x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator CFR-ul, pentru unii mumă, pentru alţii ciumă. Angajaţii sistemului feroviar, obligaţi la zile neplătite, în timp ce şefii rămân cu sporurile

CFR-ul, pentru unii mumă, pentru alţii ciumă. Angajaţii sistemului feroviar, obligaţi la zile neplătite, în timp ce şefii rămân cu sporurile

de Iulia Barbu    |    19 Sep 2011   •   21:00
CFR-ul, pentru unii mumă, pentru alţii ciumă. Angajaţii sistemului feroviar, obligaţi la zile neplătite, în timp ce şefii rămân cu sporurile

CFR-ul a ajuns la datorii care se ridica la 1% din PIB. Numai facturile catre pla­ta energiei electrice sunt de 1,8 mi­liarde de lei. In 10 ani, datoriile sis­temului feroviar au crescut cu 2.248%. In luna aprilie, Ministerul Trans­porturilor lua decizia inchiderii a 1.500 de kilometri de cale ferata. Sindicatele au luat foc. S-au facut interpelari la Presedintie, interpelari care vorbeau despre reducerea dramatica a volumului de transport. Pe de alta parte, ministerul sustine ca, pe multe dintre liniile propuse spre inchidere creste deja iarba si sunt practic neoperabile. Potrivit scrisorii cu FMI, CFR-ul trebuie sa renunte la liniile care nu mai aduc profit. Cu toate acestea, lucrurile se misca greu, iar colosul CFR depaseste criza pe umerii angajatilor. Sindicatele nu par la fel de galagioase cand vine vorba despre factorul uman. De altfel, intr-unul dintre interviurile acordate saptamana trecuta, Anca Boagiu, mi­nistrul Transporturilor, a precizat ur­matoarele: "Sindicatele pot sa pro­tes­teze cat vor, dar, inainte de a protesta, sa-si asume starea in care se afla calea ferata din Romania. Ambitia pe care ne-am pus-o, pentru ca pana la urma este o lupta, cu Comisia Eu­ro­peana, cu FMI, de a curata de da­torii toate aceste companii ar trebui sa fie sustinuta de sindicate, nu im­pie­dicata de sindicate. Le transmit pu­blic sa-si vada de treaba, pentru ca au facut destul de mult rau caii ferate prin atitudinea pe care au avut-o, asa incat sa-si poata permite sa ridice capul. Le miroase din nou a bani, au va­zut ca incep sa vina din nou bani ca­tre calea ferata? Deja se pot des­chide noi tevuste? Le spun ca nu se pot deschide noi tevuste".

Pe adresa redactiei noastre a ajuns o scrisoare a angajatilor CFR, cei care sunt, dupa cum arata lucrurile, direct "responsabili" de dezastrul companiei la care lucreaza. "Va scriu aces­te randuri in speranta ca veti face publica aceasta marsavie care se apli­ca anumitor muncitori din calea fe­rata. Pe scurt, intrucat acesti mana­geri de prestigiu care au falimentat de-a lungul anilor calea ferata s-au trezit acum, la mijlocul lunii septembrie, ca nu au bani de salarii. Si cum nu au nici o metoda legala sa taie din sa­larii, la ce credeti ca s-au gandit acesti satrapi? Isi obliga angajatii care lucreaza la opt ore sa isi faca ce­re­re de concediu fara salariu pentru 16 zile pana la sfarsitul anului. Cine sunt cei afectati? Angajatii care lu­crea­za la siguranta circulatiei in ra­mu­rile linii si instalatii, plus perso­na­lul TESA. Muncitorii care au cele mai mici salarii din calea ferata!", se ara­ta in scrisoarea trimisa Jurnalului National.

Pe 9 septembrie, directorul CFR SA, Ion Stoichescu, a emis o dis­po­zi­tie prin care anunta noile masuri ne­cesare incadrarii in bugetul alocat pentru anul 2011. Practic, odata semnata noua dispozitie, angajatii pierd 20%-25% din salarii. "Toate aceste re­duceri se fac pe spatele celor care au cele mai mici venituri. Noi credem ca sunt si alte metode de a dimi­nua cheltuielile. Aici ma refer la spo­ru­rile de conducere de pana la 55% pe care le au multi dintre directori, la sa­la­riile acestora si ale sefilor, salarii care sunt cuprinse intre 4.000 si 5.500 de lei. Sa nu uitam de abundenta de ser­vicii si posturi de sefi de care dispu­ne CFR-ul, oameni care au salarii de zeci de mii de lei. Apoi ar mai fi sis­ta­rea deplasarilor pe care tot ei le fac, dar noi suntem cei care le su­por­tam", se arata in scrisoarea angajatilor CFR.

Printre noile masuri aplicate an­gajatilor din sistemul feroviar se numara: eliminarea cheltuielilor cu incazarmarea; eliminarea utilizarii consemnului si a cheltuielilor afe­rente; eliminarea cheltuielilor cu scoa­la personalului; reanalizarea timpului efectiv lucrat in conditii nocive in vederea reducerii cu 50% a cheltu­ie­lilor; reanalizarea timpului efectiv lucrat in conditii ce implica acorda­rea sporurilor de periculozitate, in ve­derea reducerii cu 50% a cheltuie­li­lor; reanalizarea oricaror alte situatii care implica acordarea de sporuri astfel incat acestea sa fie platite strict pentru timpul lucrat efectiv in conditii ce intra sub incidenta acestor sporuri.

La inceputul anului, mii de angajati ai CFR si-au pierdut locul de munca. Potrivit scrisorii cu FMI, din sistemul feroviar au fost restructurati in jur de 5.400 de oameni. Mai exact, au fost disponibilizate 2.700 de persoane la Marfa, 1.500 la Infrastructura si alte 1.200 de persoane la Calatori. In acest moment, la rectificarea bugetara, sistemul feroviar ur­mea­za sa ajunga pe linia de plutire cel putin in privinta facturilor la ener­gie care au ajuns la 1 miliard de lei. La aceasta suma se adauga alte 800 de mi­lioane de lei, suma care reprezinta pe­nalizarile. O data cu plata datorii­lor, CFR va iesi din categoria de con­su­mator captiv, categorie in care a pla­tit facturi duble fata de restul con­su­matorilor de pe piata. Ministerul Transporturilor a anuntat ca se lu­creaza la externalizarea achizitiei fur­nizarii de energie electrica. Daca pa­na acum CFR SA a detinut contractele pentru energia electrica, o data cu schimbarea structurii, acestea vor trece la CFR Electrificare SA. No­ua prevedere va aduce facturi cu pana la 30% mai mici.

×
Subiecte în articol: cfr CFR calatori