Tot mai mulţi economişti îşi exprimă antipatia faţă de mania de a face cadouri scumpe de Crăciun. „Nu gestul în sine, ci irosirea uriaşă a banilor pe cadouri care imediat după despachetare ajung pe veci în colţ. Nu ne intereseaza armonia din familie, cât investiţiile ratate de ordinul miliardelor de euro în cadouri inutile, într-o perioadă de lipsă de creştere economică şi de creştere a ratei şomajului”, spun economiştii citaţi de Die Welt. „Este o aberaţie să iroseşti banii pe cadouri. Mai bine îi arunci direct pe fereastră. Aproape 33% dintre cadouri sunt inutile. Trebuie să punem capăt acestei orgii de irosire a banilor”, susţine economistul american Joel Waldfogel.
Iluzia cadoului perfect
Germania se află pe poziţiile fruntaşe în Europa şi în lume când vine vorba de sumele alocate pentru cadourile de Crăciun. Institutul pentru cercetarea consumului din Germania a anunţat că anul acesta nemţii vor aloca în medie 285 de euro pentru cadouri, rezultând un total de 15 miliarde de euro. Rata eşecului în cadouri este de doar 10% în Germania, ceea ce ar însemna totuşi 1,5 miliarde de euro. „Nemţii îşi permit irosirea de bani de Crăciun. Chiar dacă sumele ajung în Produsul Intern Brut al Germaniei, dacă utilitatea lor este inexistentă sau redusă nu putem avea efectul scontat”, consideră Laura Birg, de la Universitatea din Gottingen. „Dacă dăruim lucruri de care partenerul nu are nevoie sau dacă facem cadouri de 50 de euro pentru lucruri care valorează doar 25. Tot mai mulţi oameni recunosc că n-ar fi dat atâţia bani pe cadourile primite. Cadoul perfect de Crăciun este o iluzie. Bunicii sunt cei care comit cele mai multe greşeli de acest timp, fiindcă nu înţeleg cu adevărat doleanţele generaţiei tinere”, sunt de părere experţii.
Recomandări
Experţii germani în domeniu vin cu recomandări destul de reci pentru această perioadă a anului. „Optim ar fi să comunicaţi între voi ce cadouri să vă dăruiţi reciproc. Apoi există şi varianta de a face direct cadouri în bani. Persoanele din grupa de vârstă 55-74 de ani vor investi 356 de euro în cadouri. Cei între 35 şi 44 vor aloca 276 de euro, în timp ce tinerii între 14 şi 24 de ani se vor rezuma la un buget de 135 de euro. Tocmai această grupă de vârstă este dispusă să îşi investească tot bugetul într-un singur cadou scump, cum ar fi jocurile virtuale”, mai consideră economiştii. Universitatea Zurich respinge aceste teorii şi consideră că tocmai în această perioadă a anului nu ar trebui să ne uităm la cenţii investiţi. „Asta înseamnă economie în cel mai prost sens al cuvântului. Când dăruim o facem pentru a întări relaţiile personale nu pentru un schimb de produse în piaţă. Altruismul nu este o marcă a economiei de piaţă”, spune expertul elveţian, Bruno Frey.
Aşteptări şi semnale
Jurnaliştii de la Die Welt consideră că, în ciuda recomandărilor economiştilor, a nu dărui nu reprezintă o alternativă, iar a pune bani sub bradul de Craciun nu face pe nimeni să se simtă cu adevărat bine. O alternativă modernă sunt voucherele cu sume de bani, participări la evenimente sau obţinerea de diferite produse. „Trei miliarde de euro în vouchere vor fi alocate de cetăţenii germani cu ocazia Crăciunului din acest an. O creştere cu 50% faţă de acum cinci ani. Chiar şi aşa cele mai multe vouchere expiră după trei ani şi aproape 10% nu sunt valorificate. Realitatea este că ar trebui să ne dăm silinţa să semnalăm celor din jur cam ce ne-am dori sub brad, iar ei la rândul lor să facă aceleaşi lucru, pentru a avea un eveniment de succes în care toată lumea să fie mulţumită şi fericită. Dacă aţi ajuns într-un impas şi chiar nu ştiţi ce să cumpăraţi, atunci optaţi pentru bani sau vouchere”, a încheiat Laura Birg, de la Universitatea din Goppingen.