x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Shanghai, în ajunul deschiderii Expoziţiei Mondiale

Shanghai, în ajunul deschiderii Expoziţiei Mondiale

29 Apr 2010   •   00:00
● Luo Dongquan, Radio China Internaţional

Shanghai, cel mai important centru economic al Chinei, polarizează la ora actuală printr-o înfăţişare cu totul nouă atenţia mapamondului.
Situat la paralela nordică de 31,13 grade şi longitudinea estică de 121,28, la gura de vărsare a fluviului Yangzi în Marea Chinei de Est, Shanghaiul se întinde pe o suprafaţă de 6.340 de kilometri pătraţi şi are o populaţie de circa 20 milioane de locuitori. Este un important centru industrial, financiar, tehnico-ştiinţific, comercial şi de transport din China.

În ciuda impactului crizei financiare mondiale, în 2009, a realizat un PIB în valoare de 1.490 miliarde de yuani, cu o creştere de 8,2% în comparaţie cu anul precedent, revenind în medie pe cap de locuitor 11.320,41 de dolari. Producţia industrială a acestui oraş reprezintă 10% din valoarea totală a producţiei industriale a ţării. Oraşul a dezvoltat industriile uşoară şi grea, constructoare de maşini, siderurgică, petrochimică, electronică, informatică, financiară, aeriană şi spaţială.

În 2009, Portul Shanghai a realizat un trafic de 590 milioane tone de mărfuri şi 25 milioane de containere standard, situându-se pe primul loc şi respectiv pe locul secund în lume.

În 2009, Grupul Siderurgic Baoshan din Shanghai a produs 38,9 milioane de tone de oţel, firmele de automobile din acest oraş au produs 1.224 mii de autoturisme. Shanghaiul are o puternică industrie de construcţii navale ce poate produce cargouri oceanice de peste 100.000 de tone. Este totodată o puternică bază a industriei aero-spaţiale. În colaborare cu departamentele şi instituţiile interesate din alte localităţi, Shanghaiul poate produce rachete purtătoare, sateliţi de diferite tipuri şi nave spaţiale. Primul avion chinezesc de pasageri de mare capacitate se va monta tot la Shanghai.

Shanghaiul este oraşul meu natal, unde mi-am petrecut copilăria şi adolescenţa, am urmat şcolile elementară şi medie. Sunt încă bine păstrate în amintirile mele din copilărie scenele teribile ale eliberării oraşului cu raiduri aeriene şi schimburi de focuri, dar şi liniile de tramvai şi ricşele alergând pe străduţele aglomerate ale oraşului. În 1964, după terminarea liceului, am plecat la Bucureşti pentru a învăţa limba română.

După terminarea facultăţii, m-am întors în ţară şi am lucrat ca ziarist la Radio China Internaţional la Beijing. Din când în când, mă întorc în oraşul meu natal şi am propria experienţă în ceea ce priveşte dezvoltarea oraşului. Supranumit înainte de eliberare "Paradisul străinilor", fostul oraş împărţit de coloniile unor ţări occidentale a cunoscut, în anii puterii populare şi în special după aplicarea în ţara noastră, în 1978, a politicii de reformă şi deschidere, schimbări înnoitoare.

De pildă, în domeniul construcţiei imobiliare, până în 1980, cea mai înaltă clădire din Shanghai a fost Park Hotel, inaugurat în 1934, cu 24 de etaje şi o înălţime de 83,8 metri. În ultimii 30 de ani, au fost ridicate la Shanghai peste 5.000 de clădiri de peste 24 de etaje, cele mai înalte fiind Palatul Jin Mao de 420,5 de metri, cu 88 de etaje, şi Shanghai World Financial Center, de 492 de metri, cu 101 etaje. Se află acum în construcţie Centrul Shanghai, înalt de 632 metri, cu 121 de etaje.

Partea de est a fluviului Huangpu se numeşte Pudong şi era dominată până în 1990 de terenuri agricole, vechi hale industriale, depozite şi amenajări portuare. După 1990, sectorul Pudong se ridică pe malul fluviului cu o pădure de zgârie-nori, cu sedii ale multor instituţii bancare şi firme renumite din lume.




Pentru un oraş aşa de mare cum este Shanghaiul, rezolvarea problemei transporturilor şi circulaţiei este deosebit de dificilă. Dar această problemă se rezolvă în condiţii bune şi cu succes. S-au găsit metode ingenioase de construire a străzilor supraetajate, a intersecţiilor pe mai multe niveluri, a liniilor de metrou, a podurilor şi traversărilor pe şi sub fluviul Huangpu, care străbate oraşul. S-a format astfel o reţea de transporturi "în stereo".

În ultimii ani, s-au construit mai multe bulevarde supraetajate care formează structura principală de transport a metropolei. Sunt date în exploatare până acum 10 linii de metrou cu o lungime totală de aproape 300 km. Potrivit unui program, în următorii ani, numărul liniilor de metrou va creşte până la 17, cu o lungime totală de 780 km. Menţionăm că a fost construită şi dată în exploatare, încă din 2002, prima linie de tren pe pernă magnetică din lume, cu o lungime de 30 km, care leagă centrul oraşului de aeroportul internaţional Pudong.

Garnitura de tren se deplasează pe această linie cu o viteză maximă de 430 de kilometri pe oră. La ora actuală, există la Shanghai peste 1.000 de linii de autobuze şi troilebuze cu circa 20.000 de maşini, peste 270 de companii de taximetru, cu circa 50.000 de taxiuri.

Până în 1991 nu fusese construit nici un pod peste fluviul Huangpu. Dar până în prezent au fost construite pe acest fluviu lat de 300-700 de metri şapte poduri, fiecare având un design foarte frumos şi inedit. Concomitent, au fost construite şase treceri subfluviale. Se află în construcţie sau sunt programate să se construiască în următorii ani încă şase poduri şi opt treceri subfluviale. Toate acestea înlesnesc foarte mult legăturile între cele două maluri ale fluviului Huangpu.

Oraşul Shanghai este puternic dezvoltat la capitolul educaţiei şi învăţământului. Aici funcţionează 60 de instituţii de învăţământ superior şi peste 100 de instituţii de cercetare ştiinţifică. În fiecare toamnă, se organizează timp de o lună Festivalul de Turism Shanghai. În acest mare oraş s-au format câteva zone comerciale, numeroase pieţe şi străzi comerciale, fiecare cu trăsăturile sale specifice.

Când aveţi ocazia să veniţi la Shanghai, să faceţi o plimbare pe Bulevardul Nanjing cu magazine luxoase de tot felul, să vizitaţi Piaţa Poporului din centrul oraşului, cu un peisaj citadin miraculos, malul fluviului Huangpu, cu construcţii magnifice în diferite stiluri, Grădina Yuyuan, cu mărfurile tradiţionale locale şi micile degustări savuroase, să vă plimbaţi cu vaporaşul pe fluviul Huangpu, cu peisaje fermecătoare pe ambele maluri şi, nu în ultimul rând, să vizitaţi Turnul Televiziunii "Perla Orientului" din Shanghai, înalt de 468 de metri, primul din Asia şi al treilea din lume, sau să urcaţi în Palatul Jin Mao, sau Shanghai World Financial Center, unde veţi putea simţi pulsul puternic al acestei metropole internaţionale şi veţi admira farmecul miraculos al acestui oraş.

În ajunul deschiderii Expoziţiei Mondiale 2010, oraşul Shanghai îi salută cu braţele deschise pe prietenii veniţi de pe toate meridianele globului.


Luo Dongquan este redactor şi ziarist la redacţia în limba română a postului Radio China Internaţional. A absolvit Facultatea de Filologie la Universitatea din Bucureşti, oraş în care lucrat ulterior în calitate de corespondent al Agenţiei China Nouă. A publicat numeroase reportaje şi corespondenţe despre România în cotidianul "Renminribao", în alte ziare şi reviste din China. A publicat de asemenea în ziarele din România reportaje şi articole despre China. A scos în România cartea "Secretele Bucătăriei Chinezeşti". Este coautor al volumului "România de azi", publicat în China. A creat şi a fost redactor-şef al revistei "Puntea Prieteniei", singura revistă în limba română publicată de China. Va scoate, în România, în colaborare cu cunoscuta sinoloagă Yang Ling, lucrarea "Nestemate ale culturii chineze", care se află în curs de tipărire.

×
Subiecte în articol: externe