CFR-ul a ajuns la datorii care se ridica la 1% din PIB. Numai facturile catre plata energiei electrice sunt de 1,8 miliarde de lei. In 10 ani, datoriile sistemului feroviar au crescut cu 2.248%. In luna aprilie, Ministerul Transporturilor lua decizia inchiderii a 1.500 de kilometri de cale ferata. Sindicatele au luat foc. S-au facut interpelari la Presedintie, interpelari care vorbeau despre reducerea dramatica a volumului de transport. Pe de alta parte, ministerul sustine ca, pe multe dintre liniile propuse spre inchidere creste deja iarba si sunt practic neoperabile. Potrivit scrisorii cu FMI, CFR-ul trebuie sa renunte la liniile care nu mai aduc profit. Cu toate acestea, lucrurile se misca greu, iar colosul CFR depaseste criza pe umerii angajatilor. Sindicatele nu par la fel de galagioase cand vine vorba despre factorul uman. De altfel, intr-unul dintre interviurile acordate saptamana trecuta, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a precizat urmatoarele: "Sindicatele pot sa protesteze cat vor, dar, inainte de a protesta, sa-si asume starea in care se afla calea ferata din Romania. Ambitia pe care ne-am pus-o, pentru ca pana la urma este o lupta, cu Comisia Europeana, cu FMI, de a curata de datorii toate aceste companii ar trebui sa fie sustinuta de sindicate, nu impiedicata de sindicate. Le transmit public sa-si vada de treaba, pentru ca au facut destul de mult rau caii ferate prin atitudinea pe care au avut-o, asa incat sa-si poata permite sa ridice capul. Le miroase din nou a bani, au vazut ca incep sa vina din nou bani catre calea ferata? Deja se pot deschide noi tevuste? Le spun ca nu se pot deschide noi tevuste".
Pe adresa redactiei noastre a ajuns o scrisoare a angajatilor CFR, cei care sunt, dupa cum arata lucrurile, direct "responsabili" de dezastrul companiei la care lucreaza. "Va scriu aceste randuri in speranta ca veti face publica aceasta marsavie care se aplica anumitor muncitori din calea ferata. Pe scurt, intrucat acesti manageri de prestigiu care au falimentat de-a lungul anilor calea ferata s-au trezit acum, la mijlocul lunii septembrie, ca nu au bani de salarii. Si cum nu au nici o metoda legala sa taie din salarii, la ce credeti ca s-au gandit acesti satrapi? Isi obliga angajatii care lucreaza la opt ore sa isi faca cerere de concediu fara salariu pentru 16 zile pana la sfarsitul anului. Cine sunt cei afectati? Angajatii care lucreaza la siguranta circulatiei in ramurile linii si instalatii, plus personalul TESA. Muncitorii care au cele mai mici salarii din calea ferata!", se arata in scrisoarea trimisa Jurnalului National.
Pe 9 septembrie, directorul CFR SA, Ion Stoichescu, a emis o dispozitie prin care anunta noile masuri necesare incadrarii in bugetul alocat pentru anul 2011. Practic, odata semnata noua dispozitie, angajatii pierd 20%-25% din salarii. "Toate aceste reduceri se fac pe spatele celor care au cele mai mici venituri. Noi credem ca sunt si alte metode de a diminua cheltuielile. Aici ma refer la sporurile de conducere de pana la 55% pe care le au multi dintre directori, la salariile acestora si ale sefilor, salarii care sunt cuprinse intre 4.000 si 5.500 de lei. Sa nu uitam de abundenta de servicii si posturi de sefi de care dispune CFR-ul, oameni care au salarii de zeci de mii de lei. Apoi ar mai fi sistarea deplasarilor pe care tot ei le fac, dar noi suntem cei care le suportam", se arata in scrisoarea angajatilor CFR.
Printre noile masuri aplicate angajatilor din sistemul feroviar se numara: eliminarea cheltuielilor cu incazarmarea; eliminarea utilizarii consemnului si a cheltuielilor aferente; eliminarea cheltuielilor cu scoala personalului; reanalizarea timpului efectiv lucrat in conditii nocive in vederea reducerii cu 50% a cheltuielilor; reanalizarea timpului efectiv lucrat in conditii ce implica acordarea sporurilor de periculozitate, in vederea reducerii cu 50% a cheltuielilor; reanalizarea oricaror alte situatii care implica acordarea de sporuri astfel incat acestea sa fie platite strict pentru timpul lucrat efectiv in conditii ce intra sub incidenta acestor sporuri.
La inceputul anului, mii de angajati ai CFR si-au pierdut locul de munca. Potrivit scrisorii cu FMI, din sistemul feroviar au fost restructurati in jur de 5.400 de oameni. Mai exact, au fost disponibilizate 2.700 de persoane la Marfa, 1.500 la Infrastructura si alte 1.200 de persoane la Calatori. In acest moment, la rectificarea bugetara, sistemul feroviar urmeaza sa ajunga pe linia de plutire cel putin in privinta facturilor la energie care au ajuns la 1 miliard de lei. La aceasta suma se adauga alte 800 de milioane de lei, suma care reprezinta penalizarile. O data cu plata datoriilor, CFR va iesi din categoria de consumator captiv, categorie in care a platit facturi duble fata de restul consumatorilor de pe piata. Ministerul Transporturilor a anuntat ca se lucreaza la externalizarea achizitiei furnizarii de energie electrica. Daca pana acum CFR SA a detinut contractele pentru energia electrica, o data cu schimbarea structurii, acestea vor trece la CFR Electrificare SA. Noua prevedere va aduce facturi cu pana la 30% mai mici.