x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Autostrada imaginară de la Arad la Nădlac

Autostrada imaginară de la Arad la Nădlac

de Andrei Ando    |    13 Iun 2009   •   00:00
Autostrada imaginară de la Arad la Nădlac

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a confirmat! Sunt probleme mari pe tronsonul viitoarei Autostrăzi Arad - Nădlac. Lucrările nu pot începe atât timp cât situaţia juridică a terenurilor pe care va trece autostrada nu a fost rezolvată.



Ministerul Transporturilor reanalizează acum Ordonanţa de Urgenţă pentru expropriere, fiindcă din ignoranţă au fost omişi zeci de proprietari. Pentru că şi calculele de cost care s-au bazat pe situaţia eronată trebuie refăcute, diferenţa de valoare faţă de suma prevăzută iniţial va depăşi 20 de milioane de euro! Jurnalul Naţional a descoperit însă şi alte "goluri" pe traseul autostrăzii, care vor creşte factura despăgubirilor şi atrag atenţia asupra manierei neprofesioniste cu care, la nivel de minister, este tratată problema Autostrăzii Nădlac - Arad!

Modul în care s-a făcut exproprierea pe traseul Autostrăzii Arad - Nădlac (mai precis, pe inelul de centură care face legătura cu autostrada) a lezat interesele legitime ale unui grup de 18 proprietari. Astfel, în locul lor s-a dorit exproprierea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Siseşti" (ASAS), în baza unei declaraţii simple, potrivit căreia terenul nu era în litigiu cu statul şi ar fi intrat astfel gratuit în posesia Ministerului Transporturilor.

Numai că, încă din anul 2005 cei 18 proprietari se judecau pentru redobândirea dreptului lor de proprietate pe respectivul amplasament. Cum scriam, în momentul exproprierii, aceştia obţinuseră deja sentinţele judecătoreşti care îi puneau în posesie.

Ministerul Transporturilor s-a sesizat în urma demersurilor noastre şi a ajuns la aceeaşi concluzie: s-a făcut o greşeală care trebuie corectată, pentru că lucrările la autostradă nu pot începe cu ignorarea dreptului de proprietate!

După sesizarea din Jurnalul Naţional, la nivel decizional lucrurile au început să se mişte. "S-a creat o situaţie contradictorie care trebuie rezolvată în cel mai scurt timp! Parcelele de teren menţionate fac obiectul şi unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă prin care aceste terenuri ce ar aparţine unor persoane fizice ar fi preluate de la ASAS.

Vă revine sarcina ca, în cazul în care se confirmă aspectele din notificarea menţionată, să întreprindeţi demersurile necesare în vederea retragerii ori corectării Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului, precum şi demararea procedurilor de expropriere pentru parcelele de teren respective (dacă este util pentru lucrarea respectivă)", se arată în adresa directorului general adjunct al ministerului, Dana Galben Răchilă, către directorul general al CNADNR, Dorina Tiron.

În realitate, în loc să fie bazate pe titluri de proprietate, deciziile au fost bazate pe documente de măsurătoare cadastrală! Pe principiul: dacă cineva fotografiază o casă, înseamnă că este sigur casa sa!




DACĂ-I MUSAI, CU PLĂCERE
La solicitarea CNADNR, Academia de Ştiinţe Agricole şi-a exprimat acordul pentru transferul suprafeţei de teren de 258.118 mp, necesar realizării Autostrăzii Arad - Timişoara - Lugoj. ASAS a menţionat la acea vreme atât faptul că aceste suprafeţe fac parte din domeniul public al statului, cât şi faptul că suprafeţele nu fac obiectul unor contracte de concesiune sau al unor cereri de retrocedare.

Toate acestea, în condiţiile în care ASAS era parte într-un proces de restituire a terenurilor încă din 2005. În urma acestor inadvertenţe, Direcţia de Proiect din cadrul CNADNR a solicitat Academiei  "clarificarea aspectelor, urmând ca proiectul de act normativ să fie amendat în consecinţă". Situaţia descrisă mai sus va genera pentru statul român o cheltuială neprevăzută.

În cazul în care terenul ar fi fost transferat direct de la Academie către Ministerul Transporturilor, costul ar fi fost zero. Acum, la un preţ mediu pe tronson de 70 de euro metrul pătrat pentru despăgubiri, rezultă o sumă de 18 milioane de euro! Cel puţin 18 milioane! În plus, în general, la exproprieri, se ţine cont şi de despăgubiri pentru suprafeţele de teren care, din pricina investiţiei devin neutilizabile, iar proprietarii sunt depăgubiţi şi pentru acest aspect.
Astfel, suma va putea ajunge la peste 20 de milioane de euro!

ROMÂNIA REALĂ
În ciuda celor relatate mai sus, cutia Pandorei de la Arad nu se închide aici. Lanţul slăbiciunilor pentru pregătirea terenului autostrăzii continuă! Potrivit unei informaţii confirmată chiar de una dintre persoanele care urmează să fie expropriate, există "goluri" pe tronson, adică există încă terenuri peste care va trece autostrada, dar terenurile cu pricina nu au fost expropriate!

Este vorba despre zeci de mii de metri pătraţi, care pot da peste cap atât termenele de predare, cât şi calculele financiare pentru expropriere. În acest moment, la Arad nu s-au dat banii pentru exproprieri.

În Ministerul Transporturilor, proprietarii terenurilor ce trebuie expropriate sunt adevărate fantome! Autorităţile nu ştiu nici în acest moment cine sunt proprietarii de drept ai parcelelor care vor fi expropriate! Există astfel "goluri" substanţiale pe tronsonul autostrăzii! Acesta este tabloul real al pregătirilor pentru demararea unei investiţii capitale, de importanţă naţională strategică.

Lucrurile se fac superficial, neprofesionist, într-un stil pompieristic incredibil, care ne face să înţelegem de ce în România autostrăzile noi avansează mai încet ca melcul dinspre vorbele multe spre faptele concrete.

×
Subiecte în articol: observator arad