x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator 70.000 de rable, casate degeaba

70.000 de rable, casate degeaba

de Elena Stan    |    10 Sep 2010   •   00:00
70.000 de rable, casate degeaba
Sursa foto: Dan Marinescu/Jurnalul Naţional

Persoanele care nu vor valorifica voucherul pentru Rabla până la termenul de 25 noiembrie nu mai au ce face cu acesta. Practic, cine rămâne cu voucherul şi-a dus maşina la casat pentru o bucată de hârtie. Autorităţilor le-a scăpat din vedere că nu toţi oamenii care s-au decis să-şi ducă maşinile mai vechi de 12 ani la casat au bani pentru o maşină nouă.

Majoritatea posesorilor de rable care s-au hotărât anul acesta să-şi ducă maşina la casat au făcut-o în speranţa că vor obţine ceva bănuţi pentru tichetul valoric primit în urma scoaterii din uz a autoturismului. Deşi valoarea tichetului este 3.800 de lei, cei care vor să vândă un voucher acum pot obţine, cu greu, între 700 şi 1.000 de lei. "Scopul programului denumit «Rabla» este acela de stimulare a înnoirii parcului auto. Nu am luat în calcul să plătim noi oamenilor contravaloarea tichetelor rămase nevalorificate. Este o decizie care trebuie discutată de ministrul Mediului cu Guvernul. Noi suntem nişte amărâţi care vom pune în aplicare ce vor decide cei de la guvernare", ne-a explicat Gheorghe Popescu, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu. Este perfect adevărat că aceia care şi-au dus maşina la casat la începutul programului, prin luna februarie sau martie, au obţinut şi 2.500 de lei pentru un tichet.

Autorităţile spun că se aşteptau la acest lucru, dar că nu au găsit o soluţie de a rezolva problema tichetelor rămase nevalorificate. "Trebuie să recunoaştem că programul Rabla de anul acesta a dat naştere unei adevărate afaceri. Sincer nu ştim cum vom proceda cu tichetele nevalorificate, rămase pe piaţă, deoarece sunt foarte multe. Au fost emise circa 190.000 de tichete valorice, însă la AFM au ajuns 120.000 de vouchere. Asta înseamnă că pe piaţă mai sunt 70.000 de vouchere, ceea ce este o problemă", a spus Gheorghe Popescu. Având în vedere că mai e puţin până la finalul programului, dealeri oferă "întârziaţilor" pentru un voucher sume foarte mici faţă de valoarea tichetului. În prezent, unii dealeri Dacia achiziţionează tichete valorice pentru modica sumă de 750 de lei, iar cei de la Opel sunt puţini mai darnici, oferind circa 850 de lei. "Cumpărăm tichete valorice pentru programul Rabla, însă vă putem da maximum 850 de lei. Indiferent de zona în care staţi, în Capitală, venim noi la dumneavoastră. Plata se face pe loc", ne-a explicat un dealer Opel.

Cei de la Fiat şi de la Peugeot au apelat la o metodă mult mai ingenioasă. "Nu cumpărăm aceste tichete, însă dacă ne lăsaţi date de contact, vă trecem într-un caiet, iar în momentul în care un client mai are nevoie de un tichet, vă sunăm. Ultima dată clientul a plătit în jur de 1.000 de lei pentru tichet", ne lămureşte o doamnă de la o reprezentanţă Fiat. Suma alocată programului Rabla de anul acesta a fost suplimentată de trei ori, ajungând de la 228 milioane de lei la 722 milioane de lei. În plus, anul acesta au fost scoase din uz circa 190.000 de maşini, cu mult peste cât a fost scos din uz din 2005, când a demarat prima dată acest program. Anul acesta a fost primul în care cine a dorit să-şi cumpere o maşină nouă, prin Rabla, a beneficiat de o reducere echivalentă cu contravaloarea a trei tichete valorice.

Programul Rabla pentru maşini va continua şi în 2011, probabil în aceleaşi condiţii, "poate cu unele modificări", iar cel pentru tractoare se va modifica.

×
Subiecte în articol: observator