x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Autostrada Bucureşti – Ploieşti mai stă o lună. Penalizările pentru întârzieri au ajuns la 14 milioane de lei

Autostrada Bucureşti – Ploieşti mai stă o lună. Penalizările pentru întârzieri au ajuns la 14 milioane de lei

28 Iun 2012   •   12:16
Autostrada Bucureşti – Ploieşti mai stă o lună. Penalizările pentru întârzieri au ajuns la 14 milioane de lei

Autostrada Bucuresti – Ploiesti nu va fi inaugurata. Ovidiu Silaghi, ministrul Transporturilor a anuntat astazi ca deschiderea traficului va avea lor pe 1 august, cu restrictii de viteza. "Siguranta circulatiei nu ne permite sa dam drumul traficului. Intr-o luna speram sa armonizam problemele, in special de siguranta a circulatiei, (...) sa putem da drumul la circulatie, urmand ca receptia finala sa se faca conform tuturom normelor tehnice", a declarat ministrul.

Despre autostrada construita integral pe bani de la buget se poate scrie un roman. A trecut prin multe: schimbari de solutii de 80 de milioane de euro la inceputul anului 2008, greva generala a regilor asfaltului in vara anului trecut, cereri de aditionare a contractului, amenintari cu rezilierea, penalizari de 0,05 % pe zi din valoarea lucrarilor ramase de finalizat. Dar, asemena constructiei mesterului Manole, autostrada spre munte se naste greu.

De altfel, este prima autostrada pe care constructorii romani au castigat contracte de executie. Valoare toatala a celor 62 de kilometri, construiti integral pe bani de la buget, se ridica la suma de 430 de milioane de euro. Lucrarile au inceput in 2008, pentru tronsonul Bucuresti – Moara Vlasiei, si in 2007, pentru tronsonul Moara Vlasiei – Ploiesti. Numai anul trecut, santierul a stagnat aproximativ 3 luni. In acest moment, data avansata pentru predarea celor 62 de kilometri este luna august. In acest termen nu intra insa si cei 6 kilometri din Bucuresti, respectiv Sectorul Sos. Petricani – Centura Bucuresti, unde exproprierile erau de 2 % in 2010, la doi ani de la inceperea lucrarilor. La inceputul anului, acestea au ajuns la 35%, termenul de finalizare al celor 6 kilometri este octombrie 2012. Astfel ca, pe autostrada spre Ploiesti se va intra din centura Bucurestului, printr-o bretea construita special.

Penalitati de 75.000 de lei pe zi. Pe 22 iunie acestea depaseau 14 milioane de lei
De altfel, singurul tronson predat pana in acest moment este o portiune de 14 kilometri, dintre Moara Vlasiei si Ploiesti, sector construit de UMB Spedition. SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC Pa&Co International SRL si consortiul italian Impressa Pizzarotti/Tirrena Scavi sunt constructorii care au intrat pe penalizari. Acestea reprezinta 0,05 % pe zi din valoarea lucrarilor ramase de finalizat. Silaghi a anuntat insa astazi ca toti constructorii implicati in proiect vor fi penalizati. "Pe noi ne intereseaza sa dam drumul la toata autostrada, nu ne incalzeste daca o portiune este gata. Ce sa facem, sa circulam de nicaieri spre nicaieri? Sa venim sa ne dam cu masinile pe 20 de kilometri?", s-a intrebat el.

Anul trecut, constructorii romani amenintau cu parasirea santierului daca nu va fi acceptata cresterea costurilor de realizare a autostrazii. Este vorba despre o schimbare de solutie, aprobata de Ministerul Transporturilor la inceputul anului 2008, prin care umplutura de pamant a autostrazii este inlocuita cu umplutura de balast. Ordinul de schimbare de solutie a adus o crestere semnificativa de costuri de 80 de milioane de euro. Unul dintre constructorii de pe Bucuresti – Ploiesti a confirmat faptul ca a existat acel ordin de crestere a valorii contractului cu 80 de milioane de euro si ca din aceasta suma au primit 20%, respectiv, 16 milioane de euro. Banii au fost impartiti in 3, pentru fiecare consortiu in parte. Ulterior, ordinul de 80 de milioane de euro nu a mai fost valabil, banii nu au mai venit, fapt ce a dus la greva din vara trecuta. Asa se face ca lucrarile au intarziat din nou.

La inceput, constructorii romani au luat cei 42 de kilometri in formula: UMB Spediton, SC Euroconstruct Trading 98 SRL ?i SC Pa&Co International SRL. Ulterior, si-au impartit tronsonul de 42 de kilometri. Valoarea totala a contractului semnat de cei trei constructori romani cu CNADNR este de aproximativ de 232 de milioane de euro. Rezultatul este un cost de 5,5 milioane de euro pe kilometru.

Pe sectorul construit de italieni, respectiv Bucuresti – Moara Vlasiei, in lungime de 19 kilometri, valoarea lucrarilor este de aproximativ 191 milioane de euro. Rezulta un cost de 10 milioane de euro pe kilometru. Astfel ca, romanii sustin ca italienii sunt favorizati. Potrivit datelor Ministerului Transporturilor, sectorul consortiului italian Impressa Pizzarotti/Tirrena Scavi are trei benzi de circulatie pe sens, de la iesirea din Bucuresti si pana la Moara Vlasiei. Dincolo de kilometrul 19, pe sectorul construit de regii asfaltului, cum i-a numit presa, autostrada are doua benzi pe sens.

×