Jurnalul.ro Ştiri Locale Un pas uriaș spre primul tratament împotriva Alzheimer

Un pas uriaș spre primul tratament împotriva Alzheimer

de Monica Cosac    |    24 Mai 2024   •   06:40
Un pas uriaș spre primul tratament împotriva Alzheimer

După mai mulți ani de cercetare în laborator și studii pe animale, oamenii de știință au anunțat că au obținut rezultate promițătoare în primul studiu clinic la om cu un nou tratament împotriva temutei maladii Alzheimer, cea mai frecventă formă de demență la nivel mondial, pentru care nu s-a găsit, până acum, niciun leac. Medicamentul experimental acționează „ca un controlor de trafic” în creier, lăsând să treacă doar semnalele care promovează supraviețuirea și creșterea celulelor, explică autorii cercetării. Potrivit acestora, în studiile pe animale, medicamentul a conservat neuronii sau a inversat deteriorarea lor.

În prezent, cele două abordări principale ale tratamentelor pentru întârzierea sau încetinirea progresiei bolii Alzheimer vizează acumularea de peptide beta amiloide - care formează plăci în spațiile dintre celulele nervoase din creier - și acumularea de proteine tau, care duc la deteriorarea neuronilor. Însă aceste strategii nu vizează decât un set restrâns de markeri și mecanisme biologice legate de boala Alzheimer.

Acum, o echipă internațională de cercetători - de la universitățile Western Ontario (Canada), Stanford și Universitatea California San Francisco (UCSF) - a evaluat un nou medicament pentru creșterea rezistenței creierului la schimbările determinate de Alzheimer, demonstrând rezultate promițătoare pentru pacienții cu forme ușoare până la moderate ale bolii, în cadrul primului său studiu la om, iar rezultatele preliminare au fost publicate recent în revista Nature Medicine.

Acționează „ca un controlor de trafic” în creier

Medicamentul experimental LM11A-31, dezvoltat de dr. Frank Longo, profesor la Universitatea Stanford, și de prof. Stephen Massa, de la UCSF, vizează un anumit receptor de neurotrofină (P75NTR), situat pe celulele din creier, care ajută la reglarea diverselor procese, cum ar fi supraviețuirea, creșterea și moartea celulelor - „ca un controlor de trafic, care decide care semnale trec și care nu”.

Practic, acest medicament îmbunătățește trecerea semnalelor care promovează supraviețuirea și creșterea celulelor.

În 2020, dezvoltatorii medicamentului au apelat la specialiști din Canada pentru a analiza datele RMN din studiul clinic de fază 2A (al cărui obiectiv este de a demonstra că medicamentul nu provoacă efecte secundare toxice), iar studiul condus de echipa de la Universitatea Western Ontario a demonstrat siguranța și tolerabilitatea tratamentului, a transmis universitatea canadiană într-un comunicat.

În ciuda duratei relativ scurte, de numai 26 de săptămâni, medicamentul a demonstrat că a încetinit progresia bolii Alzheimer pe mai multe măsurători. Obținerea acestor rezultate atât de devreme este semnificativ și promițător, spun oamenii de știință

Majoritatea studiilor de fază trei pentru terapiile împotriva Alzheimer durează aproximativ doi ani, iar în intervalul de șase luni folosit în ultimul studiu, nu se observă de obicei rezultate de această amploare, au precizat aceștia.

Acest studiu clinic este primul care vizează receptorul P75NTR într-o populație de boli umane, după 10 ani de muncă preclinică, și s-a desfășurat în cinci țări europene, implicând 242 de participanți care trăiesc cu boala Alzheimer ușoară până la moderată.

Potrivit cercetătorilor, medicamentul a încetinit și creșterea unui marker al inflamației în lichidul cefalorahidian, iar acest lucru este semnificativ, deoarece, în ultimii 5 ani, „inflamația a devenit un factor-cheie în înțelegerea bolii Alzheimer”.

Conservă neuronii și inversează degradarea lor

În vara anului trecut, Administrația SUA pentru Alimente și Medicamente (FDA) a aprobat un medicament considerat revoluționar pentru „boala uitării”, mai exact un anticorp monoclonal care încetineşte distrugerea creierului. Lecanemab ajută la reducerea plăcilor de amiloid din creier, care sunt semnele distinctive ale bolii Alzheimer și medicamentul este indicat în stadiul de afectare cognitivă ușoară.

Cercetătorii canadieni care testează acum noul medicament experimental spun însă că toate tratamentele actuale, cum sunt anticorpii monoclonali care încearcă să elimine amiloidul din creier, nu sunt la fel de eficiente pentru pacienții aflați în stadiile mai avansate ale bolii Alzheimer, deoarece amiloidul a provocat deja daune semnificative neuronilor.

Practic, autorii studiului speră că noul medicament va putea aduce beneficii pacienților chiar și atunci când este aplicat în etapele mai avansate ale bolii, când deja s-a instalat demenţa, mai ales că studiile pe animale au arătat că acesta nu doar conservă neuronii, ci chiar inversează degradarea lor.

„Motivul pentru care acest medicament este interesant este că vizează în mod direct capacitatea neuronilor de a supraviețui. Promovează integritatea lor generală, ramificarea și sinapsele lor (unde se conectează și comunică între ei). În modelele animale s-a demonstrat că medicamentul conservă acești neuroni sau inversează deteriorarea acestora, ceea ce s-a tradus în îmbunătățiri comportamentale, neuronii aproape revenind la o stare sănătoasă”, au explicat autorii cercetării.

Numărul cazurilor se va tripla în următoarele trei decenii

În prezent, nu există nici metode de a o preveni și nici tratamente care să vindece această boală neurodegenerativă progresivă - care distruge celulele nervoase și afectează memoria, capacitatea de gândire coerentă și alte funcții cognitive importante.

Deși este o afecțiune tipică persoanelor în vârstă, poate să apară și la vârsta de 40-50 de ani. În prezent, afectează peste 55 de milioane de oameni din întreaga lume, iar specialiștii estimează că numărul persoanelor cu demență crește într-un ritm alarmant, ajungându-se la triplarea acestora, în următorii 30 de ani.

Tocmai de aceea, oamenii de știință din toate colțurile lumii fac eforturi atât pentru a diagnostica Alzheimer din timp, cât și pentru a-i găsi leacul.

Uitare, dificultate în găsirea cuvintelor și confuzie cu privire la timp și loc - acestea sunt unele dintre cele mai frecvente simptome ale bolii Alzheimer.

Rodiile pot îmbunătăți tratamentul bolii

O altă veste bună pentru pacienții cu demență vine, zilele acestea, de la cercetătorii danezi, care au descoperit că o substanță care apare în mod natural fructe obișnuite, aflate la îndemână - precum rodiile, căpșunile și nucile - poate îmbunătăți memoria și tratamentul bolii Alzheimer.

„Studiul nostru pe modele de șoareci cu Alzheimer arată că urolitina A, care este o substanță naturală în rodii, poate atenua problemele de memorie și alte consecințe ale demenței”, spune Vilhelm Bohr, profesor afiliat la Universitatea din Copenhaga.

Urolitina A elimină mitocondriile slabe din creier la fel de eficient ca suplimentul NAD (nicotinamida ribozidă), o moleculă specifică descoperită anterior, concluzionează un nou studiu realizat la Universitatea din Copenhaga (Danemarca) și publicat în revista Alzheimer's & Dementia. Suplimentul NAD joacă un rol-cheie în bolile neurodegenerative, cum ar fi Alzheimer și Parkinson, deoarece ajută în mod activ la eliminarea acestor mitocondrii deteriorate, care, atunci când se acumulează, afectează funcția creierului.

Deocamdată, cercetătorii nu știu cât de multă urolitină A este necesară pentru a îmbunătăți memoria și pentru a atenua simptomele bolii Alzheimer, însă, spun ei, „substanța este deja disponibilă sub formă de pilule și în prezent încercăm să găsim doza potrivită”. Ei speră, de asemenea, că substanța poate fi utilizată în scopuri preventive.

Subiecte în articol: alzheimer medicament studiu clinic