În contextul în care preţul ţiţeiului a scăzut foarte mult, preţul la pompă în România nu a cunoscut aceeaşi tendinţă de coborâre precum a avut atunci când preţurile mondiale erau foarte sus. Deşi în SUA de exemplu, preţurile au căzut cu 42%, în România, reducerea a fost de doar 15 procente.
Astfel, la începutul lunii iulie, barilul de ţiţei era cotat la 137 de dolari, săptămâna trecută, la Burse era afişat un preţ de circa 60 de dolari, ceea ce reprezintă o ieftinire cu aproape 57%. În SUA, preţul la pompă al benzinei a scăzut de la 1,07 dolari pe litru, cât era la mijlocul lunii iulie, până la nivelul de 0,6 dolari pe litru, în prima săptămână a acestei luni, scrie Capital.
Pe piaţa românească, ieftinirile s-au situat in jurul valorii de 15%. Inerţia producătorilor este încurajată şi de cererea încă foarte mare pentru carburanţi, înregistrându-se o creştere chiar şi preţul maxim.
Reducerea preţurilor întârzie şi din cauza competiţiei, mai scăzută decât în statele occidentale, dar şi a deprecierii leului faţă de dolarul american. Deşi preţul ridicat plătit de români pentru carburanţi este pus de benzinari pe seama taxelor, datele publicate de Directoratul pentru Energie şi Transport al UE contrazic acest argument.
Dacă s-ar elimina taxele incluse în preţul la pompă al unui litru de benzină Euro super 95, pe piaţa românească preţul ar fi de 54 de eurocenţi pe litru, cu 26% mai mare decât în Franţa, cu 29% mai mare decât în Germania şi cu 46% mai mare decât în Suedia.
www.antena3.ro
Citește pe Antena3.ro