x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe SECHESTRĂRI DE OAMENI ŞI NAVE / Piraţii secolului XXI

SECHESTRĂRI DE OAMENI ŞI NAVE / Piraţii secolului XXI

de Mihaela Matachita    |    21 Noi 2008   •   00:00
SECHESTRĂRI DE OAMENI ŞI NAVE / Piraţii secolului XXI

După terorism, un nou flagel atacă: pirateria. Incredibil pentru secolul XXI, aceasta a pus stăpânire de câţiva ani pe Strâmtoarea Malacca, iar acum terorizează Cornul Africii. Ieri, piraţii somalezi au cerut 25 de milioane de dolari în schimbul eliberării petrolierului Sirius Star şi a echipajului acestuia.



Cerem 25 de milioane de dolari proprietarilor saudiţi ai petrolierului (…). Saudiţii au zece zile la dispoziţie pentru a satisface această cerere, “în caz contrar vom acţiona într-un mod care ar putea fi dezastruos”, a declarat prin telefon unul dintre piraţi, Mahomed Said, citat de AFP. Piraţii au capturat sâmbătă petrolierul încărcat cu două milioane de barili de petrol brut. Rusia va trimite alte nave de război pentru a patrula în apele din apropierea Somaliei, pentru a lupta împotriva pirateriei, a declarat ieri comandantul-şef al Marinei ruse, amiralul Vladimir Visoţki, citat de RIA Novosti. În septembrie, Rusia a trimis în regiunea Cornului Africii şi Golfului Aden nava Cutezătorul, după ce piraţii capturaseră un cargou ucrainean care transporta tancuri.

ÎNGRIJORARE INTERNAŢIONALĂ
Dar Pentagonul consideră că abordarea militară nu este adecvată, sugerând că marile companii maritime ar trebui să depună eforturi suplimentare pentru a-şi proteja navele, să utilizeze culoare maritime sigure, aflate la distanţă de ţărmuri, să investească inclusiv în gărzi înarmate. În plus, “este necesară o abordare globală din partea comunităţii internaţionale privind marea, privind litoralul, cu implicarea guvernelor, cu dezvoltare economică”, a precizat Geoff Morrell, purtător de cuvânt al Pentagonului, citat de AFP. Potrivit datelor furnizate de Biroul Maritim Internaţional (BMI), 94 de nave au fost atacate, în cursul acestui an, de piraţi somalezi în zonă, indicând un fenomen în creştere. Din cele 94 de nave atacate, 39 au fost deturnate de piraţii somalezi, a adăugat Morrell. El a afirmat că, în prezent, piraţii reţin cel puţin 18 nave şi 330 de ostatici. În Golful Aden va începe la 8 decembrie o operaţiune navală europeană de luptă împotriva pirateriei. Mulţi transportatori maritimi cer preţ dublu pentru voiaje în largul periculoaselor coaste ale Somaliei. Dar majoritatea operatorilor evită Golful Aden, ocolind pe la Capul Bunei Speranţe. Riscurile pentru transporturile internaţionale sunt mari, un raport al Chatham House, un institut britanic de afaceri externe, numind criza piraţilor “o problemă foarte gravă”, care va duce la creşterea preţurilor. Unele ţări au început să trimită nave de război în zonă pentru a-şi apăra interesele.

ORAŞELE JEFUITORILOR
Eyl, oraşul piraţilor, înregistrează “un boom economic” în Somalia, ţară africană care a avut nu mai puţin de 14 guverne provizorii, toate corupte, din 1991. Jaful “la marea mare” s-a dovedit a fi cel mai bun business din oraş. Potrivit Associated Press, citat de Fox News online, piraţii somalezi transformă nişte sate amărâte în oraşe prospere, cu clădiri solide, îşi iau maşini de lux şi neveste frumoase. Într-o ţară sărăcită şi în care instituţiile publice s-au prăbuşit, ei au devenit eroii zilei. Imaginea este cu atât mai şocantă având în vedere violenţa, haosul care domnesc în Somalia, al cărei sud este controlat de radicalii islamişti. Aici, speranţa de viaţă este de 46 de ani, un sfert din copii murind înainte de a împlini 5 ani. Dar în oraşele de coastă din nord, Eyl, Bossano, Harardhere, economia piraterească înfloreşte ca urmare a banilor rezultaţi din răscumpărări – 30 de milioane de dolari anul acesta.

×
Subiecte în articol: externe nave piratii pira