x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Băneasa, pasajul morţii

Băneasa, pasajul morţii

de Marian Stefan    |    22 Mai 2009   •   00:00
Băneasa, pasajul morţii
Sursa foto: Alexandru Molovata/Jurnalul Naţional

La numai o săptămână de la inspecţia guvernamentală a duetului Boc-Ber­cea­nu, Pasajul Băneasa revine în actua­litate, de data aceasta printr-un grav accident de muncă. Aseară, patru mun­ci­tori au fost îngropaţi de vii de un mal de pământ, doar unul fiind scos în viaţă la suprafaţă. Abia la miezul nopţii salvatorii au reuşit să scoată cadavrul unui alt muncitor de sub maldărul de pământ.







Pasajul Băneasa, o lucrare ocărâtă zilnic de cei circa 15.000 de şoferi care trec prin zona aeroportului, (fie că ies, fie că intră în Capitală) face din nou victime. După ce în urmă cu câteva săptămâni, un copil de 19 ani, Andrei, îşi găsea tragicul sfârşit pe acest şantier, aseară în jurul orei 18:30, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Bucureşti a fost sesizat despre faptul ca în zona aceluiaşi pasaj blestemat, vizavi de Aeroportul Băneasa, sunt patru muncitori care au fost prinşi complet sub un mal de pământ. Numai o persoană, Cristian Lupan, în vârstă de 40 de ani a putut fi salvată, operaţiunea de aducere a celorlaţi trei  la suprafaţă desfăşurându-se cu foarte mare dificultate, pe durata a mai multor ore.

NEGLIJENŢA CUI?
Pentru supravieţuitor şocul a fost cu atât mai mare, cu cât şi-a văzut fratele mai mic, Adrian Cezar, înghiţit de viu de pământ, fără să poată face ceva pentru a-l salva. Distrusă de durere, sora celor doi a declarat că înainte cu trei ore de producerea accidentului a sunat-o unul dintre fraţi care i-a spus că malul stă să se prăbuşească, dar că şefii lor le-ar fi cerut muncitorilor să continue săpăturile. De fapt, neglijenţa este des­crie­rea făcută într-un singur cuvânt atât de primarul Sectorului 1, Andrei Chiliman, cât şi de prefectul Capitalei, Mihai Cristian Atănăsoaei, ambii prezenţi la faţa locului. Edilul a explicat că deşi lu­cra­rea se află în administrarea Ministe­ru­lui Transporturilor, el a venit pentru a vedea dacă poate da o mână de ajutor. Ştefan Mariş, ins­pec­torul-şef adjunct la Inspectoratul Te­rito­rial de Muncă, a de­cla­rat că în mod cert nu au fost luate toate măsurile de securitate în mun­că la lucrarea de canalizare efectua­tă de so­cietatea Marconstruct. Aceasta a fost an­ga­jată de Lena, constructorul pasajului.

Supravieţuitorul

Unul dintre cei patru muncitori a fost transportat de un echipaj SMURD, în stare de şoc, la Spitalul Universitar de Urgenţă Elias. Lupan Cristinel, în vârstă de 40 de ani, este frate cu Adrian Cezar, victimă şi el în acest accident. Me­di­cul Valentin Calu, purtătorul de cuvânt al Spitalului Elias, a declarat că Cristian Lupan a fost adus în stare de şoc, dar conştient. Investigaţiile medicale nu arată leziuni ameninţătoare de viaţă. Totuşi, medicii au decis să fie spitalizat 24 de ore. În legătură cu celelalte victime ale accidentului, aseară, medicul Bogdan Opriţa, coordonatorul SMURD Bucureşti, spunea că şansele lor de supravieţuire scad pe măsură ce se întârzie scoaterea lor la suprafaţă. Doctorul Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Sănătăţii, a precizat că este foarte important să nu se înregistreze şi alte victime în timpul operaţiunilor de salvare. "Numai un miracol îi poate salva", a adăugat doctorul Raed Arafat. (Magda Marincovici)

Întrebări fără răspuns

● Inspectoratul de Stat în Construcţii a făcut vreun control pe şantierul des­chis de Lena şi subcontractorii săi?

● Există vreo notă de constatare în acest sens?

● Care au fost concluziile controalelor?

● Au fost inspectorii mulţumiţi de ce au găsit pe şantier sau au dat amenzi?

Maluri neasigurate

"Firma Lena nu asigură niciodată ma­lu­ri­le, de aceea nu mai lucrăm cu ei", a de­cla­rat directoarea unei mici firme de cons­trucţii din Capitală, care a vrut să-şi păstreze anonimatul. Femeia a povestit că, în urmă cu ceva timp când a subcontractat o lucrare de la firma portugheză, a avut neplăcerea să constate că se lu­crea­ză fără asigurarea malurilor de pă­mânt. A fost nevoită să plătească pentru a nu pune în pericol viaţa propriilor mun­citori. Ulterior a renunţat să lucreze cu Lena, dar îşi explică de ce alţi colegi de la firme mai mici o fac: este criză, sunt puţine lucrări pe piaţă şi se ajunge în situaţia în care se acceptă aproape orice condiţii. (E.M.)

"Responsabilitatea asigurării condiţiilor de securitate a muncii în şantier este de datoria constructorului. În nici într-un caz în contract nu ne asumăm noi protecţia muncii. Ei sunt obligaţi prin lege să asigure protecţia muncii. Compania Naţională şi-a făcut treaba prin coordonatorul de securitate de la consultant"
Dorina Tiron - director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale

CNADNR, Lena şi Marconstruct, vinovaţii fără vină

Dorina Tiron, director general al Companiei Naţionale de Auto­străzi şi Drumuri Naţionale din Ro­mâ­nia (CNADNR), a declarat că securitatea muncii în şantier este responsabilita­tea constructorului, nu a "unităţii noastre". La rân­dul lor, reprezentanţii constructorului Lena se spală şi ei pe mâini de orice responsabilitate, spunând că protecţia muncii cade în sarcina firmei subcontractoare, Marconstruct, angajată să schimbe conducta de apă. Acest lucru, spun cei de la Lena, este stipulat chiar în contractul încheiat de ei cu Marconstruct. Laurenţiu Dogaru, director teh­nic la Marconstruct - un SRL înfiinţat în 1992 şi al cărei proprietară este soţia acestuia - a declarat şi el că "măsurile de protecţia muncii au fost luate". "Şan­ţurile au fost asigurate. Când s-a terminat lucrarea a început desfacerea blindajului şi în momentul în care oa­me­nii au slăbit blindajele, malul a ce­dat. Măsurile de protecţie a muncii au fost luate, dar pământul a fost cum a fost, că era acolo o conductă de gaze, una de apă, o canalizare ve­che", a de­cla­rat Dogaru. (Florina Zăinescu)


×
Subiecte în articol: observator lena