x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Blogurile, mogulii, ţaţele şi media

Blogurile, mogulii, ţaţele şi media

de Anca Nicoleanu    |    20 Apr 2010   •   00:00
Blogurile, mogulii, ţaţele şi media
Sursa foto: /Thinkstock

Blogurile pe care şi le-au făcut le-au adus independenţa şi libertatea de a scrie ce vor, în vremuri în care "oricine scrie pe media e în conflict de interese" cu grupurile de presă concurente. Iar scandalurile din interiorul trusturilor le aduc cel mai mare trafic. Cel mai recent exemplu, conflictul de la Adevărul, face dovada. Bloggerii pe media spun că nu se concurează unul pe altul. Dar nu pierd ocazia să se înţepe.

A vrut să fie independent. După zece ani în care a prestat pentru diferite publicaţii, şi-a dat demisia de la EVZ şi şi-a făcut paginademedia.ro. Petrişor Obae spune că nu publică zvonuri. Sau vreo trăsnaie, de dragul de a fi citit, mai ales că se practică intoxicarea pe bloguri în interesul cuiva. "Site-ul funcţionează pe principii jurnalistice, ca o publicaţie online, astfel că informaţiile sunt riguros verificate. Informaţiile corecte, multe în exclusivitate, au făcut ca paginademedia.ro să fie citată de mai toate site-urile şi titlurile tipărite".


ÎNCERCĂRI DE INTOXICARE
Telefoanele pe modelul "fă-mi un serviciu şi înjură-l pe ăla" l-au ocolit. "Nu pot spune că au fost intervenţii, nici nu ar avea cum, din moment ce site-ul e independent. Mai degrabă încercări de intoxicare". Au existat şi telefoane de reproş sau mailuri, în care i se atrăgea atenţia: "Vezi că noi de aici ieşim mai prost, că asta ai avut în intenţie". "Câteodată e distractiv. Unii aveau impresia că ţin partea cuiva, la fel ceilalţi despre care scriam. Nu ştiu ce titlu că iau apărarea Adevărului, Adevărul că le iau apărarea celor de la Ringier şi tot aşa. Dar m-am obişnuit." A scris despre moguli, însă niciodată nu l-a sunat vreunul, deşi "m-aş simţi onorat să mă sune un mogul, dar nu are de ce. Eu sunt cel care sună. Important, pentru mine, ca jurnalist, este să îmi răspundă".

Domeniul media este activ pe internet, "însă, de multe ori, rubricile media ale publicaţiilor sunt atinse de interesele de marketing ale grupurilor de presă din care fac parte. Sunt, în multe cazuri, subiective. Acesta e unul dintre motivele pentru care am lansat paginademedia.ro, o sursă total independentă, deţinută sută la sută de mine. În plus, cred în responsabilitatea cuvântului scris. Este foarte uşor să strici imaginea cuiva, publicând un zvon care ulterior se poate dovedi fals. De asemenea, nu amestec opinia cu informarea. Publicitatea este independentă de editorial şi e externalizată. Iar materialele publicitare sunt marcate ca atare".

Sunt mulţi aceia care deţin bloguri de media. Profesionişti sau doar pasionaţi. Susţine că, dinspre partea lui, nu există nici un fel de rivalitate cu aceştia. "Fiecare poate să scrie despre media aşa cum crede de cuviinţă. Important este să fie responsabil. Paginademedia funcţionează după modelul unui jurnalism adevărat, pe care unii l-ar numi <>, deşi principiile sunt aceleaşi, indiferent dacă scrii pe hârtie sau pe net. Pe online, există trei paliere: al secţiunilor media (Hotnews, Wall Street, Daily Bussines), care include şi publicaţiile; al site-urilor media, precum paginademedia.ro., şi al celor de comunicare; al blogurilor media specializate: jurnalismonline, al lui Brăduţ Ulmanu, blogul lui Iann, blogul lui Comănescu, al lui Dragoş Stanca sau al lui Tolontan", le clasifică Obae.

"Publicul paginademedia.ro e unul premium, de la jurnalişti şi oameni de comunicare, la redactori-şefi şi manageri de agenţii de publicitate. Am luat şi domeniul obae.ro, dar încă nu îmi voi face un blog personal. Deocamdată nu sunt pregătit să mă exteriorizez pe internet. Poate că ţine şi de formaţia mea de jurnalist". Cele mai citite subiecte de pe site au fost legate de frământările de la Realitatea-Caţavencu, numirile în trusturi, transferurile, interviurile, dar şi subiectele despre vedete. Banii câştigaţi de pe urma blogului nu sunt atât de mulţi cum cred unii, dar îi asigură un trai decent.


RELAŢII ÎNCORDATE CU ŞEFII DE ZIARE

Tiberiu Lovin explică: "De aia eu am succes, pentru că nu există comunicare între angajator şi angajat". Afirmă că de cele mai multe ori după ce a publicat informaţii legate de disponibilizări sau de reduceri salariale, conducerile trusturilor de presă n-au mai aplicat măsurile anunţate de el pe reportervirtual. De ce? "Pentru că în momentul în care apar pe blogul unui sindicalist, angajaţii află de la mine că au drepturi care trebuie respectate. De exemplu, că nu sunt obligaţi să semneze încetarea contractului cu acordul părţilor pentru că aşa îşi pierd dreptul la ajutorul de şomaj". Spune că are surse la toate publicaţiile, aproape în toate departamentele, şi chiar la vârf şi că 70% din publicul lui lucrează în media. Sunt ziarişti şi publicitari. "Am mai multe surse într-un loc, dar sursele mele nu ştiu una de cealaltă".

Merge pe mâna surselor verificate în timp, care-i dau mesaje chiar din timpul şedinţelor, şi "în care am mai multă încredere decât în patroni şi în şefi de ziare. Eu îi sun şi pe aceştia când aflu informaţiile, dar dacă nu mi se răspunde la telefon... Reacţia şefilor e dură la adresa blogărilor. Aveam relaţii încordate cu şefii de ziare. Patronii, după ce m-au privit ca pe un maidanez care muşcă, acum s-au mai relaxat, unii chiar au început să coopereze. După ce un an am fost bannat la Adevărul, de curând au ridicat restricţia. În timp ce unii mă înjură, alţii mă cheamă la cafea. Dar am primit şi ameninţări cu moartea şi cu bătaia. Nu mă sperie". Zice că are conversaţii şi cu mogulii, care "se poartă amabil şi încearcă să te mintă". "Voiculescu e cel mai de treabă dintre moguli. Nu vreau să-l laud, dar a fost singurul care m-a chemat să vorbim, să se consulte cu mine".


REDUCERI SALARIALE, RESTRUCTURĂRI, CRIZĂ

Nu o dată am auzit zicându-se că reportervirtual funcţionează pe modelul radio Erevan. Că, din dorinţa de a fi primul, publică zvonuri. L-am întrebat pe Lovin dacă faptul că publică ştiri bazându-se exclusiv pe surse nu-i afectează credibilitatea. "S-a întâmplat de foarte puţine ori să dau greş. De exemplu când am anunţat că va prelua Guşă conducerea Realitatea-Caţavencu". De ce e atât de înjurat? "Pentru că sunt tot felul de postaci - troli, cum îi numim noi -, care urmăresc să distragă atenţia de la subiectul în discuţie. Dar când se confirmă o informaţie, nu mai vine nimeni să posteze: da, ai avut dreptate!" Zice că le explică din start celor care-şi fac publicitate pe reportervirtual.ro că nu vor avea parte de un regim preferenţial. Regula autoimpusă l-a costat "chiar mii de euro", pentru că unele firme, deranjate de anumite informaţii referitoare la ele pe care acesta le-a publicat, au reziliat contractul. "Toate trusturile dau vina pe concurenţă. Spun că sunt influenţat de unul şi de altul. De fapt, eu cer doar comunicare deschisă şi respectarea drepturilor jurnaliştilor".

Cele mai multe vizualizări le-a avut cu subiecte ca închiderea publicaţiilor Cotidianul şi Compact, cu cele legate de reducerile salariale, de restructurări, de măsurile luate în timp de criză. Ce o să mai scrie pe blog după ce criza se va fi încheiat? "Am ce să fac. Pentru că vor exista în continuare şefi incompetenţi, pile, tranzacţii, oameni care iau bani mulţi şi nu fac nimic, oameni care vor fi daţi afară abuziv. Dacă ar exista transparenţă între angajator şi angajat, altfel ar sta lucrurile. Corneţeanu mi-a spus clar că nu o să mai fiu angajat nicăieri niciodată. Acuzăm instituţiile statului de lipsă de transparenţă, dar şi noi, în presă, suntem ipocriţi, vorba domnului Cristoiu. Eu asta urmăresc: să-l îndrept pe angajator pe calea cea bună." Şi-a făcut reportervirtual.ro, acum doi ani, pentru că a vrut să facă un bussines din pasiunea lui. "Eu vreau să fiu primul întotdeauna. Şi să dau exclusivităţi. Şi financiar mi-e mult mai bine. Mi-am propus ca anul ăsta să fac 30.000 de euro din blog". Spune că nu el e concurentul lui Obae, ci "el e concurentul meu. Îl percep ca pe un PR pentru două trusturi importante: Adevărul şi Realitatea-Caţavencu. Vreau fair-play. El împachetează frumos produsul, dar eu prefer să fiu foarte rapid. Nu doar pe mine nu mă citează, specificând că el ştia dinainte, dar că a lucrat la ştire".


CONFLICT DE INTERESE

Iulian Comănescu e printre primii care a testat zona media pe internet, creându-şi un blog. comanescu.hotnews.ro e parte a brandului său personal. Blogul lui merge pe analiză şi pe comentariu, "asta îi dă o notă de expertiză". "Nu mă aranjează foarte tare zona de informare", deşi atunci când dădea primul câte o ştire, făcea trafic. Nici recentul scandal cu ţipurituri de la Adevărul, care a crescut simţitor numărul vizitatorilor pe blogurile lui Obae şi Lovin, şi nici cel de la Caţavencu ce a rupt redacţia în două, nu l-au tentat. N-a scris un rând despre ele. "Mi s-a părut prea mult! Breasla arată ca nişte ţaţe de ultima speţă care-şi pun poalele-n cap. În toate structurile există oameni pe care-i respect. Puteam să-mi sun prietenii, să-i învrăjbesc ca să am declaraţii, dar mă tabloidizam. Prefer să mă uit din diferite unghiuri la o transformare. Cum ar fi, de exemplu, cea prin care trece România Liberă." Acum, că nu se mai axează pe ştiri, zice că merg bine pe blog materialele cu un anumit grad de generalitate, ca acela despre noul preşedinte director general de la TVR.

În 2006, când a devenit blogger, internetul era plin de urlete. "Am preferat să folosesc un altfel de limbaj, să mă poziţionez către oamenii inteligenţi. În câteva săptămâni, o să trec pe comanescu.ro". Nu pentru că are vreo discordie cu Hotnews, unde funcţionează acum, ci ca să simplifice lucrurile. Susţine că în România există puţine scheme de rentabilizare şi că banii pe net se fac doar dacă eşti Hotnews sau Realitatea.net. Suma pe care o câştigă cu acest blog "e de doar cîteva mii de euro pe an". Are în schimb o firmă de consultanţă. "Fac bloguri, studii de piaţă, branduri personale pentru oameni din zona managerială şi a comunicării. Sunt un mic întreprinzător. Câştigurile mele ajung la peste 80.000 de euro pe an". Spune că nu traficul e important, ci să fii targetat pe un segment de public şi pe un anumit ton distinct. În vremurile astea, "oricine scrie pe media e în conflict de interese". N-ar fi doar dacă ar ar lucra la o publicaţie în afara grupurilor media. "Şi eu, de cîte ori dădeam tirajul de la Click şi Libertatea, de exemplu, şi spuneam că unul urcă şi altul coboară, primeam două telefoane supărate de la persoane importante din redacţiile celor două." Despre ceilalţi bloggări din zona media, numai de bine. Cu o excepţie. "Tiberiu Lovin îmi datorează scuze. A scris despre mine tot felul de minciuni. La el pe blog nu mă mai uit de mult. Aş pierde timpul".

Trafic cu scandalul de la Adevărul
Recentul scandal de la Adevărul, care s-a lăsat cu un val de demisii, a mărit considerabil traficul pe blogurile lui Obae şi Lovin. În săptămâna 29 martie-4 aprilie, conform trafic.ro, la categoria "ştiri/mass-media", paginademedia a urcat de la locul 119 (cu 10.928 de vizitatori unici şi 39.647 de afişări) la locul 70, cu 17.144 de vizitatori unici şi 85.507 afişări. Iar reportervirtual.ro a "sărit" de la 113.626 la 152.829 de afişări.

×
Subiecte în articol: mass-media