Departamentul Justiţiei din SUA intenţionează să intenteze un proces civil împotriva Fiat Chrysler Automobiles (FCA), după ce autorităţile de reglementare au acuzat producătorul auto italo-american de încălcarea standardelor privind emisiile vehiculelor diesel, au declarat pentru Reuters surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.
Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA (EPA) a acuzat în ianuarie FCA că din 2014 foloseşte un soft care a permis un nivel excesiv al emisiilor la peste 100.000 de camioane şi SUV-uri cu motoare diesel. FCA a încălcat reglementările instalând şi ţinând secret un soft la motoarele modelelor Jeep Grand Cherokee şi Dodge Ram 1500 produse în 2014, 2015 şi 2016, cu motoare diesel de trei litri, asamblate şi vândute în SUA. De asemenea, Agenţia pentru Protecţia Mediului verifică dacă dispozitivele auxiliare de control al emisiilor constituie "dispozitive de trucare a emisiilor" care sunt ilegale.
Procesul se referă la "dispozitivele defecte" pentru controlul nedeclarat al emisiilor vehiculelor produse în perioada 2014-2016 de Fiat Chrysler, susţin sursele.
Reprezentanţii FCA nu au comentat informaţia.
Şi Comisia Europeană a decis în 17 mai lansarea unei proceduri de infringement împotriva Italiei pentru că nu şi-a îndeplinit obligaţiile conform legislaţiei UE privind aprobarea tipurilor de vehicule în cazul automobilelor grupului italo-american Fiat Chrysler.
Comisia Europeană a cerut Italiei să răspundă temerilor privind acţiunile insuficiente luate în cazul strategiilor de control al emisiilor folosite de FCA. Autorităţile de la Roma au la dispoziţie două luni pentru a răspunde acuzaţiilor CE.
Surse UE au declarat pentru Reuters că oficialii Uniunii au devenit din ce în ce mai frustraţi din cauza a ceea ce ei au apreciat a fi o conspiraţie între Guvernul italian şi puternica industrie auto, iar procedura de infringement ar fi cea mai puternică lovitură pe care o are la dispoziţie Comisia Europeană (CE) pentru a forţa statele să ia măsuri împotriva maşinilor diesel care depăşesc nivelul poluării cu oxid de azot (NOx).
Italia nu a reuşit să convingă CE că dispozitivele care permit maşinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor dar nu şi în timpul operaţiunilor normale sunt justificate, susţin sursele. Acestea au adăugat: "Ei (autorităţile italiene) încă trebuie să furnizeze informaţii suplimentare care să ne convingă că dispozitivele utilizate de modelele Fiat sunt justificate şi prin urmare pot fi considerate legale".
Recent, Ministerul Transporturilor de la Roma a anunţat că testele efectuate în Italia asupra vehiculelor diesel cu motoare Euro 5 nu au arătat încălcări ale standardelor privind emisiile sau prezenţa unui software care să permită maşinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor, dar nu şi în timpul operaţiunilor normale.
Au fost testate 18 vehicule de la diverşi producători auto, inclusiv şapte modele de la Fiat Chrysler Automobiles (FCA), reprezentând 70% din vehiculele diesel cu motoare Euro 5 care circulă în Italia.
"În urma efectuării testelor, nu s-au descoperit dispozitive ilegale care să încalce reglementările din UE privind emisiile", se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor din Italia.
Din ianuarie, acţiunile listate în SUA ale Fiat Chrysler au scăzut cu 1,1%, investitorii fiind îngrijoraţi de existenţa unor asemănări cu scandalul emisiilor de la Volkswagen (Dieselgate).
Investigaţiile vin după ce autorităţile de reglementare din SUA au acuzat Volkswagen de instalarea unor sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare. În cazul FCA, softul nedeclarat care controlează emisiile a permis vehiculelor să genereze poluare excesivă, încălcând reglementările legale, susţine EPA.
Volkswagen, cel mai mare producător auto din lume, a fost acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităţilor SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german prin instalarea unui software care permitea maşinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor dar nu şi în timpul operaţiunilor normale. Din acest motiv nivelul poluării era mai ridicat, susţine Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA.AGERPRES