x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Zborul MH370: Anchetatorii insistă pe ipoteza deturnării teroriste

Zborul MH370: Anchetatorii insistă pe ipoteza deturnării teroriste

de Istvan Deak    |    02 Apr 2014   •   15:30
Zborul MH370: Anchetatorii insistă pe ipoteza deturnării teroriste

La trei săptămâni de la dispariţie, nu există nici o urmă reală care să ducă la găsirea avionului companiei Malaysian Airlines dispărut la data de 8 martie. Zborul MH370, operat de un Boeing 777, s-a “volatilizat” în timp ce se îndrepta spre Beijing de la Kuala Lumpur, cu 239 de pasageri la bord.

După ce s-au grăbit să anunţe că au fost găsite mai multe obiecte colorate în Oceanul Indian, care ar proveni de la epava avionului, anchetatorii au fost obligaţi să recunoască că a fost vorba doar de gunoiul purtat de apele oceanelor. Organizaţiile pentru protecţia mediului susţin, de altfel, că problema gunoaielor mărilor şi oceanelor este serioasă, că zilnic 8 milioane de deşeuri ajung în apele de pe mapamond - canistre, sticle, periuţe de dinţi, pungi din plastic - două treimi fiind produse din plastic. Procesul de descompunere în apă durează decenii. “În apropierea coastei de vest a Australiei, unde se presupune că s-a prăbuşit avionul, sunt aproximativ 5.000-30.000 de bucăţi de deşeuri pe raza unui kilometru cub”, a declarat ecologul Britta Denise Hardesty.

În lipsa unor dovezi concludente, autorităţile malaeziene merg pe ipoteza deturnării teroriste a zborului MH370. Conform britanicilor de la The Telegraph, trei indicii susţin acest scenariu. Deconectarea manuală a transponderului a avut loc tocmai la trecerea din spaţiul aerian malaezian în cel vietnamez, “un moment ideal pentru a face un avion să dispară”, susţin sursele britanicilor. Apoi, traseul ciudat al zborului MH370 pare să fi fost programat cu minuţiozitate, de cineva care cunoştea foarte bine zona survolată. În ultimul rând, continuarea zborului cu comunicaţia prin satelit şi transponderul deconectate reprezintă un caz fără precedent în istoria aviaţiei. Nu există încă un motiv, dar ipoteza anchetatorilor este că totul a fost premeditat.
Zborul MH370, dispărut în apele mării, ilustrează în cel mai tragic mod necesitatea unei mai bune urmăriri a zborurilor comerciale, este de părere Asociaţia Internaţională de Transport Aerian (IATA), adăugând că nu se poate lăsa un avion să dispară, pur şi simplu.

“Acest zbor a scos în evidenţă necesitatea îmbunătăţirii urmăririi aparatelor în zbor. Într-o lumă în care fiecare dintre mişcările noastre par a fi urmărite, este dificil de crezut că un aparat de zbor poate pur şi simplu să dispară şi că informaţiile zborului şi înregistrările vocale din cabină sunt atât de greu de recuperat”, a declarat Tony Tyler, directorul IATA, într-un comunicat.
Tyler a participat la o conferinţă a IATA la Kuala Lumpur, unde autorităţile malaeziene continuă să ancheteze pe marginea motivelor dispariţiei zborului Malaysia Airlines.
Autorităţile malaeziene sunt de părere că zborul a fost în mod deliberat deturnat de către unul dintre pasageri, s-a îndreptat în direcţie greşită, apoi a fost reperat pentru ultima oară de un satelit în apele Oceanului Indian.

Experţii în aviaţie sunt de părere că misterul zborului MH370 ar putea duce la o transformare profundă a sectorului aviatic, în special la o îmbunătăţire a urmăririi aparatelor, chiar dacă acestea dispar de pe ecranele radarelor civile şi dacă sistemele automate de semnalizare sunt dezactivate.

Tony Tyler a reamintit că Guvernele trebuie să utilizeze mai bine sursele de informaţii precum fişierul Interpol, care contabilizează paşapoartele pierdute şi furate.

Doi dintre pasagerii zborului dispărut călătoreau cu paşapoarte furate, ceea ce a alimentat temerile privind o acţiune teroriste. Interpolul a indicat că cei doi pasageri iranieni nu erau decât nişte imigranţi ilegali.

Malaezia s-a confruntat cu un val de critici, când s-a dovedit că niciunul dintre paşapoartele pasagerilor nu a fost comparat cu baza Interpolului înaintea îmbarcării. Autorităţile malaeziene au răspuns că astfel de verificări durează prea mult pentru angajaţii de la imigrări şi că ar cauza cozi în aeroporturi.

Tyler a explicat că verificarea paşapoartelor este responsabilitatea bine stabilită a Guvernelor. “Este important să reamintim că nu companiile aeriene sunt responsabile de paza frontierelor”, a adăugat acesta.

Căutările, la care participă numeroase ţări, sunt încă în curs în Oceanul Indian. Autorităţile speră să recupereze cutiile negre ale aparatului, care conţin informaţiile despre zbor şi înregistrările vocale din cabina piloţilor, care ar putea furniza indicii despre ce s-a întâmplat.

Wall Street Journal anunţă că dispariţia zborului MH370 este tratată de autorităţi ca un caz de crimă. “Am obţinut deja 170 de indicii şi ancheta continuă cu interogarea altor martori. Chiar şi aşa, nu putem rezolva misterul din jurul zborului MH370”, a anunţat şeful poliţiei malaeziene, Khalis Abu Bakar. Miercuri dimineaţa echipele de căutare s-au deplasat 500 de kilometri spre est. Conform noului centru de coordonare al Guvernului australian, Joint Agency Coordination Centre, zona de căutare se află la circa 1.500 de km nord-vest de oraşul australian Perth. Condiţiile meteo îngreunează procesul de căutare. Conform anunţului, ceaţa densă şi furtunile ţin pe loc echipele de căutare.

În operaţiunea de căutare s-a implicat şi regizorul din Noua-Zeelandă Peter Jackson, renumit pentru trilogia “Stăpânul Inelelor”. Acesta şi-a trimis avionul privat să ajute în operaţiunea de căutare. Informaţia a fost confirmată de un purtător de cuvânt al regizorului pentru New Zeeland Herald. Autorităţile australiene au preluat avionul, însă susţin că acesta nu participă direct la operaţiunile de căutare, ci este folosit doar pentru a transmite date.

Marea Britanie a decis să se implice activ în operaţiunile de căutare şi a trimis un submarin din flota Royal Navy. HMS Tireless a ajuns deja în Oceanul Indian, a confirmat ministerul Apărării din Regatul Unit. În zonă se află şi un alt vapor al Royal Navy, HMS Echo, care sprijină operaţiunile de căutare a avionului.

×
Subiecte în articol: Malaysia 370 malaysia airlines