Statul vrea sa uneasca aeroporturile Henri Coanda si Baneasa intr-o singura companie. In urma fuziunii, cele doua societati se vor dizolva, pierzandu-si personalitatea juridica, si vor deveni puncte de lucru ale noii companii. In actele depuse la Registrul Comertului, terenurile Aeroportului Baneasa au fost evaluate la un pret mediu de 6 euro pe metru patrat. In conditiile in care pretul in zona depaseste 1.200-1.500 de euro/mp, terenurile ar valora peste 2 miliarde de euro, fata de 11 milioane de euro la cat au fost evaluate.
Statul vrea sa uneasca Aeroporturile Henri Coanda si Baneasa intr-o singura companie. In urma fuziunii, cele doua societati isi pierd personalitatea juridica si devin puncte de lucru ale noii companii. Terenurile Aeroportului Baneasa au fost evaluate la 11 milioane de euro, de 80 de ori mai putin decat valoarea reala. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) a pregatit un proiect de Hotarare de Guvern pentru infiintarea Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti SA, prin fuziunea Aeroportului International Henri Coanda cu Aeroportul Baneasa. Fuziunea ar fi necesara pentru a atrage investitii, a reduce costurile de operare, dar si pentru constituirea unui "pachet de actiuni deosebit de atractiv in vederea privatizarii". In urma fuziunii, cele doua aeroporturi isi vor pierde personalitatea juridica. Potrivit proiectului, societatile "se dizolva si se transforma in puncte de lucru ale CN Aeroporturi Bucuresti". In prezent, proiectul, care a primit avizul Consiliului Concurentei, se afla la Registrul Comertului, urmand sa fie aprobat de un judecator delegat. EVALUARE. Conform Legii 31/1990 privind societatile comerciale, firmele care fuzioneaza trebuie sa depuna la Registrul Comertului un proiect complet, aprobat de adunarile generale ale actionarilor, care sa cuprinda, printre altele, o evaluare a activelor si pasivelor celor doua societati. La Aeroportul Baneasa, o firma acreditata a facut o prima evaluare a "elementelor de activ si pasiv, in conformitate cu Legea contabilitatii nr. 82/1991 si cu standardele internationale adoptate de ANEVAR" in octombrie 2006. Metoda folosita a avut ca baza valoarea de piata a societatii. Potrivit unor surse, terenurile au fost evaluate la o medie de 500 de euro pe metru patrat. REEVALUAREA. Curios este ca la interval de o luna de la prima evaluare, in noiembrie 2006, firma de consultanta a elaborat o a doua documentatie, de data aceasta fiind utilizata metoda activului net corectat. Cu alte cuvinte, Aeroportul Baneasa a fost evaluat conform datelor din contabilitate, iar aceasta metoda a dus la un pret mediu al terenului de circa 6 euro/mp. Astfel, cele 183 de hectare de teren ale aeroportului ar valora circa 11 milioane de euro. Aceasta ultima varianta de evaluare a fost depusa, impreuna cu proiectul de fuziune, la Registrul Comertului pentru aprobare. Potrivit primei evaluari, care nu a mai fost luata in considerare, intregul teren valoreaza in jur de 900 de milioane de euro, deci de peste 80 de ori mai mult. Daca ne raportam insa la valoarea de piata a terenurilor din Baneasa, care oscileaza intre 1.200 si 1.500 de euro/mp, terenurile aeroportului ar valora peste doua miliarde de euro. AFACERE IMOBILIARA. Prin fuziune, societatea isi pierde personalitatea juridica, actiunile cumulate ale celor doua aeroporturi constituindu-se intr-un "pachet deosebit de atractiv la privatizare", dupa cum spune proiectul de HG. Astfel, Aeroportul Baneasa ar putea fi vandut la un pret de nimic, cumparatorul achizitionand un aeroport in care trebuie sa faca investitii sau... 183 de hectare de teren, care valoreaza pe putin 2 miliarde de euro!
Citește pe Antena3.ro
PROIECT
|
Cele doua aeroporturi functioneaza sub autoritatea MTCT, care controleaza 80% din actiunile fiecarei companii, restul actiunilor revenind Fondului Proprietatea. Conform proiectului, noua firma va avea un capital social initial de 143,77 milioane de lei. MTCT va concesiona CN Aeroporturi Bucuresti bunurile proprietate publica, precum pistele de decolare-aterizare, caile de rulare, platformele de imbarcare-debarcare. Proiectul de fuziune prevede ca terenurile aflate in proprietatea actualelor companii care opereaza aeroporturile si care nu fac obiectul domeniului public vor trece in proprietatea noii societati.
Sursele de finantare ale Aeroporturi Bucuresti vor fi asigurate din surse proprii sau de la bugetul de stat, prin MTCT. Noua companie va prelua personalul celor doua aerogari, iar contractele colective de munca vor ramane in vigoare pana la incheierea unui nou angajament. |
AVANTAJE
|
In viziunea autoritatilor, fuziunea celor doua aeroporturi va genera avantaje de ordin economic, in special pentru Baneasa. "O societate puternica si profitabila, cum va fi noua companie, va putea obtine mai ieftin finantarea pentru implementarea programelor de dezvoltare si modernizare", precizeaza MTCT. O mare parte din mijloacele fixe care se dezafecteaza de la Henri Coanda in procesul de modernizare va putea fi utilizata imediat si fara costuri suplimentare in Baneasa. "Existenta dispeceratelor centrale, echipelor de interventie comune va conduce la economii importante, estimate la 5%-10% din totalul cheltuielilor la acest capitol".
|