"Acest acord este despre logistică, despre mişcarea navelor prin Marea Neagră. Care este diferenţa între cereale şi minereu de fier?", sspune Taras Kachka, ministrul Economiei.
Nava Razoni, sub pavilion Sri Lanka, este prima care a plecat din portul Odesa spre Liban, încărcată cu 26.527 de tone de cereale ucrainene, după acordul de la Istanbul.
Alte circa 20 de nave cu cereale așteaptă să plece din porturile ucrainene la Marea Neagră.
"După părerea mea, convoaiele maritime vor funcţiona pentru o anumită perioadă, în paralel cu convoaiele ruseşti, care sunt şi ele interesate să livreze cereale. Rusia va căuta o modalitate pentru a bloca din nou livrările. Acesta este scenariul meu pesimist şi totodată şi cel optimist puse laolaltă", a spus Mykhailo Podolyak, unul dintre consilierii președintelui Volodimir Zelenski.
Acordul de la Istanbul, semnat pe 22 iulie 2022 separat de Rusia și Ucraina, sub observația Turciei și ONU, permite livrările de cereale din Urcaina pentru o perioadă de 4 luni, cu posibilitate de prelungire automată. La Istanbul s-a înființat Centrul Comun de Coordonare pentru inspectarea navelor și a încărcăturilor.