Coridorul IV Pan European înseamnă legătura României cu Europa. Banii au venit încă din 2007 şi în 2011 ar fi trebuit să avem autostradă de la Nădlac la Constanţa. În 2011 s-au deschis şantierele pe Coridorul IV. În luna mai a acestui an ar fi trebuit să circulăm de la Nadlac la Sibiu. Tronsonul Sibiu – Piteşti ar fi trebuit deja inclus pe programarea 2014 – 2020. Dar cum nu am finalizat la timp celelalte şantiere aflate în lucru, Sibiu – Piteşti pare doar un vis frumos, iar finanţarea de la UE greu de atins.
Din păcate, în ţara noastră, dincolo de faptul că se construieşte greu, nu există coerenţă politică, ce să mai vorbim de coerenţă economică, de altfel, cea din urmă, fiind aproape inexistentă. Spre exemplu, în loc să găsim soluţii pentru Sibiu Piteşti, tronson care ar închide Coridorul IV, ne apucăm de noi proiecte. Astfel, Dan Şova a anunţat că va construi Sebeş Turda. Un tronson de 78 de kilometri care, în viziunea ministrului marilor proiecte, ar lega Autostrada Transilvania de Coridorul IV. Dar nici unul dintre cele două proiecte nu este gata.
Una mie, alta ţie
Mai departe, am asistat la un joc de-a dreptul copilăresc între doi miniştri, respectiv Relu Fenechiu – Dan Şova, pe principiul “una mie, alta ţie”. Este vorba despre autostrada Târgu Mureş Iaşi. După ce, iniţial, Şova a spus că această autostradă nu îl interesează, ministrul a rectificat declaraţia în luna aprilie a acestui an.
“Ca să lămuresc acest subiect, am semnat hotărârea de guvern prin care i-am dat această autostradă domnului Fenechiu, care spune că o face domnia sa în parteneriat public-privat. Eu nu am niciun fel de rezervă, chiar cred cu toată tăria că un coridor care ar lega Ungheni de Borş, trecând prin Târgu Neamţ, Topliţa, Târgu Mureş, Turda şi urcând pe autostrada Transilvania până la Borş ar deschide un trafic uriaş care ar veni şi din Republica Moldova şi din fostele republici sovietice. (...) Problema este că nu poţi să mergi cu indicatori tehnico-economici de 9 miliarde de euro, pentru că nu va putea finanţa nimeni. Deci acolo s-a făcut undeva o greşeală... dar trebuie refăcuţi şi văzut cum reuşim să le unim. Intenţia de a o face este indiscutabilă, problema este finanţarea”, a susţinut Şova.
Aşadar, Coridorul IV, de fapt, bucăţi din el se află la ministrul marilor proiecte, Dan Şova, iar Târgu Mureş Iaşi la ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
SF-uri imaginare
Din păcate, incoerenţa politică şi mai ales cea economică ne costă. Milioane de euro s-au dat pe studii de fezabilitate (SF-uri) de-a lungul anilor. Pentru autostrăzi imaginare, cum ar fi Focşani Bacău; Bacău Paşcani, Autostrada Bucureşti Roşiorii de Vede şi, bineînţeles, drumul expres Baia Mare Seini Cehu Silvanei. În total, pe aceste studii de fezabilitate s-au cheltuit 7.000.000 de euro.
În 2008 se anunţau “servicii de consultanţă pentru Autostrada Ploieşti Buzău Focşani” în cuantumul sumei de 2.300.000 de euro. Din păcate, banii investiţi “cu cap” în 2008 nu se regăsesc în şantiere nici măcar în acest an. Multe dintre lucrări rămânând, de altfel, la stadiul de proiect. Final de an 2008 55 milioane de euro cheltuiţi numai pe studii de fezabilitate. Cu noile proiecte de pe hârtii ale miniştrilor Şova şi Fenechiu, rămâne de văzut câte alte milioane de euro vor merge către alte autostrăzi imaginare ale României.