Cotidianul american The Washington Post se află în centrul unui scandal mediatic, după ce joi, 2 iulie, publicaţia Politico a dezvăluit conţinutul unei invitaţii la o recepţie a publisher-ului ziarului, Katharine Weymouth, în care se preciza că, în schimbul unei 'sponsorizări' de 25.000 de dolari, lobby-iştii interesaţi obţineau acces confidenţial la jurnalişti ai Washington Post, oficiali ai Casei Albe şi membri ai Congresului, informează cotidianul britanic The Guardian.
Problemele pentru cunoscutul cotidian au intervenit în momentul în care unii lobby-şti au dat mai departe invitaţiile la presă, denunţând taxarea de către ziar a accesului la proprii jurnalişti. Washington Post oferea chiar un discount, pentru 11 astfel de serate, lobby-iştii putând plăti 250.000 de dolari.
Ulterior, conducerea Washington Post şi-a cerut scuze pentru cele întâmplate, declarând că demersul a fost prezentat într-o manieră greşită şi dând vina pe noul departament de marketing, şi a anulat evenimentul, programat pentru sfârşitul lunii iulie.
De asemenea, ombudsman-ul ziarului, Andy Alexander, a descris evenimentul ca fiind un 'dezastru de PR', iar marţi, 7 iulie, cotidianul a publicat un alt articol pe respectivul subiect, în care anunţa că a fost lansată o anchetă internă.
Pentru cotidianul britanic The Guardian, cel mai contrariant lucru în legătură cu planurile publisher-ului de la Washington Post, este că oamenii au găsit atât de şocant ceea ce s-a întâmplat, sau , mai precis, ceea ce era să se întâmple, în condiţiile în care astfel de evenimente de tip 'plată pentru plată' nu sunt complet neobişnuite în industria media.
Pentru The Guardian, mass-media care s-au declarat şocate de scandalul de la ''the Post'' se comportă asemenea acelor maseuze erotice, evocate de Jonah Goldber de la Los Angeles Times, 'scandalizate de bordelul din apropiere'.
Nu a luat prin urmare mult timp pentru ca site-ul TPM Muckraker să dezvăluie că revista de politici publice ''Atlantic'', organizase, începând cu 2003, aproximativ 100 de întâlniri similare cu cea pe care vroia să o organizeze Washington Post, sponsorizate de corporaţii precum General Electric, Microsoft şi compania de asigurări Allstate.
Potrivit The Guardian, la baza jurnalismului stă ideea ca acesta să servească drept mecanism de control independent al puterii. Atunci când este folosit în mod adecvat, accesul la proprii jurnalişti este un instrument de care media cum este Washington Post se pot folosi pentru a dezvălui mecanismele interne ale guvernării într-un mod inaccesibil pentru cei din afară.
Timp de mai multe zeci de ani, ''the Post'' s-a folosit de acest mijloc pentru a face lumină în cazul unor subiecte importante, cum ar fi Watergate, tratamentele proaste aplicate veteranilor de la Walter Reed Hospital şi existenţa unor centre secrete de detenţie operate de către guvernul american.
În ceea ce îl priveşte pe actualul publisher al ziarului, nepoata celebrei jurnaliste de la ''the Post'', Katharine Graham, mai grav decât că a încercat să vândă un bun preţios ca pe o reclamă de supermarket este faptul că e posibil ca ea să nu aprecieze moştenirea pe care a primit-o şi importanţa ziarului ca instituţie.
Agerpres
Citește pe Antena3.ro