x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Zborul MH370: Europa vrea extinderea duratei vieţii cutiilor negre ale avioanelor

Zborul MH370: Europa vrea extinderea duratei vieţii cutiilor negre ale avioanelor

de Istvan Deak    |    07 Mai 2014   •   20:08
Zborul MH370: Europa vrea extinderea duratei vieţii cutiilor negre ale avioanelor
Sursa foto: JACK GUEZ/AFP/Mediafax

Agenţia europeană de securitate aeriană (EASA) a prezentat propuneri pentru a uşura reperarea cutiilor negre ale avioanelor date dispărute, ca reacţie la dispariţia avionului companiei Malaysia Airlines, cu 239 de oameni la bord, scrie Le Figaro. Misterul în privinţa dispariţiei de pe ecranele radar a zborului MH370 rămâne intact, deoarece până acum nu a fost descoperită nicio rămăşiţă a eventualei epave a avionului. Fapt care a stimulat imaginaţia colectivă, scenarii dintre cele mai fanteziste, de la răpire de către extratereşti, până la doborârea avionului de o rachetă militară sau ascunderea lui într-o zonă muntoasă din Afganistan circulând în voie pe Internet.

“Propunerile de modificare sunt destinate sporirii securităţii prin facilitarea localizării informaţiei de către autorităţile care anchetează accidentul”, a explicat într-un comunicat Patrick Ky, director al acestei agenţii a Uniunii Europene. “Tragedia zborului MH370 al celor de la Malaysia Airlines a arătat că securitatea nu poate fi considerată niciodată ca venind de la sine”, a adăugat el.

Recomandările EASA, odată adoptate de Comisia Europeană, vor fi impuse tuturor aparatelor de zbor înregistrate într-unul dintre cele 32 de state membre ale agenţiei.

Printre propunerile avansate se numără adăugarea unei noi frecvenţe de emisie a semnalelor (ping-urile – n.r) destinate uşurării localizării înregistratoarelor zborurilor care au sfârşit pe fundul apei. EASA a venit şi cu alte sugestii, precum aceea de a echipa navele mari, ce traversează oceanele, cu un nou tip de baliză de localizare submarină, cu o rază de localizare mai mare decât cele actuale.
EASA doreşte extinderea de la 30 la 90 de zile a duratei de viaţă a balizei de localizare submarină a acestor înregistratoare. Ea mai prevede şi extinderea la minimum 20 de ore a duratei conversaţiilor din cabina piloţilor (faţă de 2 ore în prezent), pe care le pot înregistra cutiile negre, pentru a se putea acoperi aproape integral timpul de zbor al majorităţii zborurilor comerciale.

Agenţia specializată a mai spus că aparatele pot fi în schimb echipate cu mijloace de localizare cu o precizie de 6 mile (puţin peste 10 kilometri).

Există două tipuri de cutii negre – care sunt în realitate de culoare roşie sau portocalie. Prima, amplasată în cabina de pilotaj, înregistrează discuţiile dintre piloţi şi controlorii de trafic. A doua adună toate datele referitoare la zbor: viteza, altitudinea, regimul motoarelor. Aceste informaţii, combinate, sunt în general cruciale pentru aflarea cauzelor prăbuşirii unui avion.

După dispariţia zborului Rio-Paris al companiei Air France, în 2009, a fost nevoie de aproape doi ani până să fie găsite înregistratoarele aparatului care se scufundase la aproape 3.600 de metri în adâncuri.

Anchetatorii francezi ai Biroului de anchete şi analize (BEA) au recomandat încă de atunci extinderea de la 30 la 90 de zile a duratei emisiei balizelor. Air France deja a pus în aplicare această recomandare, iar Organizaţia aviaţiei civile internaţionale (OACI) a prevăzut să o facă obligatorie până în 2018.

Dar toate aceste schimbări presupun costuri suplimentare. Acestea sunt acum luate foarte serios în discuţie.


×