Analfabeţii nu vor mai putea obţine permisul de conducere. Mai exact, deputatul PSD de Neamţ, Ioan Munteanu propune schimbarea Codului Rutier, astfel încât să fie primiţi la şcoala de şoferi şi la examenul auto, doar cei care au absolvit cel puţin 8 clase. În plus, mai propune acesta, cei care au fost implicaţi, în accidente grave, soldate cu victime, să îşi piardă carnetul definitiv. În prezent, cei care doresc să susţină examenul pentru obţinerea permisului de conducere trebuie să îndeplinească trei condiţii de bază: să fie apţi din punct de vedere medical, să facă dovada că au luat lecţii de condus de la un instructor autorizat şi să fi împlinit vârsta de 18 ani. Deocamdată, legea rutieră nu stipulează nimic despre studiile unui aspirant la permisul auto. Aşa că, în trafic întâlnim indivizi care au dreptul legal să conducă, dar care nu ştiu să scrie, să citească şi în consecinţă, nici să descifreze un indicator rutier.
Analfabeţii, liber pe şosele!
Deputatul mai spune că prin iniţiativa sa a urmărit creşterea gradului de siguranţă rutieră în România, dar şi eliminarea corupţiei din sistem. “În ultima perioadă, în România, mulţi participanţi în trafic, analfabeţi, au obţinut permise de conducere, având ca urmare instalarea corupţiei în sistemul de examinare şi, în final, producerea unor accidente foarte grave din necunoaşterea legislaţiei. Au fost multe cazuri de persoane analfabete care au provocat grave accidente rutiere. Vorbim de oameni care nu ştiu să citească, oameni care nu cunosc semnificaţia indicatoarelor rutiere şi nu stiu cum să acţioneze în trafic. Bineînţeles că ne punem întrebarea cum de au reuşit aceste persoane să intre în posesia permiselor. Cum au completat chestionarele? De aceea, în urma discuţiilor pe care le-am avut cu persoane din diverse domenii am ajuns la concluzia că cel mai bine ar fi ca cei care doresc să obţină permis de conducere să aibă obligatoriu opt clase”, a declarat deputatul Munteanu.
Permis de Mondial...
Exemplul concret: interlopul Bercea Mondial. Cazul lui Bercea nu este însă singular, iar pe şoselele ţării nu puţini sunt şoferii care au obţinut permisul fără a avea habar de prevederile de bun-simţ din Legislaţia Rutieră. În 2011, Bercea Mondial a recunoscut cu nonşalanţă în instanţă, în timpul procesului, că nu ştie carte, mai exact că nu ştie nici să scrie, nici să citească. Nimeni nu a ştiut atunci să explice în ce condiţii şi-a luat cumătrul Mondial permisul... “La data de 1 martie 2011, la Parchetul de pe lângă Tribunalul Olt a fost înregistrat dosarul nr. 327/PA/2011, în care se efectuează cercetări cu privire la modul de dobândire a permisului de conducere de către numitul Anghel Sandu, zis «Bercea Mondial»”, au precizat atunci procurorii Parchetului Tribunalului Olt. “Orice permis de conducere se anulează dacă se constată că a fost obţinut fraudulos, numai în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive.
Ţineţi cont că Poliţia Rutieră nu mai face din 2005 examinări pentru luarea permisului de con-ducere. Parchetul trebuie să facă verificările de rigoare”, a declarat la acea vreme pentru Jurnalul Naţional Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere.
Din 28 septembrie 2014 au intrat în vigoare noile modificări ale legislaţiei rutiere, ce aduc, printre altele, amenzi de până la 450 de lei pentru şoferii care nu transportă copiii în scaune speciale sau cu centură.O altă prevedere se referă la posibilitatea recoltării de probe biologice la locul accidentului. Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost modificată şi completată printr-o ordonanţă publicată în Monitorul Oficial din 29 august, aceasta urmând să intre în vigoare astăzi, 28 septembrie.
Revizuirea definiţiei “autovehiculului”, revizuirea în mod corespunzător a situaţiei în care permisele de conducere eliberate pentru categoriile A, B, C sau D, redefinirea şi detalierea criteriilor care stabilesc regimul juridic al “reşedinţei normale”, criteriile după care se eliberează în ţara noastră permisele de conducere, schimbări privind recoltarea probelor biologice, modificări privind obţinerea unui nou permis de conducere în cazul în care fapta este raportată la noul Cod Penal, sancţiuni pentru şoferii care nu transportă copiii în condiţii de siguranţă, iată cele mai importante dintre schimbările care îi aşteaptă pe şoferi.
Ce păţeşti dacă nu transporţi copiii în siguranţă
Una dintre cele mai importante completări aduse legislaţiei rutiere aduce sancţiuni pentru şoferii care nu transportă copiii în condiţii de siguranţă. Astfel, va fi sancţionată cu trei puncte de penalizare “nerespectarea obligaţiei conducătorului de autovehicul de se asigura că persoanele minore poartă centuri de siguranţă sau sunt transportate în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate”. La asta se adaugă patru sau cinci puncte de amendă, care înseamnă, în bani, 360 sau 450 de lei, ţinând cont că un punct de amendă este 90 de lei în prezent. Amenda se reduce la jumătate dacă este plătită pe loc. Practic, noutatea o reprezintă sancţionarea şoferului care transportă copii fără respectarea regulilor de siguranţă. Aceeaşi sancţiune o vor primi şoferii care transportă copii în vârstă de până la trei ani în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă, cu excepţia celor destinate transportului public de persoane, precum şi a taxiurilor, dacă în acestea din urmă ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă. “Copiii cu vârsta de peste 3 ani, având o înălţime de până la 150 cm, pot fi transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă ocupă, pe timpul transportului, orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă”, mai prevede noul act normativ. Mai mult, şoferii autovehicule având locuri prevăzute prin construcţie cu centuri de siguranţă trebuie să informeze pasagerii cu privire la obligaţia legală de a le purta în timpul circulaţiei pe drumurile publice. “E bine de înţeles că aceste modificări reprezintă o armonizare a Legislaţiei Rutiere la Directivele europene. Regulile (n.r.- trasportul copiilor şi centura de siguranţă) existau şi până acum, însă nu exista posibilitatea de a sancţiona direct şoferul autovehicului”, a precizat, comisarul şef Florin Brăcea, şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere pentru Jurnalul Naţional.
Probele biologice, recoltate şi la locul accidentului, de personalul de la SMURD sau Ambulanţă
Noua legislaţie rutieră aduce noutăţi şi în ceea ce priveşte locul unde se poate face recoltarea mostrelor biologice. Astfel, acestea vor putea fi recoltate şi în ambulanţe având echipaj cu medic ori autospeciale cu această funcţie aparţinând Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD).
“Medicul, asistentul medical sau persoana cu pregătire medicală de specialitate din echipajul ambulanţei sau autospecialei aparţinând SMURD, care intervine la evenimentele în legătura cu traficul rutier, poate recolta probe biologice în măsura în care prin aceasta nu se afectează acordarea asistenţei medicale de urgenţă sau de prim ajutor, precum şi în situaţia în care persoana implicată într-un accident de circulaţie refuză transportul de urgenţă la o unitate sanitară sau starea sa de sănătate nu impune acest transport”, prevede ordonanţa. Cu menţiunea, potrivit proiectului, că “recoltarea mostrelor biologice se face numai în prezenţa unui poliţist rutier”.