x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator CFR face experimente pe naşi. Vezi programul anti-şpagă din regionala Muntenia

CFR face experimente pe naşi. Vezi programul anti-şpagă din regionala Muntenia

de Diana Scarlat    |    18 Noi 2011   •   12:36
CFR face experimente pe naşi. Vezi programul anti-şpagă din regionala Muntenia

Calatoriile "cu nasu’' vor deveni in curand istorie, intr-o viitoare Romanie din care va disparea definitiv coruptia. La asta s-au gandit mai-marii de la CFR Calatori, atunci cand le-au impus controlorilor si sefilor de tren sa aduca norma lunara de 500 de lei din bilete vandute in tren celor care n-au avut bani sa-si cumpere bilete de la ghiseu. Cine nu-si face norma este amendat lunar cu 10% din salariul de 1.200-1.500 de lei. Intrebarea "nasilor' este: "Cum sa vand bilete unor calatori care si-au cumparat bilete?'

Regula s-a impus, incepand cu luna iunie a acestui an, doar pe Regionala Muntenia, iar angajatii se intreaba unde merg banii lor, daca celelalte trei regionale nu au adoptat aceeasi regula. La amenzile cauzate de lipsa vanzarii biletelor se adauga imputarea tuturor pierderilor, astfel incat "nasul' trebuie sa scoata bani din buzunar daca trenul ramane fara perdele, fara banchete sau chiar fara componente pe care calatorii nu au cum sa le fure. Conducerea CFR Calatori spune ca masura este foarte buna, in contextul luptei acerbe impotriva coruptiei si ca "se stie' ca in fiecare tren circula calatori fara bilete, carora controlorii le-ar putea vinde bilete, astfel incat sa-si faca norma. Sefii "nasilor' din tren sunt foarte suparati pe cei care iau spaga in propriul lor sistem, incercand sa-i convinga pe corupti ca banii care le intra lor in buzunar pe langa salariul de 1.200 de lei va duce la pierderea painii tuturor. "Pe mine ma obliga sa urc in tren calatori fara bilet, ca sa le tai eu bilet mai scump. E o aberatie, din moment ce ei fac o campanie pentru cumpararea biletelor de la ghisee, iar noua ni se taie din salariu daca nu avem norma de bilete vandute. In tren se aude in difuzoare anuntul ca se afla echipa de control, iar «biletele se procura de la casele de bilete», in gara exista filtru si nu poate nimeni sa ajunga la tren fara bilet, dar, in acelasi timp, noi suntem obligati sa vindem bilete', spune un sef de tren care a depus si o plangere la Parchetul Prahova impotriva companiei.

La acuzatiile angajatilor, conducerea companiei raspunde cu alte acuzatii : 'Doar cei corupti sunt nemultumiti, pentru ca s-au obisnuit sa ia spaga' sau 'Aceasta masura este una legata de criteriile de performanta ale angajatilor, iar ccompania ii poate premia sau ii poate amenda, in functie de performantele lor lunare'. La aceste nemultumiri se adauga cele legate de pierderile pe care personalul din tren este obligat sa le acopere din buzunarul propriu. "Tot ce lipseste din tren trebuie sa platim din salariu. Unor colegi de la Basarab li se imputa acum niste cuple de tren, nu perdele sau altceva', mai spune un angajat al CFR Calatori.

"Pe raza RTFC Muntenia se afla 88 puncte de oprire ale trenurilor fara vanzare de bilete. In aceste trenuri se inregistreaza un grad ridicat al fenomenului calatoriilor fara bilet.Statistic, in ultimele trei luni, numarul pasagerilor tratati fara bilet in tren a fost in medie de 10-15 calatori pe fiecare tren. Exista sectii de circulatie, precum Bucuresti – Oltenita, pe care numarul calatorilor fara bilet tratati, impreuna cu organele de politie, sunt si de 200-250 de calatori pe fiecare tren. Masura introducerii unei norme de incasari a fost astfel justificata si hotarata in consiliul de conducere al RTFC Muntenia din luna iunie 2011, fiind aplicata din iulie 2011. Valoarea normei a fost stabilita in functie de trenurile deservite de personalul de tren si se aplica pentru un regim complet de lucru de 170 de ore, diminuandu-se in concordanta cu orele nelucrate', explica Ecaterina Pricope, director RTFC Muntenia, persoana care a impus aceata regula.

Reprezentantii CFR mai spun ca rezultatele aplicarii acestei masuri, "sunt incurajatoare' in contextul campaniei de stopare a calatoriilor fara bilet: "La statiile Giurgiu si Targoviste, aceasta norma a fost realizata; la statiile Ploiesti, Bucuresti Grivita si Bucuresti Basarab a fost realizata in procent de 90%; nominal, sunt salariati care au realizat intre 800 si 1.000 de lei pe luna'.

Conform CFR Calatori, banii incasati din aplicarea acestei masuri intra in conturile companiei, fiind "repartizati activitatilor de desfasurare a transportului de calatori cu trenul'. "Pe de alta parte, pentru banii incasati din biletele taxate la tarif de taxare in tren, personalul de tren primeste in plus fata de salariu 10% din suma incasata', mai arata reprezentantii CFR. Masura referitoare la norma stabilita pentru personalul de tren a fost aplicata de aproximativ zece ani si pe raza Regionalei Galati.

×
Subiecte în articol: cfr CFR calatori nasi cfr spaga cfr