x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Scandalul azbestului din trenuri ajunge în România. Franţa ne trimite rame de tren dezafectate, pentru eliminarea azbestului

1
Autor: Marina Constantinoiu 24 Iun 2013 - 22:06
Scandalul azbestului din trenuri ajunge în România. Franţa ne trimite rame de tren dezafectate, pentru eliminarea azbestului
În contextul discuţiilor despre “trenurile periculoase” care sunt încă în circulaţie în România, subiect semnalat de o anchetă a postului de televizune Antena3, un alt subiect, conex, să-i spunem, atrage atenţia presei din Franţa.

E mai ieftin
În ciuda opoziţiei angajaţilor de la căile ferate franceze, dezafectarea vagoanelor de tren care nu mai sunt în circulaţie, pentru eliminarea conţinutului de azbest, este o operaţiune care va fi relocată în România. SNCF doreşte să reducă factura, căci debarasarea de vechile garnituri de tren costă, comentează, în exclusivitate, site-ul francez challenges.fr.
Şi trenurile mor, când le vine vremea. Iar carcasele lor sunt greu de camuflat. La Sotteville-les-Rouen (Seine-Maritime), la Villeneuve-Saint-Georges (Val-de-Marne), la Culoz (Ain), la Baroncourt (Meuse), la Vesoul (Haute-Saône), mai multe garnituri sunt garate pe linii secundare şi aşteaptă, putrezind, să fie trimise la casat. Locomotive, vagoane de dormit, vagoane de călători, vagoane de marfă, toate se adună, sunt circa 3.700 în total, adică, puse cap la cap, 150 de kilometri, după cum declară Arnaud Ayme, de la cabinetul Sia Conseil, îngrozit de câtă muncă îi aşteaptă pe specialiştii în decontaminarea de azbest.

O muncă minuţioasă
Dezafectarea unui tren înseamnă muncă de Sisif. Înainte de a se decupa carcasa metalică şi a o vinde la fier vechi, trebuie extras conţinutul de azbest prezent la toate trenurile produse între anii 1950 şi 1980. Acest material  toxic este prezent la îmbinări, în protecţia sistemului de încălzire şi a unor zone exterioare. Extragerea necesită o muncă minuţioasă, în hangare adaptate special, dar şi muncitori specializaţi, echipaţi precum scafandrii. Iar în Franţa nu mai există capacitate de decontaminare feroviară. Centrul de la Baroncourt este în “restructurare tehnică” din iulie 2012, iar celălalt, de la Culoz, reuşeşte să decontamineze 150 de carcase pe an, în timp ce SNCF dezafectează 1.200 din flota sa din 2012.
Angajaţii căilor ferate franceze ar dori să păstreze munca asta pentru ei. Sindicatele cer de mai mulţi ani să le fie încredinţată această activitate, pentru păstrarea locurilor de muncă. Dar în acelaşi timp urmăresc cu mare atenţie condiţiile în care aceasta se desfăşoară. Centrul de dezafectare de la Mans, care fusese încredinţat unui subcontractant, a fost închis în februarie 2011 din ordinul Inspecţiei Muncii, ca urmare a plângerilor angajaţilor din sectorul feroviar şi a riveranilor. Trenurile erau decontaminate în aer liber, lăsându-se particulele de azbest să se disperseze în natură, iar muncitorii nu erau protejaţi!

Decizia a întârziat, trenurile s-au aliniat
Între timp, trenurile sunt garate, în aşteptare, pe liniile de serviciu, iar SNCF întârzie cu decizia în ceea ce le priveşte. Evoluţia normelor de securitate, din ce în ce mai stricte, a încetinit considerabil munca pentru dezafectarea trenurilor. “Pentru a obţine o certificare, e nevoie de 9-14 luni de aşteptare”, declară unul dintre profesioniştii din domeniu, care a investit circa 7 milioane de euro pentru a-şi conforma instalaţiile normelor oficiale.
Obiectivul SNCF este să “prelucreze” 300 de carcase pe an. Înainte de primele reglementări privind azbestul, în 1996, fiecare carcasă revândută la fier vechi aducea 3.000 de euro.
Acum, înainte de a vinde carcasa curăţată cu 6-9.000 de euro, SNCF trebuie mai întâi să elimine azbestul, ceea ce costă între 30.000 şi 35.000 de euro. Deci pierde între 21.000 şi 29.000 de fiecare carcasă!

Soluţia: România!
O altă manieră de a scăpa de flota scoasă din uz ar fi revânzarea lor în străinătate. Dar orice tranzacţie cu trenuri conţinând azbest este interzisă în principiu din 2005. Totuşi, SNCF  a decis să trimită în aprilie în România mai multe trenuri, sperând să le revândă. Eliminarea azbestului se va face la faţa locului, la Braşov, într-o uzină nouă. “Vom deveni, la Braşov, primul centru european de decontaminare de azbest pentru materialul feroviar care se va moderniza”, explică Jean-Philippe Carpentier, şeful francez al grupului Iram, care va controla buna desfăşurare a decontaminării.

O pastă precum iaurtul
Antreprenorul, care afirmă că numele său figurează “în toate normele privind azbestul din 1994 până în prezent”, spune că va utiliza un produs nou, Solvemul, care reduce plăcile de azbest la o masă spongioasă de consistenţa iaurtului, care poate fi îndepărtată ulterior, pentru a reduce emisiile de fibre. Fişa tehnică a produsului Solvemul previne că există anumite riscuri pentru mediu şi pentru om, în cazul în care este ingerat, dar în România, fiind parte din Uniunea Europeană, utilizarea sa va fi controlată minuţios.
Challenges.fr comentează că atunci când este practicată în România, operaţiunea se poate dovedi mai degrabă rentabilă: transportul şi decontaminarea fiecărei carcase costă 20.000 de euro. Şi, pe piaţa internaţională, un tren reabilitat poate fi revândut cu până la 25.000 de euro.



Citeşte mai multe despre:   azbest,   rame de tren

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

O femeie din Măgurele susține că un bărbat a încercat să mituiască doi alegători cu 200 de lei

O femeie din Măgurele susține că un bărbat a încercat să mituiască doi alegători cu 200 de lei
O femeie din orașul Măgurele susține că un bărbat a încercat să mituiască doi alegători cu 200 de lei. Incidentul s-a produs sâmbătă, iar femeia a anunțat poliția. Cel bănuit a fost reținut pentru 24 de o...

Alegeri locale 2020. Prezența la vot la ora 13:00. Au votat 3.727.531 de alegători

Alegeri locale 2020. Prezența la vot la ora 13:00. Au votat 3.727.531 de alegători
Galerie Foto UPDATE Potrivit datelor oficiale, la ora 13.00 au votat 3.727.531 de alegători, ceea ce reprezintă 20,37% din total, potrivit datelor oficiale de la Autoritatea Electorală...

Coronavirus în România, 27 septembrie. 1.438 cazuri noi și 31 de morți, în ultimele 24 de ore

Coronavirus în România, 27 septembrie. 1.438 cazuri noi și 31 de morți, în ultimele 24 de ore
Grupul de Comunicare Strategică a anunțat pentru duminică, 27 septembrie 2020, că au fost înregistrate 1.438 cazuri noi cu coronavirus în ultimele 24 de ore şi 31 de morţi, numărul total al persoanelor...

MAI: Autoritățile au primit 96 de sesizări privind posibile fapte care au legătură cu votul

MAI: Autoritățile au primit 96 de sesizări privind posibile fapte care au legătură cu votul
Autoritățile au primit până duminică la prânz 96 de sesizări privind posibile fapte care au legătură cu procesul de votare, dintre care un sfert nu s-au confirmat, a anunțat purtătorul de cuvânt al...

Incident la o secție din Bicaz! Un alegător a primit un buletin de vot deja ştampilat

Incident la o secție din Bicaz! Un alegător a primit un buletin de vot deja ştampilat
Prefectul George Lazăr a sesizat Inspectoratul de Poliţie Judeţean şi Biroul Electoral Judeţean Neamţ că un alegător a primit, la o secţie de vot din oraşul Bicaz, buletinul de vot deja ştampilat în dreptul...

Prognoza METEO în ziua alegerilor locale 2020. Cum va fi vremea astăzi, 27 septembrie

Prognoza METEO în ziua alegerilor locale 2020. Cum va fi vremea astăzi, 27 septembrie
Temperaturile medii ale aerului vor fi mai ridicate decât cele normale pentru această dată, în jumătatea estică a ţării, dar mai ales în sud-est, dar şi uşor mai coborâte în regiunile vestice, iar în rest s...

Incident la o secție de votare din Năvodari. Un bărbat a distrus mai multe buletine de vot

Incident la o secție de votare din Năvodari. Un bărbat a distrus mai multe buletine de vot
Poliția orașului Năvodari a fost sesizată duminică dimineață, în jurul orei 8.30, că un alegător a distrus mai multe buletine de vot. În urma cercetărilor, polițiștii au stabilit că „un bărbat...

Alegeri locale 2020. Președintele USR Dan Barna a votat „pentru oameni noi în politică”

Alegeri locale 2020. Președintele USR Dan Barna a votat „pentru oameni noi în politică”
Președintele USR Dan Barna a votat la Sibiu pentru „oameni noi în politică”. Barna a adresat îndemnuri de prezență la vot, „un proces sigur, cu riscuri minime”, în contextul epidemiei de...

Situație delicată la urne, cu soția lui Nicușor Dan

Situație delicată la urne, cu soția lui Nicușor Dan
Galerie Foto Nicușor Dan a votat, duminică, la alegerile locale, fiind însoțit de soție și de fiica lor. La ieșire, un bărbat l-a întrebat pe Nicușor Dan dacă îi permite să-i ofere soției sale un buchet de flori....

Un bărbat din Olt a votat cu buletinul concubinei. Polițiștii au deschis dosar penal

Un bărbat din Olt a votat cu buletinul concubinei. Polițiștii au deschis dosar penal
Polițiștii din Olt au deschis un dosar penal pentru fraudă la vot, după ce un bărbat de 28 de ani din comuna Colonești ar fi votat cu actul de identitate al concubinei sale. Potrivit IPJ Olt, polițiștii au...

Alegeri locale 2020. Marcel Ciolacu, după vot: Sper ca perioada umilinței să ia sfârșit

Alegeri locale 2020. Marcel Ciolacu, după vot: Sper ca perioada umilinței să ia sfârșit
Președintele PSD, Marcel Ciolacu a votat la jurul orei 8:45 la secția de votare din Școala Gimnazială Episcop Dionisie Romano, Buzău. Le ieșirea din secție, liderul PSD a declarat că a votat pentru...

Alegeri locale 2020.Nicușor Dan: Aștept de mult votul ăsta și vă spun că am votat cu sete

Alegeri locale 2020.Nicușor Dan: Aștept de mult votul ăsta și vă spun că am votat cu sete
Galerie Foto Nicușor Dan a spus că a votat, duminică, la alegerile locale „cu sete”. „Am votat să scoatem din Primăria Capitalei o caracatiță de interese”, a spus el. „Aștept de mult votul ăsta și vă spun că ...

Alegeri locale 2020. Klaus Iohannis: Este important să mergem la vot, să nu lăsăm pe alții să decidă

Alegeri locale 2020. Klaus Iohannis: Este important să mergem la vot, să nu lăsăm pe alții să decidă
Președintele Klaus Iohannis a spus, duminică, după ce a votat că este important ca tooți românii să meargă la vot „să nu lăsăm pe alții să decidă în locul nostru”. „Este foarte important să merge...

Alegeri locale 2020. Votul a fost suspendat la Costinești

Alegeri locale 2020. Votul a fost suspendat la Costinești
Galerie Foto Primul incident major la alegerile locale 2020. La Costinești procesul de votare a fost suspendat pentru că buletinele de vot au fost tipărite greşit, mai exact în dreptul numelui unui candidat figureaza sigla...

Alegeri locale 2020. Băsescu: Îi sfătuiesc pe bucureșteni să dea un vot util pentru ei

Alegeri locale 2020. Băsescu: Îi sfătuiesc pe bucureșteni să dea un vot util pentru ei
Traian Băsescu a votat, duminică, la alegerile locale și i-a îndemnat pe bucureșteni să dea un vot util pentru ei, nu pentru partide. „Am votat, cred că bucureștenii vor reuși să dea vot util pentru...
Serviciul de email marketing furnizat de