Intr-o scrisoare adresata ambasadorului SUA, Mark H. Gitenstein, Asociatia Magistratilor din Romania afirma ca nu exista nici un impediment legal in numirea Monei Pivniceru la Ministerul Justitiei.
"Asociatia Magistratilor din Romania, organizatie nonguvernamentala, apolitica, membra a Uniunii Internationale a Magistratilor, prin reprezentant legal, judecator, conferentiar universitar doctor, Dan Spanu, intelege sa incunostiinteze pe Excelenta sa despre demersurile initiate impreuna cu Asociatia Procurorilor din Romania pentru finalizarea accelerarii procedurilor de numire a doamnei judecator, profesor universitar doctor, Mona Maria Pivniceru, in functia de Ministru al Justitiei. Apreciem ca in acest fel se pune capat starii de provizorat ce dauneaza justitiei care se confrunta cu probleme mult mai grave, care asteapta solutii rapide, decat discutiile politicienilor indiferent de cine le initiaza si o transforma intr-o marfa electorala cu asa zisa miza de confiscare. Magistratii Romaniei, judecatori si procurori, carora li se alatura si organizatii non guvernamentale din societatea civila, lideri sindicali, in numele membrilor lor, sustin numirea dnei judecator Mona Maria Pivniceru in functia de ministru al justitiei, intrucat si-a castigat increderea, inclusiv a omului de rand care i-a urmarit prestatiile publice, prin activitatea de executie, ca judecator, cadru didactic universitar, implicarea activa in apararea independentei politice si economice a justitiei, prin promovarea unor solutii pragmatice pentru rezolvarea unora dintre marile probleme ale sistemului judiciar. Toate normele legale in materie creeaza fundamentul legislativ care sa permita detasarea doamnei Mona Maria Pivniceru in functia pentru care a fost nominalizata. Dam citat din Legea nr. 303/2004 – privind statutul judecatorilor si procurorilor – art. 58 alin. 1 si 2:
«(1) Consiliul Superior al Magistraturii dispune detasarea judecatorilor si procurorilor, cu acordul scris al acestora, la alte instante sau parchete, la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul National al Magistraturii, Ministerul Justitiei sau la unitatile subordonate acestuia ori la alte autoritati publice, in orice functii, inclusiv cele de demnitate publica numite, la solicitarea acestor institutii. (2) Durata detasarii este cuprinsa intre 6 luni si 3 ani. Detasarea se prelungeste o singura data, pentru o durata de pana la 3 ani, in conditiile prevazute la alin. (1).» Art. 126 din Constitutia Romaniei: (1) Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege. (2) Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege. Art. 133 din Constitutia Romaniei: (1) Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independentei justitiei. (2) Consiliul Superior al Magistraturii este alcatuit din 19 membri, din care: a) 14 sunt alesi in adunarile generale ale magistratilor si validati de Senat; acestia fac parte din doua sectii, una pentru judecatori si una pentru procurori; prima sectie este compusa din 9 judecatori, iar cea de-a doua din 5 procurori; b) 2 reprezentanti ai societatii civile, specialisti in domeniul dreptului, care se bucura de inalta reputatie profesionala si morala, alesi de Senat; acestia participa numai la lucrarile in plen; c) ministrul justitiei, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Cu toate acestea, Consiliul Superior al Magistraturii a dat dovada de inertie, lipsa de preocupare, bizara de altfel, in conditiile dificultatilor inclusiv financiare cu care se confrunta instantele si parchetele si a amanat inacceptabil de mult – fata de momentul nominalizarii – intrunirea membrilor pentru a dispune asupra acestei detasari.
Mai mult, Consiliul Superior al Magistraturii a avansat in presa teza potrivit careia exista o aparenta incompatibilitate in situatia in care un judecator este detasat la Ministerul Justitiei ca titular al portofoliului de ministru. Aceasta atitudine si stare de lucruri este contestata de magistrati, pentru ca dispozitiile legale sunt clare si nu conduc decat spre obligatia Consiliului Superior al Magistraturii de a dispune detasarea persoanei in urma solicitarii formulate de alta autoritate publica. Hotararile date de catre Consiliului Superior al Magistraturii privind detasarea magistratilor la alte institutii si autoritati publice contrazic acest punct de vedere nou, care nu are o fundamentare legala. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii ii reprezinta pe judecatorii si procurorii acestei tari, iar acestia nu pot ramane impasibili la deturnarile dirijate ale actiunilor consiliului, cand acestea se departeaza de interesele bunului mers al justitiei si servesc doar aparent teluri care fie sunt straine magistraturii si care pot avea, inclusiv, o sorginte politica. Asociatia Magistratilor din Romania si Asociatia Procurorilor din Romania au transmis o scrisoare deschisa catre membrii Consiliului Superior al Magistraturii la data de 13 august 2012 (pe care o atasam), prin care au solicitat celeritate in finalizarea procedurilor aflate in competenta consiliului pentru titularizarea doamnei Mona Maria Pivniceru in functia de ministru al justitiei. Ne permitem Excelenta voastra sa va punem la dispozitie un curriculum vitae al doamnei judecator, precum si date referitoare la textele legale aplicabile in speta. In speranta ca demersurile Asociatiei Magistratilor din Romania nu v-au inoportunat si problemele explicitate sunt in masura sa va lamureasca asupra starii de spirit la acest moment in magistratura cu privire la tergiversarea finalizarii procedurilor numirii doamnei judecator Mona Maria Pivniceru in functia de ministru al Justitiei, primiti alesele noastre consideratii.
Presedinte interimar al Asociatiei Magistratilor din Romania
judecator conf. univ. dr Dan Spanu"