Votul Aspaziei Cojocaru, judecatorul Curtii Constiutionale a Romaniei, a fost decisiv in privinta referendumului de demitere al presedintelui Romaniei, Traian Basescu. Insa, judecatorul CCR pare obisnuit cu astfel de decizii, Cojocaru transand si "razboiul" prezentei in Consiliul European al lui Victor Ponta, asa cum o demonstreaza Decizia CCR nr.683 din 27 iunie 2012, publicata in Monitorul Oficial nr.479 din 12.07.2012.
In respectivul document, Aspazia Cojocaru concluzioneaza:
"Solutia data in decizie are suport si in faptul ca atat timp cat art.81 alin.(1) din Constitutie consacra notiunea de "reprezentare", art.102 referitor la rolul si structura Guvernului, pe cea de "realizare a politicii interne si externe a tarii", ceea ce presupune o atributie de executare. Aceasta nu inseamna insa ca Presedintele nu ar putea sa il imputerniceasca pe primul ministru sa reprezinte statul la o reuniune de sefi de state sau de guverne. Conjunctia "sau" prevazuta in art.10 alin.(2) din Tratatul privind Uniunea Europeana nici nu putea sa lipseasca din formulare, atat timp cat statele au diferite forme de guvernamant: republica prezidentiala, semiprezidentiala, parlamentara, monarhie. In Romania forma de guvernamant fiind republica semi-prezidentiala, Presedintele, potrivit Constitutiei, reprezinta statul roman, care nu este doar un drept, ci si o obligatie. Nu s-ar putea face o partajare a reprezentarii statului roman la astfel de intruniri internationale dupa domeniile ce se discuta, intrucat nicio problema, indiferent de natura sa, nu poate fi disjunsa de politica economica, sociala, culturala a unei tari.
Presedintele trebuie sa fie insotit in delegatie de ministri si persoane specializate pe diferite domenii. Sustinerea ca Romania face parte din Uniunea Europeana si ca toate problemele care se pun tin de politica interna a statelor nu poate fi sustinuta, intrucat din Uniunea Europeana fac parte, potrivit Tratatului privind Uniunea Europeana, state independente si suverane, chiar daca unele aspecte privind suveranitatea sunt conditionate de actele pe care le adopta Uniunea Europeana prin organele sale.
Existenta conflictului dintre aceste autoritati publice poate fi motivata si prin faptul ca
Parlamentul a adoptat la data de 25 iunie 2012 Legea privind cooperarea dintre Parlament si Guvern in domeniul afacerilor europene, aflata pe rolul Curtii Constitutionale pentru verificarea constitutionalitatii ei.
Asadar, socotesc ca reprezentarea statului potrivit actualei Constitutii revine Presedintelui Romaniei, asa cum reiese din interpretarea art.80 alin.(1)."