x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Cine-l acopera pe Nicolaescu?

Cine-l acopera pe Nicolaescu?

de Victor Ciutacu    |    06 Ian 2006   •   00:00
Cine-l acopera pe Nicolaescu?

  • Sorin Oprescu a invins sistemul
    Jurnalul National a sesizat Guvernul ca Nicolaescu e platit de mai multe insti-tutii. Executivul refuza sa explice aceasta incompa-tibilitate. Nori negri vin si dinspre Justitie: instanta a suspendat demiterea lui Oprescu. Ministrul Sanatatii ezita sa aplice hotararea judecatoreasca. Guvernul Romaniei nu da doi bani pe lege si pe transparenta. Sesizat oficial de Jurnalul National asupra incompatibilitatii probate a ministrului Nicolaescu, Executivul raspunde la fel de oficial ca nu-i problema lui, ci exclusiv a celui suspectat ca incalca legea.

    Atitudinea purtatorului de cuvant al Guvernului - demnitar platit din banii publici tocmai pentru a informa despre activitatea institutiei fundamentale care conduce executiv tara - este incalificabila. Daca raspunsul adresat Jurnalului National este o initiativa proprie, atunci e un abuz. Daca intr-adevar peticul de text trimis ziarului nostru chiar reprezinta pozitia premierului si a Cabinetului pe care-l conduce, atunci e o bataie de joc la adresa legalitatii si a transparentei.

    FARA OBIECT. In primul rand, Jurnalul National nu a contestat veridicitatea declaratiei de interese a ministrului Sanatatii. Eugen Nicolaescu a scris cu mana lui (facsimil 3) ca este retribuit in calitate de vicepresedinte la Camera Auditorilor. Asa ca invocarea "raspunderii personale" nu are nici un obiect. In al doilea rand, Jurnalul National nu asteapta lamuririle de la Eugen Nicolaescu, ci de la Guvern, obligat sa asigure respectarea legalitatii sau, dupa caz, daca se constata incalcari ale actelor normative, sa ia masurile necesare pentru intronarea normalitatii.

    OBLIGATIE LEGALA. In al treilea rand, intru informarea aparatului de lucru al purtatorului de cuvant al Guvernului si a doamnei in cauza personal, Jurnalul National publica paragrafele de lege care implica responsabilitatea si interventia Cabinetului. Astfel, conform articolului 4, alineatul 2, al Legii nr. 90/2001, privind organizarea si functionarea Guvernului, "constatarea starii de incompatibilitate (n.r. - in cazul ministrilor) se face de primul-ministru, care va dispune masurile necesare pentru incetarea acesteia". Cu alte cuvinte, incercarea de pasare a raspunderii exclusiv la Eugen Nicolaescu este neavenita, atata vreme cat, pe de o parte, legea-l obliga pe premier sa intervina, respectiv, pe de alta parte, actualul Executiv se lauda - la momentul adoptarii noilor formate ale declaratiilor de avere/interese - ca le va verifica printr-o comisie special formata in acest sens, veghind astfel la aplicarea articolului din Constitutie "Nimeni nu e mai presus de lege".

    SEMNALE. In al patrulea - si nu ultimul - rand, Jurnalul National a sesizat in scris (in repetate articole si printr-o adresa oficiala) si in emisiunile postului Realitatea TV, dedicate epurarilor de la carma spitalelor, starea de fapt privind cumulul fruntasului liberal de la carma Sanatatii. Pana la primirea ridicolului raspuns prezentat in facsimil, nici premierul, nici Eugen Nicolaescu nu au oferit lamuriri. Iar cele primite intr-un final sunt absolut uluitoare...

    Sesizarea Jurnalului National si raspunsul Executivului


    Click pt a mari imaginea
    Scrisoarea Jurnalului National catre Guvernul Romaniei
    Click pt a mari imaginea
    Raspunsul trimis redactiei de purtatorul de cuvant si fragment din declaratia de interese a ministrului
    Sesizarea scrisa (facsimil 1) adresata de Jurnalul National secretarului de stat Oana Marinescu, purtator de cuvant la Palatul Victoria, reamintea ca Eugen Nicolaescu ocupa concomitent pozitiile de ministru si de vicepresedinte retribuit al asociatiei profesionale Camera Auditorilor. Totodata, ziarul nostru a precizat in scris care e legea care impiedica respectivul cumul si a cerut prezentarea in scris a pozitiei Guvernului Romaniei si, implicit, pe a premierului Calin Popescu Tariceanu, seful ierarhic superior al ministrului Sanatatii. In plus, documentul trimis Oanei Marinescu mai cuprindea intrebarea daca Eugen Nicolaescu beneficiaza - conform legii - de o dispensa guvernamentala pentru exercitarea cumulului si, in cazul unui raspuns afirmativ, care au fost ratiunile acordarii ei.

    Raspunsul Executivului (facsimil 2) este stupefiant. Semnat doct "Biroul de presa", documentul nu raspunde la nici una dintre intrebari, arunca in fata "propria raspundere" a persoanei in cauza si trimite petentul (Jurnalul National) pentru lamuriri la reclamat. (Eugen Nicolaescu)

    Incompatibilitati privind functia de membru al Guvernului


    Art. 84. - (1) Functia de membru al Guvernului este incompatibila cu: c) functia de presedinte, vicepresedinte, director general, director, administrator, membru al consiliului de administratie sau cenzor la societatile comerciale, inclusiv bancile sau alte institutii de credit, societatile de asigurare si cele financiare, precum si la institutiile publice;

    Art. 86. - (1) Persoana care exercita una dintre functiile publice de autoritate prevazute la art. 84 este obligata, la data depunerii juramantului sau, dupa caz, la data numirii in functie, sa declare ca nu se afla in unul dintre cazurile de incompatibilitate prevazute de lege.

    (2) In cazul in care, in timpul exercitarii functiei publice de autoritate prevazute la art. 84 apare unul dintre cazurile de incompatibilitate prevazute de lege, se procedeaza dupa cum urmeaza: a) pentru functia de prim-ministru, ministru si ministru delegat, se aplica dispozitiile corespunzatoare din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor;

    (3) In mod exceptional, Guvernul poate aproba participarea persoanelor prevazute la alin. (1) si (2) ca reprezentanti ai statului in adunarea generala a actionarilor ori ca membri in consiliul de administratie al regiilor autonome, companiilor sau societatilor nationale, institutiilor publice ori al societatilor comerciale, inclusiv bancile sau alte institutii de credit, societatile de asigurare si cele financiare, de interes strategic sau in cazul in care un interes public impune aceasta.

    * Legea nr. 161 din 19/04/2003, Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 279 din 21/04/2003
  • ×