După carnea expirată şi spălată cu detergent, brânza cu E-coli şi apa minerală plină de germeni, un nou scandal alimentar zguduie piaţa autohtonă. ANSVSA a cerut retragerea a peste 6.000 de tablete de ciocolată din circa 100 de magazine Penny Market şi XXL Mega Discount, după ce un consumator a găsit o bucată de plastic.
Este vorba despre ciocolata cu lapte şi cu biscuiţi cu cacao “Crazy Collection”, de 300 de grame, produsă în Polonia. Consumatorii sunt rugaţi să returneze produsul în oricare dintre magazinele Penny Market sau XXL Mega Discount, urmând să li se returneze contravaloarea acestuia. Alerta a fost postată pe 1 aprilie, în Sistemul Rapid de Alertă al Uniunii Europene (RASFF), la categoria „risc ridicat”.
Controale din joi în Paşte
Reprezentanţii organizaţiilor de protecţie a consumatorilor spun că, astfel de produse care ne pun în pericol sănătatea ajung în ţara noastră din cauza lipsei controalelor la raft.
“În România, metodologia şi practica de control a autorităţilor se face la depozitare. Foarte puţin, spre deloc, se face control pe produsul de la raft. Dar eu, în calitate de consumator, cumpăr de pe raft, nu din depozit sau din fabrică. Mai mult, controalele nu ar trebui să se facă doar din când în când, din joi în Paşte, sau când sesizează un consumator sau presa. Cel puţin odată pe trimestru, organele de control ar trebui să ia toată cicolata de pe raft şi să o verifice. Să ia toată apa minerală de pe raft şi să o verifice. Din această perspectivă, în toate celelalte ţări europene există un mecanism care funcţionează de peste 40 de ani. La noi nu există”, a explicat, pentru Jurnalul Naţional, Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons. Acesta spune că România ar trebui să adopte această metodologie, astfel încât şi la noi controalele să se procedeze la fel ca în celelalte state membre ale UE.
“Avem atât de multe autorităţi, încât niciuna nu mai face nimic”
În privinţa calităţii şi siguranţei produselor care ajung în România, preşedintele InfoCons spune că avem mai multe instituţii şi autorităţi care ar trebui să le verifice: ANSVSA, ANPC, Ministerul Agriculturii şi Direcţiile de Sănătate Publică.
“Foarte puţină lume ştie, dar avem peste 10 autorităţi care se ocupă de protecţia consumatorului, însă fiecare se ocupă de o bucăţică: ANPC de etichetă şi garanţie, ANSVSA de consum, Ministerul Agriculturii se ocupă de controlul vinului şi tot aşa. Este o buimăceală, sunt mult prea multe autorităţi care se ocupă de acelaşi produs, însă fiecare de alt aspect. Şi fiecare spune că celălalt ar trebui să facă şi, până la urmă, nu mai face niciuna nimic”, afirmă Mierlea. Potrivit acestuia, ar trebui să existe o singură autoritate în subordinea Parlamentului, cum este şi Consiliul Concurenţei, care să gestioneze toate aspectele legate de calitatea produselor care ajung pe piaţa românească.
“În fiecare săptămână, dar independent de autorităţi, noi aplicăm acest mecanism, în care dăm publicităţii studii comparative pe diferite game de produse. Luna aceasta vom avea la pateul vegetal, pentru că este perioada Paştelui, ketchup-ul, muştarul şi, nu în ultimul rând, vopseaua de ouă”, ne-a spus Sorin Mierlea.
IDEE>
Potrivit listelor aflate pe site-ul ANSVSA, din cele două depozite aflate în Ilfov şi Cluj, au fost distribuite 6.072 de tablete de ciocolată în 114 magazine din ţară.
EXPL FOTO
Consumatorii români ar trebui să sancţioneze lanţurile de magazine care apelează la astfel de practici şi pun la vânzare produse care ne pun în pericol sănătatea, refuzând să mai cumpere din magazinele respective – spune președintele InfoCons
Alte scandaluri “pe rol”
Cinci instituţii ale statului fac în prezent cercetări, după ce şeful unui magazin Profi din Arad a afirmat că superiorii i-au cerut să pună la vânzare carne expirată, spalată cu detergent şi oţet pentru a-i îndepărta mirosul.
Cu circa o lună în urmă, producătorul american Mars Inc a solicitat retragerea mai multor tipuri de batoane și bomboane de ciocolată produse la o fabrică din Olanda și distribuite inclusiv în România, după ce un consumator a găsit “o mică bucată de plastic” într-un produs.