, romanca: "Armata israeliana lanseaza manifeste din avioane, prin care indica populatiei unde sa se adaposteasca sau pe ce rute sa paraseasca localitatile. Am facut ce scria pe aceste hartii si ne-am adapostit, dar am fost bombardati. Am crezut ca este o intamplare si ne-am mutat in alta cladire, undeva in apropierea Aeroportului din Beirut. Dar si acolo au bombardat. Am plecat impreuna cu sotia, cu fiica si cu copilul familiei care ne gazduia. Cand m-am uitat in urma, totul era transformat in praf, in faina. Nu cred ca din greseala rachetele au distrus acel imobil cu 150 de apartamente".

CEI RAMASI. Dupa prima cursa, la interval de o ora, o ora si jumatate, au sosit si celelalte doua. In total, au fost aduse marti noapte din Liban 313 persoane.

Un alt grup de romani, format din peste 145 de persoane, se afla in siguranta in Siria, a anuntat administratia prezidentiala, citata de Mediafax. Doua aeronave Tarom urmau sa ii repatrieze in cursul noptii, in jurul orei 2:00, aterizarea fiind programata tot pe Aeroportul "Henri Coanda". Purtatorul de cuvant al Presedintiei a precizat insa ca numarul celor care vor ajunge in Romania cu cele doua avioane ar putea fi mai mare.

Multe persoane au trecut individual granita dintre Liban si Siria, urmand a fi recuperate pe parcurs de autoritatile romane si imbarcate in avioane cu destinatia Bucuresti.

DEZORIENTARE
"Viata mea a ramas acolo, nu stiu ce o sa fac aici. Acolo e tara mea, in care stau de atat timp. Abia astept sa se termine totul si sa ma intorc. Daca nu era acest razboi, nu as fi venit in ruptul capului. La ce sa mai vin in Romania? Ce sa fac aici? Toata viata mea, familia mea este acolo..."
romanca repatriata
HAITUITI
"Am fost bombardati si am plecat, crezand ca este o intamplare. Ne-am mutat in alta cladire din apropierea aeroportului din Beirut. Cand si aceasta a fost bombardata, am plecat impreuna cu sotia, fiica si copilul familiei care ne gazduia. M-am uitat in urma si totul era transformat in praf, in faina..."
Hussein-Zanoui
cetatean libanez

PROCEDURI
Sosita cu prima cursa, Mariana, o romanca de 23 de ani, cu domiciliul stabil in SUA, a tinut sa multumeasca autoritatilor din Romania pentru felul in care au actionat si i-au ajutat pe cei aflati in Liban. "Eu sunt cetatean american si ar fi trebuit sa plec cu elicopterul sau cu vaporul, de undeva de pe o esplanada, in Cipru, la Larnaca. Dar trebuie sa va marturisesc faptul ca, spre mirarea mea si a altora aflati in aceeasi situatie, americanii si canadienii s-au miscat mai incet. Ar fi trebuit sa mai asteptam cateva zile pana ne-ar fi venit randul. M-am dus la Ambasada Romaniei din Beirut si am fost tratata cu intelegere, am fost ajutata sa trec peste formalitatile de vize, de acte de tot felul si, iata, am ajuns aici, de unde pot pleca la Los Angeles. Le multumesc tuturor celor care m-au ajutat, au fost extraordinari" - ne-a declarat Mariana.
Subiecte în articol: externe liban