„Primele 6 luni de mandat al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, s-au încheiat la finalul lunii iulie, punându-și amprenta pe diverse aspecte ale activității instituției, de la organizare internă, la creșterea eficienței muncii, a gradului de perfecționare al angajaților, până la creșterea performanțelor zonei de control, precum și la dezvoltarea direcțiilor mai noi ale Autorității, ale modului în care s-a implicat și continuă să o facă în evoluția cadrului legislativ în domeniu sau la armonizarea legislației românești cu cea comunitară. Activitatea de control și supraveghere piață a ANPC, ca rol preponderent al instituției, în România, a înregistrat, în raport cu perioada similară a anului 2019, lunile februarie-iulie, o creștere substanțială, atât la nivelul amenzilor contravenționale aplicate – aproximativ 109 milioane lei, în 2022, față de 59 milioane lei, în 2019 -, ca și la nivelul amenzilor încasate, 12,5 milioane lei, în 2022, față de 10 milioane, în 2019”, potrivit unui comunicat de presă.
Potrivit sursei citate, valoarea mărfurilor comunitare neconforme oprite definitiv de la comercializare a crescut, în perioada februarie-iulie 2022, de peste 8 ori, față de cea similară din 2019, de la 1 milion lei, la 8,5 milioane lei.
„Dacă vorbim despre numărul proceselor verbale de prelevare a produselor în vederea analizării acestora, și în acest sens, în primele șase luni de mandat ale președintelui Constantinescu, s-a înregistrat o creștere de 8 ori a acestuia – de la 46, în 2019, la 358, în 2022. Poate unul dintre cele mai discutate subiecte ale primului semestru al anului 2022, l-au constituit măsurile de oprire temporară a prestării serviciului, până la remedierea deficiențelor. Din acest punct de vedere, față de prima parte a anului 2019, când practic nu s-au înregistrat astfel de măsuri dispuse operatorilor economici, în perioada februarie-iulie 2022, doar, au fost dispuse 968 astfel de măsuri. Amintim de campaniile ample de control realizate la marile lanțuri de magazine sau la marile companii multinaționale prestatoare de servicii (energie, carburanți, aviație etc.), care nu s-au oprit, ci vor continua și în perioada următoare”, se mai arată în comunicat.
ANPC a controlat peste 330 de mari magazine, în doar 10 zile. Astfel, în perioada 23 februarie-4 martie 2022, s-au desfășurat nu mai puțin de 334 acțiuni de control, la magazine aparținând lanțurilor Mega Image, Carrefour, Lidl, Penny, Profi, Kaufland, Auchan, Selgros și Cora, la care s-au înregistrat abateri.
„Tot prin măsuri manageriale, în aceste prime șase luni de mandat, președintele Horia Constantinescu a reglementat actualizarea tarifelor prevăzute pentru serviciile Direcției de Metale Prețioase, din cadrul instituției, determinând o creștere substanțială a nivelului încasărilor realizate anual de această Direcție, respectiv, pentru semestrul al doilea al anului 2022, se preconizează o creștere a veniturilor Direcției cu 35 % față de suma încasată în perioada similară a anului trecut, aproximativ 8 milioane lei. De asemenea, acest început de an a fost marcat de numeroase întâlniri cu operatorii economici sau structurille lor asoiciative, din diverse domenii, în toată țara, în campanii extinse de prevenție și consiliere, normale după perioada complicată marcată de pandemie, astfel încât mediul de business să fie informat chiar de la sursă referitor la prevederile legale în domeniu, în speranța diminuării numărului de cazuri în care companiile nu respectă drepturile consumatorilor în timpul actului comercial. Foarte important a fost și aportul pe care ANPC l-a avut și îl are în continuare pentru modernizarea cadrului legislativ în domeniul protecției consumatorilor sau pentru armonizarea legislației românești cu prevederile celei din Uniunea Europeană”, potrivit ANPC.
Raportul arată, că activitatea celor cinci comandamente de vacanță a însemnat peste 1.600 operatori economici controlați, 1230 avertismente, peste 1000 de amenzi, peste 7,7 milioane lei. De asemenea, au fost oprite definitiv de la comercializare produse în valoare de aproape 0,5 millione lei și a fost dispusă oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor pentru 320 operatori economici.
(sursa: Mediafax)