x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Ce se întâmplă cu Blue Air, după căderea companiei din 2022

Ce se întâmplă cu Blue Air, după căderea companiei din 2022

de Redacția Jurnalul    |    09 Iun 2024   •   00:05
Ce se întâmplă cu Blue Air, după căderea companiei din 2022

Odată, unul dintre cele mai puternice branduri româneşti din aviaţie. Acum, un munte de datorii. Vorbim despre Blue Air, care n-a mai făcut față turbulențelor cauzate de pandemie și a dispărut de pe piață. A rămas cu 5 avioane bune de dat la fier vechi şi cu datorii de milioane.

Primul zbor al companiei Blue Air, în 2004, atunci când au început cu un avion şi 35 de angajaţi. Compania a transportat în perioada 2004-2022, peste 5 milioane de pasageri, din care 70% proveneau din Diaspora.

Cauzele declinului companiei de zbor

Declinul a început în 2012, atunci când fondatorul Blue Air, Nelu Iordache a ajuns pe mâna autorităţilor, fiind arestat preventiv pentru un an şi jumătate. Luase 2 milioane de euro pentru construirea Autostrăzii Arad-Nădlac, doar că o parte din bani au mers pentru cumpărarea unor aeronave. 

"Proasta gestiune a situaţiei. Un management defectuos, interferenţe pe partea acţionarilor în procesul de luarea deciziilor. O proastă gestiune a ceea ce s-a întâmplat, iar Blue  Air avea o sanşă foarte bună în 2015, atunci când avea şi profit", spune Marius Popescu, fost angajat Blue Air.

Căderea Blue Air a venit pe fondul restricțiilor impuse de pandemia de COVID. În 2022, mii de pasageri s-au trezit cu zboruri anulate. Nu știau de ce și nici dacă vor mai zbura. Compania aeriană a anunţat că nu mai are bani pentru operaţiunile zilnice după ce Ministerul Mediului a pus poprire pe conturi din cauza unei amenzi neplătie. La scurt timp, compania intra în insolvenţă. Are de dat 100 de mii de euro despăgubiri pentru mii de clienţi.

Ce s-a întâmplat cu aeronavele

După ce avioanele nu s-au mai ridicat de la sol în toamna anului 2022, o parte din acestea s-au întors la proprietar, iar restul au rămas epave. 24 de avioane. Aceasta era flota Blue Air. 4 aeronave zac acum pe Aeroportul Otopeni, iar una pe aeroportul Băneasa. O altă aeronavă este pe Aeroportul din Bacău, iar restul s-au întors la proprietar. 

"Cel mai probabil vor fi evaluate şi vor fi scoase la licitaţie în cel mai scurt timp. Valoarea lor de piaţă este acum mult diminuată, mai ales că nu au zburat demult, multe nu mai sunt complete, nu mai au motoare, nu mai sunt piese", a declarat Cătălin Ilie, fostul director Blue Air.

Statul are de recuperat aproape 200 de milioane de lei din insolvența Blue Air. Suma este reprezentată de împrumutul acordat, dar și de dobânzile calculate de Ministerul Finanțelor. 

×
Subiecte în articol: blu air insolventa avioane zboruri