Organizaţiile colective ale producătorilor (Ecotic, Rorec/Ceced şi Recolamp) in colaborare cu Primăria Braşov şi companiile de servicii de colectare Urban SA şi Comprest SA vor demara de la 1 septembrie un proiect pilot de implementare a gestionării deşeurilor electrice i electrocasnice (DEEE).
Organizaţiile colective ale producătorilor (Ecotic, Rorec/Ceced şi Recolamp) in colaborare cu Primăria Braşov şi companiile de servicii de colectare Urban SA şi Comprest SA vor demara de la 1 septembrie un proiect pilot de implementare a gestionării deşeurilor electrice i electrocasnice (DEEE).
Â
Proiectul se va desfăşura pe o perioadă de şapte luni. Implementarea proiectului va fi monitorizată de un grup de coordonare format din nouă persoane (un reprezentant al primăriei, căte un reprezentant al firmelor de colectare, al organizaţiilor colective şi consultanţilor străini).
SCOP. Organizatorii proiectului vor să demonstreze că se poate realiza cu succes un sistem de gestionare a DEEE dacă există o strănsă colaborare intre principalii actori implicaţi. De asemenea, vor fi monitorizate costurile cuprinse in schema de finanţare a sistemului de colectare, transport şi reciclare sau tratare a deşeurilor. In plus, va putea fi evaluată percepţia populaţiei faţă de organizaţiile producătorilor, iar actorii implicaţi vor căpăta experienţă.
CAMPANIE. Inainte de demararea proiectului-pilot vor fi organizate campanii de conştientizare a populaţiei pentru schimbarea comportamentului consumatorilor in pas cu cerinţele implementării legislaţiei europene in domeniu. In acest sens, in cursul acestei luni, vor fi distribuiţi fluturaşi de informare in gospodării, iar in lunile august şi septembrie se va realiza o campanie cu ajutorul televiziunilor, realizată şi finanţată de Guvern. "Din experienţele altor state se consideră că vor fi necesari mulţi ani pentru schimbarea comportamentului populaţiei. Din acest motiv, campania din acest an constituie inceputul unor campanii de durată pentru care vor fi responsabili Guvernul, primăriile şi producătorii. Un rol foarte important pentru captarea atenţiei populaţiei il are mass-media", a explicat Valentin Negoiţă. Campania va include ştiri, articole şi reportaje in principalele medii de informare din Braşov. Un factor important pentru derularea cu succes a proiectului il constituie organizarea sistemelor de preluare a deşeurilor prin retail. Firmele de retail, pe lăngă obligaţia legală de a prelua aparatul vechi atunci cănd se achiziţionează unul nou, au posibilitatea de a stimula vănzările de echipamente prin programe de promoţii, ce vor fi popularizate in cadrul proiectului-pilot.
Obligaţii
Organizaţiilor colective le revine obligaţia de a furniza containere la punctele de colectare municipale şi retaileri, fie prin achiziţionarea de containere de către organizaţiile producătorilor, fie prin contracte cu firmele de colectare. De asemena, transportul deşeurilor de la retaileri şi punctele de colectare municipale la facilităţile de tratare şi reciclare, precum şi eliminarea nepoluantă a acestora sunt responsabilităţile organizaţiilor colective. Acestea mai au şi obligaţia de a raporta datede la punctele de colectare.